تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۹

ماجرای تخلیه روستای ابوالفضل اهواز و بنیاد مستضعفان/ چه تصمیماتی برای اهالی روستا گرفته شد؟

ماموران تخریب با شکایت بنیاد مستضعفان به روستای ابوالفضل اهواز حمله کردند. در یک سال اخیر ساکنان روستای ابوالفضل اهواز با احکام بنیاد مستضعفان که ادعای مالکیت خانه‌هایشان را دارد، مواجه شده و اکنون ۳۰۰ خانوار ترس از دست دادن خانه‌هایشان را دارند.
روستای ابوالفضل اهواز
رویداد۲۴ اهالی روستای ابوالفضل اهواز می‌گویند: زمان حضور آن‌ها در این مکان به زمان پیش از انقلاب باز می‌گردد و اکنون با گذشت چند دهه از سکونت آن‌ها در این مکان بنیاد مستضعفان با ادعای تملک و حق مالکیت اراضی این منطقه اهالی آن را مجبور به تخلیه خانه‌های خود و ترک آن کرده است.
 
ساکنان این منطقه چند سالی است با اضطراب ماندن و یا تخلیه کردن خانه‌های خود دست و پنجه نرم می‌کنند، دستورات دولتی صحبت از مالکیت این اراضی توسط بنیاد مستضعفان می‌کنند.
 
امام جماعت روستا قبلا  گفته بود: اگر چنین ادعایی صحیح است چرا در این چند سال مطرح نشد؟ چرا بعد از اینکه ۳۰۰ خانوار بیش از ۳۰ سال در این روستا خانه ساختند و زندگی تشکیل دادند، یاد این موضوع افتاده‌اند؟!
آن هم در روزها و ایامی که بیماری کرونا از یک طرف و شرجی و گرمای طاقت فرسا و وضعیت نابه سامان اقتصادی از سویی دیگر عرصه را بر مردم تنگ کرده است.
 
نیروی انتظامی اهواز: هیچ نیرویی به ساکنان روستای ابوالفضل تیراندازی نکرده است
در حالی که تصاویری از شلیک گاز اشک‌آور و درگیری ماموران با مردم در فضای مجازی دست به دست می‌شود؛ فرمانده انتظامی کلانشهر اهواز هرگونه تیراندازی به سمت مردم روستای ابوالفضل را تکذیب کرد و گفته است: ماموران این فرماندهی تنها برای اجرای حکم قضایی به این روستا مراجعه کردند.
 
سرهنگ محسن دالوند افزود: عصر روز چهارشنبه فرماندار، دادستان، عوامل اجرائی شهرداری اهواز و ماموران انتظامی به روستای یاد شده برای بازپس‌گیری زمینهای بنیاد مستضعفان از افرادی که غیرقانونی آن را تملک کرده بودند مراجعه کردند که با واکنش تعدادی از افراد حاضر در محل مواجه شدند.
 
وی اظهار داشت: این افراد به تحریک ساکنان منطقه و توسط اشخاصی به هویت معلوم از ورود عوامل به زمین‌های بنیاد مستضعفان جلوگیری کرده و با حمله به عوامل اجراییات شهرداری سنگ‌پرانی کردند و جاده را نیز بسته و از ورود خودروهای شهرداری و سایر عوامل جلوگیری کردند.

بیشتر بخوانید: دست گذاشتن بنیاد مستضعفان روی یک روستا! / اهالی مجبور به تخلیه خانه هایشان شده اند


سرهنگ دالوند گفت: این افراد همچنین به سمت ماموران انتظامی حمله‌ور شده و علیرغم خویشتنداری ماموران انتظامی متاسفانه به حمله خود ادامه داده که در این رابطه چهار نفر از ماموران انتظامی و یکی از عوامل اجرائی شهرداری زخمی شدند. در ادامه عوامل انتظامی جهت جلوگیری از ادامه درگیری جمعیت را متفرق کردند و با انجام اقدامات ایجابی موضوع خاتمه پیدا کرد.

در حالی که ویدئوها به وضوح از زخمی شدن مردم در جریان این درگیری خبر می‌دهد، سرهنگ دالوند با بیان این مطلب افزود: متاسفانه برخی افراد فرصت طلب و سودجو با هدف جریجه‌دار کردن احساسات مردم اقدام به انتشار تصاویر ساختگی(!) مبنی بر زخمی نمودن اهالی روستای ابوالفضل(ع)نموده که این موضوع جوسازی خبری در فضای مجازی است.

ماجرای تخلیه روستای ابوالفضل اهواز و بنیاد مستضعفان

اهالی منطقه ابوالفضل اهواز می‌گویند سکونت در این منطقه از پیش از انقلاب بوده است، اما بنیاد مستضعفان خود را مالک این اراضی می‌داند و دستگاه‌های مسئول نیز آن را به عنوان روستا قبول ندارند.

«ابوالفضل» عنوان مکانی است که به گفته ساکنان آن حدود ۳۰۰ خانوار در آن زندگی می‌کنند و شغل اصلی و غالب آن‌ها کشاورزی است به همین دلیل ظرف دو دهه گذشته خشکسالی آسیب زیادی به کشاورزی و معیشت اهالی این منطقه وارد کرد.

اما اهالی می‌گویند: زمان حضور آن‌ها در این مکان به زمان پیش از انقلاب باز می‌گردد و اکنون با گذشت چند دهه از سکونت آن‌ها در این مکان بنیاد مستضعفان با ادعای تملک و حق مالکیت اراضی این منطقه اهالی آن را مجبور به تخلیه خانه‌های خود و ترک آن کرده است. ساکنان این منطقه چند سالی است با اضطراب ماندن و یا تخلیه کردن خانه‌های خود دست و پنجه نرم می‌کنند، دستورات دولتی صحبت از مالکیت این اراضی توسط بنیاد مستضعفان می‌کنند.

از طرفی بر خلاف گفته اهالی منطقه دستگاه‌های مسئول اینجا را به عنوان روستا قبول ندارند، اما بررسی خبرنگار ما نشان می‌دهد مکاتبات اداری که در خصوص این منطقه صورت گرفته از منطقه ابوالفضل به عنوان روستای ابوالفضل نام برده شده است و سازمان املاک و اسناد استان تصرف اراضی توسط شخص را تایید و مساحت آن‌ها تعیین و حق ریشه به آن‌ها داده است از طرفی آیت الله جزایری نماینده سابق، ولی فقیه در خوزستان طی نامه‌ای به بنیاد مستضعفان سکونت اهالی در این روستا در زمان قبل از انقلاب را تایید و درخواست مساعدت به آن‌ها را کرده است.

اما دستگاه‌های مسئول می‌گویند: این زمین‌ها تصرفی است و دو، سه سالی بیشتر نیست که اهالی در این منطقه سکونت کردند، اینجا روستا نیست و در گذشته یک موسسه کشاورزی بوده است.

روستایی به نام ابوالفضل نداریم و این منطقه سکونتگاه است

جمال عالمی نیسی فرماندار اهواز نیز در واکنش به خبری با عنوان «حکم تخریب روستای ابوالفضل» توسط بنیاد مستضعفان صادر شده است، اظهار کرد: روستایی به نام ابولفضل در ساختار تقسیمات کشوری شهرستان اهواز وجود ندارد، اما یک سکونتگاه به این نام است که جایگاه رسمی و قانونی در تقسیمات کشوری ندارد.  زمین‌های این منطقه توسط افرادی فرصت‌طلب تصرف شده که خرید و فروش و ساختمان‌سازی غیرقانونی در آن صورت می‌گیرد.

فرماندار اهواز گفت: زمین‌های این منطقه متعلق به بنیاد مستضعفان است و دستگاه قضائی در خصوص تصرفات غیرقانونی این افراد ورود کرده که فرصت‌طلبی‌های صورت‌گرفته، قلع‌وقمع خواهند شد.

عالمی نیسی تصریح کرد: اقدامات و برخورد‌های صورت‌گرفته در مقابله با تصرفات غیرقانونی جدا از منازل سازمانی این منطقه است و تخریب منازل مسکونی کاملاً کذب است.

بنیاد مستضعفان می‌گوید ما مالک هستیم و تاکنون دستوری در خصوص تخلیه این منطقه ندادیم چرا که ما دستگاه قضایی نیستم.


بیشتربخوانید: درگیری مأموران با امام جماعت روستای ابوالفضل اهواز +فیلم

تعریف روستا

در تقسیمات کشوری روستا این گونه تعریف می‌شود: روستا واحد مبداء تقسیمات کشوری است که از لحاظ محیط زیستی همگن بوده و با‌حوزه و قلمرو معین ثبتی یا عرفی مستقل که حداقل تعداد ۲۰ خانوار یا صد نفر اعم از متمرکز یا پراکنده در آنجا سکونت داشته باشند و اکثریت ساکنان‌دائمی آن به طور مستقیم یا غیرمستقیم به یکی از فعالیت‌های کشاورزی، دامداری، باغداری و... باشد؛ بنابراین طبق این تعریف و با توجه به همگن بودن اهالی به لحاظ زیستی (اجتماعی، اقتصادی و..) همچنین سکونت ۳۰۰ خانوار و مشغول بودن اهالی به شغل کشاورزی به عنوان منبع اصلی درآمدی، روستا بودن ابوالفضل صحت دارد.

اهالی منطقه اراضی را احیا کردند

اما سید یوسف موسوی امام جماعت و نمایده اهالی روستا در این رابطه اظهار کرد: روستای ابوالفضل از توابع شهرستان اهواز است و خارج از محدوده شهری قرار دارد، اما مسئولان مدعی هستند در محدوده شهرداری است در حالی که هیچگونه خدماتی به آن داده نمی‌شود.

وی افزود: روستای «علی اکبر» دقیقاً زیر پل کیان‌آباد قرار گرفته و فاصله آن با کیان آباد یک یا دو متر است، اما به عنوان روستا پذیرفته شده و کد روستایی گرفته و رسمیت هم دارد، اما روستای ابوالفضل با وجود اینکه از شهر دور است خدماتی به آن داده نمی‌شود.

امام جماعت روستای ابوالفضل با بیان اینکه زمین‌های این روستا متعلق به کشاورزان است، گفت: این اراضی قبل از انقلاب نه تنها دست بنیاد نبود بلکه دست هیچ ارگانی هم نبوده است، این اراضی متعلق به زردشتی‌ها بوده و حتی زمانی که دست زردشتی‌های منطقه بود دست کشاورزان محلی بود چرا که به زور از کشاورزان گرفته بودند.  زردشتی‌ها پس از انقلاب از منطقه متواری شدند و کشاورزان منطقه که صاحب نسق بودند این اراضی را احیا کردند.

وی افزود: «الارض لمن احیاها» یعنی کسی که زمین را احیا کند زمین از آن خودش است و این یک قاعده فقهی است که در محکمه نیز اجرا می‌شود، پس از احیا زمین‌های کشاورزی اهالی به تدریج ساخت‌وساز در کنار اراضی خود را آغاز کردند.

موسوی عنوان کرد: در روستای ابوالفضل سال‌ها است که کشاورزان به کشاورزی مشغول بوده‌اند و در این زمینه بنیاد مستضعفان به آن‌ها حق ریشه داده است، در سال‌های ۵۸ و ۵۹ بنیاد مستضعفان برای این اراضی سند صادر کرد یعنی در واقع این دولت است که این اراضی را تصرف کرد.

وی با طرح این سوال مبنی بر اینکه به نظر شما اهالی که پیش از بنیاد مستضعفان در این منطقه بودند صاحب زمین هستند یا بنیاد، گفت: بنیاد این اولویت را قبول نکرده و معتقد است زمین کشاورزی و متعلق به دولت است.

موسوی افزود: زمین‌های کشاورزی منطقه سند مشاع دارند، اما بنیاد می‌گوید: این اسناد به زمین‌ها مطابقت ندارد، پلاک ۱۹/۶ مربوط به اراضی این روستا است، یکی از کشاورزای قدیم اکنون در قید حیات است در زمین ساکن است و حتی اقدام به ساخت مسجد در روستا کرده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بنیاد ادعای مالکیت می‌کند چرا با ساخت اولین خانه در این روستا از ساخت دیگر خانه‌ها جلوگیری نکرد، اینجا ۹ خیابان و ۳۰۰ خانوار ساکن هستند.

موسوی عنوان کرد: در سال ۹۷ در این خصوص به رئیس وقت بنیاد مستضعفان مراجعه کردم و لیست اهالی ساکن در روستا را در اختیار وی گذاشتم که پس از مراجعه بنده دستور بستن پرونده تخریب این روستا صادر شد و در نامه عنوان شد با شخص بنده به عنوان معتمد اهالی همکاری شود. اما بعد از مدتی به واسطه همان لیست اهالی که در اختیار بنیاد گذاشته بودم از کلیه اهالی شکایت شد و دادسرای انقلاب بدون اینکه از من توضیحی بخواهد برخورد قضایی با برخی از اهالی کرد این در حالی است که من در خواست جلسه با دادستان را کرده بودم.

سابقه اراضی منطقه ابوالفضل به سال ۱۳۱۰ بازمی‌گردد

علی افشین مدیرکل ثبت اسناد و املاک خوزستان در این رابطه می‌گوید: این املاک مربوط به بنیاد مستضعفان کشور است و اهالی این منطقه دو سه سالی است که در این منطقه ساکن و اقدام به ساخت‌وساز کردند و عنوان روستا را روی منطقه گذاشتند، قبل از سه سال هیچ کس در این منطقه زندگی نمی‌کرد. اسناد شش دانگ این منطقه در سال ۱۳۱۰ به نام اشخاص و به عنوان اسناد کشاورزی صادر شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خوزستان گفت: اینجا موسسه‌ای کشاورزی حدود دو تا سه هزار هکتار بود که بعد‌ها تفکیک شد و یکی از مالکان که توسط دادگاه انقلاب محکوم شد سند پلاک آن را به نام بنیاد مستضعفان صادر کردند سابقه این اموال به سال ۱۳۱۰ بازمی‌گردد که به نام شخصی فئودال یا ساواکی بود که مصادره شد.

چه تصمیماتی برای اهالی روستای ابوالفضل گرفته شد

مطالبات اهالی منطقه ابوالفضل سبب شد چند روز گذشته یک جلسه اضطراری با حضور استاندار خوزستان، سازمان ثبت اموال و املاک کشور، بنیاد مستضعفان و... در محل بنیاد مستضعفان برگزار شود.

جلساتی با حضور نماینده بنیاد مستضعفان، استاندار خوزستان، کمیته امداد، شهرداری اهواز، و... در محل استانداری خوزستان برگزار و تصمیم بر این گرفته شده است که اهالی روستای ابوالفضل روستا را تخلیه و در شهرک رامین ساکن شوند، اما شنیده شده که استاندار خوزستان هنوز صورت جلسه مربوط به این تصمیم را امضا نکرده است.

در دو سال گذشته پس از ریزش کوه بر روی خانه‌ها در منطقه منبع آب اهواز که منجر به فوت یک نفر در این منطقه شد و سال گذشته پس از ریزش خانه حدود ۱۸ خانوار به دلیل بارندگی‌های شدند نیز استاندار تصمیم بر سکونت این اهالی در شهرک رامین گرفت که به دلیل نداشتن زیرساخت‌های لازم با مخالفت اهالی مواجه شد و اهالی این مناطق به صورت موقتی تا رفع مشکل در این شهرک ماندند.

چند سوال؟

حال چند سوال اینجا مطرح می‌شود اول اینکه آیا مسئولیت بنیاد مستضعفان حل مسائل مستضعفان است یا تولید مستضعف؟ دوم اینکه سیاست‌های دولت در سال‌های اخیر در راستای کوچک کردن خانواده کمیته امداد است آیا منطقی است ۳۰۰ خانوار یعنی جمعیتی حدود یک هزارو ۵۰۰ نفر به کمیته امداد تحمیل شوند؟ سوم اینکه سکونت این اهالی در شهرک رامین به عنوان مالک است یا موقتی؟ چهارم اینکه امضای صورت جلسه توسط استاندار خوزستان یعنی به جای حل این معضل در مرکز، تحمیل آن و حل آن از طریق منابع مالی استان است.

روستای ابوالفضل در حد فاصل بین شهرک زردشت و پدافند کیانشهر اهواز قرار دارد و به لحاظ فاصله تا پل کیانشهر ۵۰۰ متر و تا اهواز حدود ۲ کیلومتر فاصله دارد.

بنیاد مستضعفان بعد از انقلاب اسلامی با هدف مصادره دارایی‌های خانواده پهلوی و وابستگان حکومت شاه و کمک به مردم محروم و اقشار آسیب‌پذیر تشکیل شد. این بنیاد یکی از بزرگترین مجموعه‌های اقتصادی در ایران است و ارزش دارایی‌های آن به چندین میلیارد دلار می‌رسد.

توضیح بنیاد مستضعفان

بنیاد مستضعفان بدنبال انتشار اخباری درخصوص تخریب خانه‌های تعدادی از ساکنان اراضی‌ زردشت اهواز موسوم به روستای ابوالفضل، توضیحاتی را ارائه داد.

روابط عمومی بنیاد مستضعفان اعلام کرد: «با توجه به تصرفات صورت گرفته طی سالیان گذشته در اراضی زردشت اهواز که باعث سوءاستفاده‌هایی از خانواده‌های نیازمند و محروم ساکن در این اراضی شد، مراجع قضایی برای جلوگیری از سودجویی‌ها و زمین‌خواری در این اراضی، حکم به رفع تصرف این زمین‌ها را صادر کردند.

بر همین اساس اقدام روز گذشته، گرچه در جهت جلوگیری از توسعه ساخت و سازهای غیرمجاز و با هماهنگی کامل استاندار، دادستان، شهرداری و سایر مسئولان مربوطه انجام شد ولی بنیاد مستضعفان به محض اطلاع از موضوع، درخواست توقف اجرای احکام صادره را خواستار شد. لذا به دنبال توقف اجرای احکام صادره مقرر شد با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) طی دو هفته، خانواده‌های محروم ساکن این اراضی شناسایی شوند و پس از فراهم شدن زمینه انتقال این خانوارها به منطقه‌ای مسکونی و تامین هزینه پیش پرداخت مسکن این خانوارها توسط بنیاد مستضعفان، اجرای احکام قانونی درخصوص این اراضی، انجام شود.»

منبع: آفتاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان