تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

محمود احمدی نژاد و دوراهی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰/ اصولگرایان در برابر یار قدیمی مقاومت می‌کنند؟

محمود احمدی نژاد در حالی برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 آماده می‌شود که از یکسو عده‌ای او را متهم به خیانت می‌کنند و می‌گویند او نباید در انتخابات شرکت کند و از سوی دیگر عده‌ای معتقدند او تنها گزینه رای‌آور انتخابات است و نمی‌توان به سادگی از او گذشت.

حضور احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری

رویداد۲۴ بحث نامزدی احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری موضوع اصلی اصولگرایان است. در حالی که هنوز هیچ نامزدی فعالیت رسمی خود را آغاز نکرده، حجم انتقاد از احمدی نژاد به بیشترین میزان خود در سال‌های اخیر رسیده است و اصولگرایان صراحتا او را خائن خطاب می‌کنند. این در حالی است که تحرکات اخیر محمود احمدی نژاد نشان می‌دهد که احتمالا او قصد دارد در انتخابات شرکت کند.

بر اساس ایده محمود احمدی نژاد، این حق اوست که در انتخابات شرکت کند و کسی نمی‌تواند جلوی حق شهروندی او را بگیرد. او بر پایه همین ایده در حالی در انتخابات سال ۱۳۹۶ شرکت کرد که آیت الله خامنه‌ای مستقیما او را از کاندیداتوری منع کرده بود. هرچند او رد صلاحیت شد اما به نظر می‌رسد همچنان قصد دار شانس خود را بیازماید. چندی پیش احمدی نژاد در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که «آماده فداکاری» است. مصاحبه‌های مختلف احمدی نژاد که هر از گاه انجام می‌شود، نیز نشان می‌دهد که علاقه‌اش برای بازگشت به قدرت بسیار زیاد است؛ او هم درباره مناسبات سیاست داخلی صحبت می‌کند و هم در قامت یک مصلح جهانی برای بن سلمان و آنتونیو گوترش نامه می‌نویسد و به فکر صلح یمن است؛ با این حال اصولگرایان او را به خاطر مواضعش نمی‌بخشند و از یاد نمی‌برند که او خلاف نظر آیت الله خامنه‌ای در انتخابات ثبت کرد؛ همین است که او حتی به خیانت متهم شده است؛ خیانتی که ظاهرا فقط چهره‌های بانفوذ نظام از آن مطلعند.


بیشتر بخوانید: سایه انتخابات آمریکا بر انتخابات ایران/ ده گزینه انتخابات ریاست جمهوری ایران چه کسانی هستند؟


به گزارش رویداد‌۲۴ احمد کریمی اصفهانی از چهره‌های نزدیک به موتلفه این هفته گفته‌ «اگر شورای نگهبان به کسی مثل احمدی‌ن‍ژاد دوباره مجوز حضور بدهد، از آنجا که بخشی از سطح پایین جامعه از خیانت‌هایش مطلع نیستند، امکان دارد رأی بیاورد که چنین اتفاقی کشور را دچار بحرانی عجیب خواهد کرد. در دوره‌ای محمود احمدی‌نژاد با سوء‌مدیریت یا خدای ناکرده قصد و غرض قبلی، اقتصاد را به‌هم ریخت آن هم در حالی که کشور در آن هشت سال درآمد‌هایی کلان داشت. با این توضیح که در دوره احمدی‌نژاد متاسفانه به لحاظ اخلاقی هم سقوط کردیم و جامعه وضعیتی نگران‌کننده پیدا کرد.»

حسین ابراهیمی سخنگوی جامعه روحانیت مبارز هم در موضع مشابهی با اشاره به سخنان اخیر سخنگوی شورای نگهبان درباره ثبت‌نام نکردن مجدد افرادی که پیش از این ردصلاحیت شده‌اند، گفته «کسانی که در نظام کار می‌کردند و سالیان دراز فعالیت داشتند و تجربه کاری و سوابق حضورشان در نظام توسط بررسی‌هایی که این شورا در کنار استعلام دستگاه‌های چهارگانه انجام داده، رد شده دیگر دلیلی ندارد که مجددا بیایند و هم هزینه‌های نظام را بالا ببرند و هم شرایط را ملتهب کنند. شورای نگهبان اهل این نیست که براساس هوا و هوس کسی را ردصلاحیت کند؛ بنابراین مثبت و منفی‌بودن صلاحیت افراد یاد عدم‌احراز آن، کاملا بر اساس گزارش‌های مستند است. این اصرار مجدد بر حضور از سوی عده‌ای نشان می‌دهد که آنان فقط باعث می‌شوند همه این پروسه بررسی صلاحیت تکرار شود و هزینه مجدد بر دوش شورای نگهبان قرار گیرد.»

محمدحسن قدیری ابیانیه فعال سیاسی اصولگرا نیز محمود احمدی نژاد را یک فرد «ساختارشکن» معرفی کرده و گفته رئیس جمهور سابق ایران هیچ اعتقادی به «ولایت فقیه» ندارد و در انتخابات پیش رو نیز دوباره از سوی شورای نگهبان «رد صلاحیت» می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان هم در مطلبی نوشته «به نظر نمی‌رسد افرادی که پیش از این به سبب نقض موارد قانونی رد صلاحیت شده بودند امروز نیز تغییری در نظراتشان ایجاد شده باشد. موضوعی که شاید شاهد مثال آن نامه عجیب احمدی نژاد به بن سلمان و به کار بردن الفاظی نظیر «برادر» و «عالیجناب» برای او باشد؛ امری که باعث شد روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای ادعا کند که رئیس جمهور سابق ایران در نامه به محمد بن‌سلمان، از وی به‌عنوان «مرد صلح» یاد کرده است.»

نامه محمود احمدی نژاد تا کنون در بُعد خارجی برای او دستاوردی نداشته و نه گوترش و نه بن سلمان به آن پاسخی نداده‌اند. بدتر آنکه در داخل نیز برای او دردسرساز شد و عده‌ای او را به خاطر نگاشتن این نامه مستوجب محاکمه می‌دانند و اینکه اگر به هیچ دلیلی رد صلاحیت نشود، نگاشتن این نامه را دلیل مناسبی برای رد صلاحیت احمدی نژاد عنوان کرده‌اند.

عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب پیش‌بینی کرده است که احمدی‌نژاد برای ۱۴۰۰ خواهد آمد. او گفته «پیش‌بینی من این است احمدی‌نژاد دوباره ورود خواهد کرد، یا به او پیغام می‌دهند که نیاید یا ردصلاحیتش می‌کنند؛ اما حتما هم جامعه از تفکر احمدی‌نژاد عبور کرده و او را تجربه کرده و هم تصمیم‌گیران سیاسی دیگر برای حفظ استدلال‌های خودشان باید کماکان امثال احمدی‌نژاد را در چارچوب تفکر خودشان رد کنند. هرچند هنوز آقای احمدی‌نژاد در خیلی از نظرسنجی‌ها از آقای روحانی بالاتر است اما بر این نظر هستم که حاکمیت یا اجازه ورود او را نخواهد داد یا ردصلاحیتش خواهد کرد.»

اصولگرایان فعلا در حالی با حضور محمود احمدی نژاد مخالفت می‌کنند که یک گزینه نهایی برای اجماع و رای‌آوری ندارند؛ در برخی محافل از سعید محمد و سعید جلیلی و علی لاریجانی سخن گفته می‌شود. احمدی نژاد با تمام مشکلاتی که برای اصولگرایان ایجاد کرد، اما تنها چهره رای‌آور آنهاست؛ اصولگرایان نه می‌توانند کامل او را کنار بگذارند نه می‌توانند او را به عنوان گزینه خودشان معرفی کنند. او هنوز حامیانی جدی دارد که او را واقعا دوست دارند و معتقدند هیچ گزینه‌ای به جز احمدی نژاد نمی‌تواند شرایط کنونی را تغییر دهد. با مدیریت روحانی فعلا مردم آرزوی بازگشت به دوران احمدی نژاد را دارند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
2
1
وای بحال مردمی که
حرف دهن خود را نمی فهمند
مردم متکبر پررو
اطلاعات حق.،،،،،،،،
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
5
3
فاتحه این آقا مدتهاست خوانده شده است شما چوب به مرده می زنید!
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
2
1
ببینید جامعه چقدر دچار سقوط از لحاظ اقتصادی وارزشیابی شده که یکی مثل این میخواد نقش مصلح اقتصادی ومسیح رو بازی کنه. .بدون پول نفت نه تنها ایشان بلکه کل طرفدارانش عرضه اداره کردن یک ده را هم ندارن.
پاسخ ها
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
اگر فقط نوک سوزنی ادب و لفظ کلوم داشتی این احتمال را میدادی که شاید یکی از اون کارگران زحمت کش طرفدارش هست .آره عزیز ناشناس.
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
1
0
من فقط یک مسئله را میدونم و اون اینکه احمدینژاد وقتی امد هم اصولگرایان کاندید داشتند هم اصلاح طلبها. احمدینژاد با کمک هیچ یک از این دو طیف نه تنها رییس جمهور نشد بلکه تما کاسه کوزه های این دو طیف را هم چنان به هم ریخت که تا ابد نمی تونند مثل قبل از 84 قد علم کنند.حالا چرا دارید می چسبونیدش به اصولگرایان خدا داند.والسلام خوش باشید.
نظرات شما
پیشخوان