تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۹

دولت روحانی چه روزهایی را پیش رو دارد؟

آنچه دولت تدبیر و امید در هفت سال گذشته پشت سر گذاشته و آنچه در یک سال آینده پیش رو دارد هردو شرایطی استثنایی است که رییس جمهوری در نشست با مدیران رسانه ضمن اشاره به سختی های این شرایط خواستار داوری گذشته بر اساس واقعیات و همدلی برای عبور از چالش های پیش رو شد.

رئیس جمهور

رویداد۲۴ نشست خبری رییس جمهوری با مدیران ارشد رسانه ها روز گذشته چهارم شهریور ماه برگزار شد. نشستی که در سال پایانی دولت دوازدهم هم مروری کوتاه بر شرایط هفت سال گذشته کشور بود و هم تبیین اجمالی اقدامات دولت های اول و دوم تدبیر و امید برای بهبود این شرایط.

در این دیدار طولانی مدیران ارشد رسانه ای پرسش های خود را در حوزه های مختلف مطرح کردند و رییس جمهوری تا حد امکان به آن ها پاسخ های روشن داد. مهم ترین موضوعات مطرح شده در این نشست را می توان در دو محور مشخص دسته بندی کرد: آنچه دولت تدبیر و امید در هفت سال انجام داده است و تبیین درست وضعیت کنونی کشور.

آنچه دولت پشت سر گذاشت  

بخش زیادی از سخنان حجت الاسلام «حسن روحانی» در جلسه پرسش و پاسخ با مدیران رسانه ها به مرور کارنامه هفت سال گذشته گذشت. کارنامه ای که با توجه به شرایط کشور می توان آن را استثنایی ارزیابی کرد.

-دولت کار خود را با تحریم آغاز کرد و از هفت سال فعالیت خود پنج سال آن را در تحریم کامل سپری کرد؛ تنها در فاصله سال های ۹۳ تا آخر سال ۹۴ تحریم ها علیه ایران به واسطه برجام برچیده شد. به این تحریم ها در سال ۹۹ بحران کرونا نیز اضافه شد، «دونالد ترامپ» صادرات نفت ایران را هدف گرفت و آن را به صفر رساند. این توصیفات در حقیقت صورت مسئله ای است که دولت روحانی در هفت سال گذشته با آن روبرو بوده و راه دشواری برای حل آن ها پیموده، راهی که با توجه به توضیحات رییس جمهوری نتیجه بخش بوده است.

-برای نخستین بار در تاریخ کشور صادرات غیرنفتی بر واردات پیشی گرفته است.

-در سال‌های ۹۵ و ۹۶ و پس از ۲۶ سال تورم در اقتصاد ایران تک رقمی شد و در سال ۹۵ رشد اقتصاد ایران در جهان رتبه یک را به دست آورد.

-دولت در هفت سال گذشته ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی برق و ۵۰ سد آبی را در کشور تولید و احداث کرد که بخش بزرگی از عدالت روستایی وعده داده شده به روستاییان محقق شد.

-کشور در زمینه تولید محصولات کشاورزی از ۹۷ میلیون تن به ۱۳۰ میلیون تن رسید و امنیت غذایی کشور از ۵۰ درصد به ۸۱ درصد ارتقا یافت.

-توانمندی های دفاعی کشور با تولید انواع موشک های کروز و بالستیک و نیز پهپادها و سامانه هایی چون باور ۳۷۳ افزایش چشم گیر داشت.

-در تولید گازوئیل و بنزین ایران از واردکننده صرف در دولت قبل به مرحله خودکفایی و سپس صادرات رسید.

-اتکا به فروش نفت در بودجه سال گذشته ۹.۹ بوده که نشان می دهد برای نخستین بار این اتکا تک رقمی شد.

-توانمندی های کشور در حوزه بهداشت با اجرای طرح سلامت دوبرابر شده و برای مثال پرداختی بیماران در شهرها از  ۳۷ درصد به ۱۰ درصد و در روستاها به ۶ درصد رسید.


بیشتر بخوانید: پرچالش‌ترین دولت متعلق به کدام رئیس‌جمهور است؟


- زیرساخت های اقتصاد دانش‌بنیان و دیجیتال ۹۵ برابر و فضای مجازی ۳۳ برابر شد.

-تمام فازهای میدان نفتی پارس جنوبی جز یکی به بهره برداری رسید و فعال شد.

-با بسترسازی برای دولت الکترونیک و با سه لایحه شفافیت، تعارض منافع و مبارزه با فساد اداری دولت به جنگ فساد اقتصادی در کشور رفت.

-ایران برای اولین بار وارد اتحادیه اقتصادی اوراسیا شد.

-دیپلماسی ایران در اقدامی بی سابقه اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی را شکست و انزوای بی سابقه ای برای آمریکا به وجود آورد، برای نخستین بار در جهان کشوری بدون جنگ و لشگرکشی از بند فصل هفت منشور سازمان ملل و تهدید صلح بین الملل خارج شد.

-کسری بودجه امسال و سال آینده تامین شده و دولت در اصلاح توافق خود و تامین نیازهای کشور همچنان در تکاپو است.

این محورها تنها بخشی از دستاوردهای دولت در هفت سال گذشته است که از زبان رییس جمهوری و در پاسخ به مدیران ارشد رسانه های کشور اعلام شد. محورهایی که نشان می دهد علیرغم تمام سیاه نمایی های خارجی و انتقادهای عجیب داخلی دولت بی آنکه در پی اقدامات پوپولیستی باشد، توانسته در حوزه های مهم اقتصادی و دیپلماتیک کشور گام های اساسی بردارد. بی شک رجوع به تاریخچه اقدامات دولت های اول و دوم تدبیر و امید فهرست موارد اشاره شده را افزایش خواهد داد و شاید به همین دلیل است که رییس جمهوری در این نشست خاطرنشان کرده است که در آینده از فرصت گفت وگو با مردم بیشتر استفاده خواهد کرد.  

آنچه دولت پیش رو دارد

حجت الاسلام روحانی در نشست با مدیران ارشد رسانه ای بخش دیگری از سخنان خود را به تشریح شرایط کنونی کشور اختصاص داد که در تحلیل سخنان وی می توان دو موضوع کرونا وآمریکا را مهم ترین چالش های پیش روی دولت در یک سال پیش رو دانست.

تدبیر در برابر زیاده خواهی های آمریکا تاکنون به گفته رییس جمهوری تروریسم بین المللی و پروژه فشار حداکثری را تا حد زیادی شکست داده، نه تحریم های بی سابقه و نه سناریوهای رژیم صهیونیستی هیچ یک نتوانسته است ایران را به مرز تسلیم برساند پس کاخ سفید برای پیشبرد اهداف خود نیازمند ترفندهای تازه ای است.

رییس جمهوری درباره این نقشه های تازه واشنگتن به ویژه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت: «دولت بعدی آمریکا چه این دولت باشد و چه دولتی دیگر باشد حتما به فکر راه حل جدید می‌افتند؛ چون راه فعلی جواب نداده است و مجبورند راه را تغییر دهند.» دولت اما بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری آینده اداره کشور را به این موضوع پیوند نداده و روحانی تاکید کرده است: «ما فعلا بر مبنای اینکه تحریم هست و باز هم ادامه می‌یابد کشور را اداره می کنیم؛ ما می توانیم کشور را اداره کنیم.»

پاسخ قاطع رییس جمهوری به سخنان اخیر ترامپ درباره توافق با ایران هم نشان می دهد که برخلاف انتقادات برخی از منتقدان در داخل دولت تنها توافق موجود با آمریکا را برجام می داند و رییس جمهوری معتقد است: «اگر توافق به معنای بازگشت به برجام است، همین امروز هم این توافق انجام می‌شود اما اگر بخواهند کار دیگری انجام دهند و فشاری به ملت ایران تحمیل کنند دستیابی به توافق امکان‌پذیر نخواهد بود.» با این توصیفات دولت در برابر یکی از چالش های کنونی کشور یعنی زیاده خواهی های آمریکا، قصد تسلیم ندارد و قاطعانه اعلام می کند که قادر به اداره کشور خواهد بود.

بحث مهم دیگری که یک سال آینده دولت را تحت تاثیر قرار خواهد داد پاندمی کروناست. در نشست رییس جمهوری با مدیران رسانه ای، برخی از آن ها عملکرد دولت در مقابله با کرونا را مثبت ارزیابی کردند و رییس جمهوری در توضیح علت موفقیت دولت گفت: «اگر در کرونا ما پیش می‌رویم برای این است که یک ستاد داریم که تصمیم آن مورد حمایت شورای عالی امنیت ملی و رهبری است و می‌تواند برای محرم و بازار و مدرسه هم تصمیم بگیرد.

البته در کرونا انصافاً همه دست به دست هم دادند.» دست به دست هم دادن، در اداره کشور از مهم ترین خواسته های رییس جمهوری به ویژه در یک سال گذشته بوده و روحانی امیدوار است با تداوم این همدلی و تسری آن به حوزه های دیگر سال آخر را با آرامش و تمرکز بیشتری به اداره امور بپردازد. روحانی در این نشست هم مانند بسیاری از سخنرانی های خود در ماه های گذشته درباره دوگانه سازی ها در کشور هشدار داد و گفت: «این تقسیم بندی‌ها سیاسی و ریشه‌های آن ها در رقابت‌ها و تقابل‌های جناحی است که کلیت این تقابل مفید نیست.»

دوری از تقابل میان جریان های سیاسی، هدف دولت در هفت سال گذشته بوده است و رییس جمهوری ضمن بیان اینکه تلاش کردیم فضایی برای همه جناح‌ها به وجود آوریم، خاطرنشان کرد: «در هیئت وزیران هم می‌توان دید که از همه جناح‌های معتدل، اصولگرا و اصلاح‌طلب حضور دارند. هیچوقت اگر قرار باشد کسی در دولت به کار گرفته شود نمی‌پرسم از چه جناحی است؟ به اصولگرا نزدیک است یا اصلاح‌طلب؟ یا معتدل است؟ واقعاً از سواد و تجربه‌اش می‌پرسم و این برای ما مهم است.

الان بهترین زمان برای نزدیک شدن همه این جناح‌ها به یکدیگر است.» دولت در مسیر ایستادگی در برابر طمع آمریکا مصمم است اما برای این ایستادگی نیازمند همدلی و دست به دست هم دادن همه جریان هاست تا یک سال پیش رو را با کمترین سختی و رنج برای مردم و بیشترین بهره برای دولت بعد به پایان برساند.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حسن روحانی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان