تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

پرونده‌ای از ماموریت ویژه پمپئو/ محاصره ایران در دستور کار؟

وزیرخارجه آمریکا سه هدف را در سفر به خاورمیانه دنبال کرده. این سه هدف شامل تبلیغ علیه ایران، پا در میانی میان برخی کشور‌های عربی و رژیم صهیونیستی و نجات نتانیاهو از بحران داخلی در سرزمین‌های اشغالی بوده است.
پمپئو
رویداد۲۴ وزیرخارجه آمریکا این روز‌ها یک ماموریت ویژه دارد. بعد از اینکه امارات و اسرائیل به توافقی با یکدیگر دست یافته اند، حالا رژیم صهیونیستی به دنبال توافقات بیشتری است تا جای پای خود را در خاورمیانه باز کند. نتانیاهو این وظیفه را به دولت ترامپ محول کرده تا برای اسراییل در منطقه به دنبال شریک جرم بگردند. در راس این پروژه مایک پمپئو قرار دارد. اما در کنار این ماموریت او هدف دیگری را هم دنبال می‌کند. پمپئو در خاورمیانه به دنبال تنگ کردن عرصه بر تهران است.

وزارت امور خارجه آمریکا عصر یکشنبه گذشته در خبرنامه‌ای اعلام کرد که «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه این کشور به فلسطین اشغالی، سودان، بحرین و امارات متحده عربی سفر می‌کند تا درباره نفوذ منطقه‌ای ایران با مقام‌ها تبادل نظر کند.. همزمان برخی گزارش‌ها حاکی از این بودند که برخی مقام‌های سودانی در حال رایزنی برای امضای توافق به منظور عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند. «حیدر بدوی» سخنگوی وزارت خارجه سودان پیشتر گفته بود که کشورش مایل به عادی سازی روابط با اسرائیل است؛ در همین راستا نیز یکی از مقام‌های ارشد سودان با رییس موساد در امارات دیدار کرده است.

وزیر خارجه امارات صبح دوشنبه، سوم شهریور وارد قدس اشغالی شد. وزارت امور خارجه آمریکا یکشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مایک پمپئو در جریان سفر رسمی خود به خاورمیانه ابتدا به اراضی اشغالی می‌رود تا با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و گفتگو کند. این وزارتخانه در بیانیه خود در این باره آورده بود که پامپئو و نتانیاهو در دیدار خود مسائل مربوط به منطقه، برقراری روابط میان رژیم صهیونیستی و کشور‌های جهان عرب و تعمیق آن‌ها را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه آمریکا در قدس اشغالی، از مواضع ضد ایرانی دولت «دونالد ترامپ» تمجید کرد. بنیامین نتانیاهو در آغاز این نشست خبری مشترک در قدس اشغالی گفت: «وزیر خارجه پمپئو، دوست خوب ما مایک، خوشحالم که شما را دوباره در اورشلیم (قدس اشغالی) می‌بینم... فکر می‌کنم که این دوازدهمین دیدار ما بعد از تصدی وزارت خارجه آمریکا توسط شماست». نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سپس از منافع و ارزش‌های مشترک این رژیم و آمریکا سخن گفت و بلافاصله از مواضع پمپئو و دولت دونالد ترامپ تمجید کرد و اتحاد رژیم صهیونیستی و آمریکا را «تاریخی» خواند.

نتانیاهو در این کنفرانس خبری به طور خاص از دونالد ترامپ یاد کرد و گفت: «من می‌خواهم از شما (پمپئو) و رئیس‌جمهور (دونالد ترامپ) بابت همه کار‌هایی که شما به خاطر امنیت اسرائیل انجام داده‌اید، تشکر کنم». او گفت: «این موضوع مهم است که به این مساله اشاره کنیم که امروزه ما از کشور‌های خلیج (فارس) می‌شنویم با صدای بلند در حال صحبت (علیه ایران) هستند، من به دوستانمان به ویژه دوستانمان در اروپا پیشنهاد می‌کنم این موضوع را در نظر بگیرند که وقتی عرب‌ها و اسرائیلی‌ها درباره یک موضوع توافق نظر دارند، منطقی است که به آن توجه کنید. در نتیجه به شما بابت مکانیسم ماشه و مخالفت کلی شما با تجاوزگری ایران و خواستش برای دستیابی به سلاح اتمی تبریک می‌گویم». او همچنین مدعی شد: «امکان پیوستن دیگر کشور‌ها به این توافق صلح (بین تل آویو و ابوظبی) وجود دارد و ما با هم در این باره حرف زدیم و امیدواریم که در آینده شاید در آینده نزدیک شاهد این موضوع باشیم».

در همین زمان، مایک پمپئو و دومینیک راب، وزرای خارجه آمریکا و انگلیس که هر دو به فلسطین اشغالی سفر کرده‌اند، با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند. مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تایید این دیدار، افزود: دو طرف درباره موضوعات مهم و مشترک به رایزنی پرداختند. همچنین به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مساله ایران هم از محور‌های گفتگوی دو طرف بود.

پمپئو در سرزمین‌های اشغالی دست به یک قانون شکنی هم زد. او بدون توجه به مساله‌ای که دولتمردان آمریکایی را وادار می‌کند در خصوص انتخابات و گزینه مورد نظر خود سکوت کنند و در حالیکه شورای امنیت سازمان ملل متحد دست رد به خواسته غیرقانونی آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران زد، در سخنرانی تبلیغات انتخاباتی، خروج از برجام را جزو دستاورد‌های ترامپ دانست. پمپئو که به گفته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از او به عنوان «وزیر نفرت و مبتدیان قلدر» یاد می‌کند مدعی شد او کسی است که مسئول قتل و جراحت صد‌ها آمریکایی در سراسر خاورمیانه است.

یک سفر مهم دیگر پمپئو به امارات بود. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در حالی وارد امارات شده که این کشور عربی اخیرا با اسرائیل توافقنامه صلح و عادی سازی امضا کرده است. پمپئو پیش از امارات به بحرین رفته بود، او درباره دیدارهاش در بحرین گفت: در بحرین اهمیت ایجاد صلح و ثبات منطقه‌ای را بررسی کردیم. وزیر امور خارجه آمریکا که وارد امارات شده بود، ادعا کرد که توافق سازش میان تل‌آویو و ابوظبی مهم‌ترین گام برای برقراری صلح در منطقه است.

بیشتر بخوانید: حضور اسرائیل در خلیج فارس امنیت کشورهای حاشیه آن را به خطر می‌اندازد
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این سفر گفت که از جمله محور‌های گفت‌وگوی وزیر خارجه آمریکا با مقامات اماراتی در ابوظبی نفوذ ایران بوده است.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا که در ادامه سفر دوره‌ای خود به منطقه به ابوظبی رفته با «عبدالله بن زاید آل نهیان» همتای اماراتی و «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی این کشور دیدار کرد. «مورگان اورتگس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف در جریان مذاکرات موضوعات منطقه‌ای و دوجانبه مورد اهتمام مشترک از جمله دستیابی به آتش‌بس دائمی در لیبی، وحدت منطقه خلیج فارس و آنچه «نفوذ مخرب ایران» در منطقه خواند، مورد بحث قرار دادند.

در این میان رسانه‌ها هدف پمپئو از این سفر‌ها را از سه زاویه بررسی کردند:

نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به سفر دوره‌ای و جاری وزیر امور خارجه آمریکا به خاورمیانه و آفریقا نوشته بود: درحالیکه یک دیپلماسی فعال برای بحث درباره صلح و امنیت منطقه نیاز است، مایک پمپئو یک سفر تبلیغاتی را با هدف تقویت بخت انتخابات دونالد ترامپ آغاز کرده است. مطلب نیویورک تایمز به قلم "ایزابل کرشنر" و "دیوید هالفینگر" می‌افزاید: مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا برای بحث در باره صلح و امنیت خاورمیانه، در یک سفر دوره‌ای پنج روزه عازم منطقه شد، اما هنوز پایش را به منطقه نگذاشته با موجی از سرزنش‌ها روبرو شد. نیویورک تایمز نوشت: پمپئو به محض ورود به اسرائیل با "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر آن دیدار کرد. نتانیاهو یک محافظه کار است و اتحاد سفت و سختی با ترامپ و حزب جمهوریخواه برقرار کرده است. بعد از این دیدار پمپئو و نتانیاهو در جمع خبرنگاران؛ بر برخی از دیدگاه‌های مشترک صحه گذاشتند.

نیویورک تایمز در گزارش خود می‌افزاید: پمپئو در سفر چهار روزه اش به منطقه، توقفی در امارات، سودان، و بحرین نیز داشت. سودان و بحرین هم نشانه‌هایی مبنی بر افزایش مناسبات با اسرائیل نشان داده اند. توافق با امارات، حتی در اسرائیل هم بسیاری را عصبانی کرده است. این افراد و گروه‌ها می‌گویند که آمریکا برای تامین منافع ملی خودش واسطه توافق میان امارات و اسرائیل شده است. بسیاری در تل آویو می‌گویند که واشنگتن هدفش این است جنگنده‌های رادارگریز F-۳۵ و سایر ادوات نظامی پیشرفته به کشور‌های حاشیه خلیج فارس بفروشد و با این اقدام خود در حقیقت جایگاه برتری نظامی اسرائیل در خاورمیانه را تضعیف می‌کند.

روزنامه سانکی ژاپن در گزارشی با عنوان «سفر وزیر امور خارجه آمریکا به خاورمیانه برای تنگ کردن شبکه محاصره علیه ایران» نوشت: اسراییل و امارات متحده عربی با میانجیگیری آمریکا روز سیزدهم اوت با عادی سازی روابط میان دو کشور توافق کردند و به نظر می‌رسد این دو کشور با برقراری روابط دیپلماتیک در نظر دارند که محاصره علیه ایران را تنگ‌تر کنند. همچنین کوشنر، مشاور ارشد و داماد رییس جمهور آمریکا، از اواخر هفته جاری به عربستان سعودی و دیگر کشور‌ها سفر خواهد کرد و به نظر می‌رسد که تحرکات دولت ترامپ هم برای تنگ‌تر کردن حلقه انزوای ایران صورت می‌گیرد.

همچنین محسن پاک آئین در یادداشتی برای خبرآنلاین نوشت: اهالی سرزمین‌های اشغالی، نتانیاهو را عامل اصلی بحران داخلی می‌دانند و با انجام تظاهرات بی سابقه خواهان تغییر وی به دلیل فساد مادی و سوء مدیریت هستند. در یک نظرخواهی، تعداد ۶۷ درصد از این افراد، نتانیاهو و ۳۴ درصد گانتز، رقیب وی را عامل رکود اقتصادی و بیکاری تلقی کرده اند. این نظرخواهی­ها تائید می‌کند که میزان نارضایتی از عملکرد نتانیاهو، همچون دونالدترامپ بسیار افزایش یافته و هر دو در انتظار سرنوشت مشترکی هستند. در این مقطع پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا روز دوشنبه سوم شهریور به تل آویو رفت تا شاید بتواند چاره‌ای برای حل مشکلات نتانیاهو پیدا کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: پمپئو ، اسرائیل
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
0
0
عربها بدتر هستند
نظرات شما
پیشخوان