تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

خمین، خسته از بیکاری و اعتیاد/ چرا ۱۰۰ دانش‌آموز شهرستان خمین ترک تحصیل کردند؟

بیکاری و فقر مشکل عمده بسیاری از شهر‌ها و استان‌های کشور به‌ویژه در مناطق حاشیه‌ای و مرزی کشور است، اما اینبار درست در قلب کشور و در استان مرکزی شاهد بیکاری و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن هستیم شهر خمین واقع در استان مرکزی شهری است که به‌هیچ فریادرسی در آتش بیکاری و اعتیاد می‌سوزد. رویداد‌۲۴ در این گزارش شرایط شهر خمین را مورد بررسی قرار داده است.

مشکلات اجتماعی در خمین

رویداد۲۴ شادی مکی: نام شهرستان خمین و مشکلات آن کمتر در رسانه‌ها به چشم می‌خورد، اما درهمان اندک خبر‌هایی که از این شهرستان منتشر شده است نیز همواره بر معضل بیکاری در این شهرستان تاکید شده است.

این معضل آنچنان در خمین پررنگ است که ۲ سال پیش فرماندار این شهرستان بیکاری را مهم‌ترین مشکل خمین به‌ویژه در مناطق روستایی عنوان کرده و گفته بود: ایجاد اشتغال در کشور و به ویژه اشتغال پایدار در روستا‌های کشور اصلی‌ترین دغدغه دولت است و ما نیز به عنوان نماینده دولت در شهرستان باید این بحث را در اولویت کار خود قرار دهیم.

با وجود گذشته دو سال از این سخنان فرماندار، اما تغییری در شرایط بیکاری این شهرستان ایجاد نشده است. این درحالی است که بیکاری نه تنها یک معضل عظیم که ریشه بسیاری از دیگر آسیب‌های اجتماعی است، آسیبی که اولین پس‌لرزه‌های آن را در از بین رفتن زندگی خانواده‌ها می‌توان مشاهده کرد.

عدم توجه به نیاز‌های این شهرستان که براساس سرشماری سال ۹۵ تنها کمی بیش از ۱۰۵ هزار نفر جمعیت دارد و قاعدتا مدیریت آن نباید چندان هم سخت باشد باعث شده که مردم این شهرستان در ابعاد مختلف به انواع محرومیت‌ها دچار شوند.

کسی به خانواده‌های دارای سرپرست معتاد کمک نمی‌کند


عذرا آل‌طاهر مدیرعامل موسسه خیریه رسول اکرم خمین با بیان اینکه آمار بیکاری و اعتیاد در شهر خمین به شدت بالاست به رویداد ۲۴ می‌گوید: تنها حدود ۵۰۰ یا ۶۰۰ خانواده تحت پوشش خیریه ما داری پدر معتاد هستند در مواردی نیز پدر و مادر هر دو معتادند. مواردی هم در سطح شهر ما وجود دارند که شناسایی نشده‌اند. در این خانواده‌ها شرایط کودکان بسیار سخت است. به نظر من کودکی که پدرش فوت کرده است به مراتب زندگی راحت‌تری دارد نسبت به کودکی که دارای پدر یا والدین معتاد است.

وی ادامه می‌دهد: چند سال پیش با موردی برخورد کردم که پدر دختر ۶ ساله خود را فروخته بود تا مواد بخرد و مادر بعد از یک هفته و با سختی توانست کودک را پیدا کرده و از خریدار پس بگیرد. به هر حال شرایط این خانواده‌ها بسیار سخت است از سوی دیگر در برخی موارد وقتی خیرین متوجه می‌شوند که کمک را برای خانواده یک فرد دارای بیماری اعتیاد می‌خواهیم تمایل خود را برای کمک به خانواده از دست می‌دهند.

مدیرعامل موسسه خیریه رسول اکرم با بیان اینکه بسیاری از این افراد واقعا توان خرید یک قرص نان را ندارند، عنوان می‌کند: تعداد فرزندان این خانواده از یک تا ۱۲ فرزند متغیر است و همگی در فقر شدیدی زندگی می‌کنند که قابل وصف نیست. به همین دلیل هم از عید به بعد هماهنگی میان خیریه‌های خمین، سازمان بهزیستی و کمیته امداد و مدارس ایجاد کردیم تا با شناسایی خانواده‌های کم‌برخوردار به نحوی یکسان‌سازی شود که تمامی خانواده‌ها بتوانند به یک میزان از کمک‌های این نهاد‌ها استفاده کنند.

وی با تاکید براینکه در میان خانواده‌های شناسایی شده شرایط زندگی خانواده‌های دارای سرپرست معتاد از همه بدتر بود، توضیح می‌دهد: معمولا سرپرست خانواده در این خانواده‌ها اسباب زندگی یا درآمد‌های ناچیز خانواده را فروخته و خرج اعتیاد می‌کند. دراین شرایط این خانواده‌ها باید بیشتر مورد توجه قرار گرفته و حتما باید تحت حمایت قرار گیرند.

آل طاهر خاطرنشان می‌کند: خمین شهر کوچکی است، اما به لحاظ نبود کار، فقر و اعتیاد شرایط وخیمی دارد. تا زمانی که امام خمینی زنده بودند همواره تاکید داشتند که برای شهر من تبعیضی قائل نشوید که بخواهید به آن بیشتر از سایر شهر‌های رسیدگی کنید. اما امروز شرایط در این شهرستان‌ها به شدت بد شده است. دانش‌آموزی را می‌شناسم که ۳ روز متوالی غذا نخورده بود و در مدرسه غش کرد. این دانش‌آموز دو برادر دیگر هم داشت.

وی علت اصلی بالا بودن آمار اعتیاد در خمین را نبود اشتغال برای جوانان توصیف کرد و افزود: ما معمولا به خانواده‌ها می‌گوییم شما کار کنید ما هم به شما کمک می‌کنیم، اما همیشه این پاسخ را می‌شنویم که کار معرفی کنید تا ما سرکار برویم. اما کار نیست و شرایط کار با شیوع ویروس کرونا بدتر هم شده است.

این فعال اجتماعی خاطرنشان می‌کند: یکی از محصولاتی که در خمین زیاد کشت می‌شود لوبیاست که تمیز و بسته‌بندی شده و به فروش می‌رسد و از معدود مشاغلی است که می‌تواند اندک درآمدی را به خانه افراد آسیب‌پذیر و کم‌بضاعت این شهر بیاورد. حالا بعد از انتشار ویروس کرونا کارگاه‌های لوبیا بسته شده است. بسیاری از کارخانه‌ها هم تعطیل شده‌اند. ما حتی تعدادی از مددجویان خود را به عنوان پرستار سالمند یا کودک به منازل اعزام کردیم که به دلیل انتشار ویروس کرونا پذیرفته نشدند.


بیشتر بخوانید: آتش در قلب حلبی‌آباد چابهار/ جنگلوک کجاست و چگونه در آتش سوخت؟ +فیلم و عکس

ژن‌های خوب در اولویت آموزشی/ از مدرسه لاکچری حداد عادل تا کپرهای مناطق محروم


ترک تحصیل بیش از ۱۰۰ دانش‌آموز بعد از کرونا

وی با اشاره به اینکه بعد از انتشار کرونا و برگزاری کلاس‌ها به صورت آنلاین شرایط دانش‌آموزان ما بدتر شد، اضافه می‌کند: بسیاری از این خانواده‌ها هیچ امکاناتی ندارند نه گوشی هوشمند و کامپیوتر و نه حتی تلویزیون به همین دلیل هم فرزندان این خانواده‌ها از درس و مدرسه عقب افتادند. این شرایط باعث شد که تقریبا ۱۰۰ نفر از دانش‌آموزان تحت پوشش خیریه ما امسال ترک تحصیل کنند.

آل‌طاهر خاطرنشان می‌کند: دانش‌آموزانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند یا تحت پوشش سایر خیریه‌ها هستند شرایط بهتری دارند و بالاخره این نهاد‌ها مشکل ابزار مورد نیاز دانش‌آموزان برای کلاس‌های آنلاین را حل می‌کنند، اما دانش‌آموزان ما به دلیل اعتیاد پدر مشکلات بیشتری دارند و بسیاری از افراد علاقه‌ای به کمک به این دانش‌آموزان ندارند. کمیته امداد و بهزیستی نیز به این دانش‌آموزان کمکی نمی‌کنند. البته کمیته امداد خانواده دارای سرپرست را تحت پوشش نمی‌گیرد مگر اینکه والدین بچه از هم جدا شده و طلاقنامه داشته باشند یا اینکه پدر فوت کرده باشد.

وی تاکید می‌کند: مردم خمین شرایط مالی خوبی ندارند که بخواهند کمک زیادی به خانواده‌های کم‌بضاعت داشته باشند. بسیاری از افراد خمینی‌الاصل که شرایط مالی خوبی داشتند نیز به تهران مهاجرت کرده‌اند و اکثر کمک‌هایی که به خیریه ما می‌شود از سوی این افراد است. ما قلک بین مردم پخش کردیم، اما کمک بسیار کمی دریافت کردیم که علت آن هم همین شرایط اقتصادی بد و بیکاری مردم است.

این فعال اجتماعی با بیان اینکه مسئولان به خمین بی‌توجه هستند، می‌گوید: نمایندگان مجلس و استاندار به نظر می‌رسد کاری نکرده‌اند علت آن را نمی‌دانم تنها چیزی که می‌دانم آن است که شهر ما به شدت از همه نظر عقب است و وقتی به شهر‌های دیگر سفر می‌کنم این موضوع را به شدت احساس می‌کنم.

مدیر عامل موسسه رسول اکرم با بیان اینکه خمین نیز یکی از شهر‌های ایران است و نیاز به رسیدگی دارد از مسئولان می‌خواهد که به فریاد خانواده‌های کم‌بضاعت به ویژه خانواده‌های دارای سرپرست معتاد برسند.

درگیری ۹۰ درصد خانواده‌های خمین با اعتیاد

کریم نجفی نماینده شورای شهرستان خمین در شورای استان مرکزی درباره معضلات زندگی مردم دراستان مرکزی به رویداد ۲۴ می‌گوید: بیکاری در شهرستان خمین بیداد می‌کند علت آن است که هیچ کارخانه‌ای در این شهر احداث یا احیا نشده است.۹۸ مسئولان استانی نیز عملکرد ضعیفی داشته و دقیق کار نمی‌کنند. نماینده جدید ما در مجلس یازدهم نیز پیگیری‌هایی داشته‌اند، اما عملکرد وی را آخر سال باید ارزیابی کنیم.

وی با بیان اینکه آمار طلاق و اعتیاد نیز در خمین بسیار بالاست، تصریح می‌کند: آمار اعتیاد در خمین آنچنان بالاست که می‌توان گفت ۹۰ درصد خانواده‌های ما به نوعی با این آسیب اجتماعی دست به گریبان هستند. بیکاری قطعا اعتیاد، فساد و آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد. وقتی سرپرست بیکار است یا درآمد پایینی دارد چگونه می‌تواند مخارج خانواده را تامین کند. در استان ما حتی قیمت نان به شدت گران شده است.

نماینده شورای شهرستان خمین در شورای استان با اشاره به اینکه عملکرد نماینده ما در مجلس دهم بسیار ضعیف بود، عنوان می‌کند: ما از دوره‌های قبل هم این مشکلات را در شهرستان داشته‌ایم و چیز جدیدی نیست. در واقع نهالی که برای بهبود شرایط خمین کاشتیم به دلیل عملکرد ضعیف مسئولان استانی و شهرستان خشک شده است.

وی یادآور می‌شود:در سال‌های قبل کارخانه نخ طلای خمین را داشتیم که یک کارخانه دولتی با حدود ۷۵۰ نفر نیروی کار بود. اما سال گذشته توسط برادر نماینده مجلس احیا شد در حالیکه این کارخانه احیا بود. در واقع این کارخانه با ۱۲۰ کارگری که آن زمان داشت به بخش خصوصی واگذار شد، اما با گذشت یکسال تنها حدود ۴۰ کارگر دارد.

نائب رئیس شورای استان مرکزی درباره دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده در خمین می‌گوید: من نماینده روستا و شهرستان هستم من نه تنها از ۲۰۰ روستای شهرستان خمین که از روستا‌های سطح استان بازدید می‌کنم. تعداد دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده بسیار بیشتر از ۱۰۰ دانش آموز است. فاصله مدرسه تا خانه در بسیاری از روستا‌ها بسیار زیاد است و خانواده‌ها توان پرداخت سرویس ایاب و ذهاب فرزندشان برای طی مسیر را ندارند در نتیجه دانش‌آموز ترک تحصیل می‌کند. بعد از کرونا نیز ریزش دانش‌آموزان بیشتر بوده است، زیرا به ابزار لازم برای استفاده از آموزش آنلاین دسترسی ندارند.

وی با تاکید براینکه مشکلات دانش‌آموزان را به فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی اعلام کرده‌ام یادآور می‌شود: مهر یا آبان ماه سال گذشته بود که با ایشان جلسه‌ای داشته و آنجا اعلام کردم که در تعدادی از روستا‌های ما تعداد دانش‌آموزان بسیار کم است و می‌توان این دانش‌آموزان در یک منطقه مرکزی که برای همه آن‌ها دسترسی بهتری فراهم کند تجمیع کرد. فولادوند به من گفت که انجام چنین کاری برایش مسئولیت دارد.

نجفی درباره اینکه آیا شرایط برای استفاده از اینترنت در خمین فراهم است، اظهار می‌کند: در برخی روستا‌های خمین زیرساخت‌ها برای استفاده از اینترنت آماده شده است، اما در برخی دیگر از روستا‌ها زمین‌های مردم را گرفته‌اند و کابل‌گذاری کرده‌اند، اما همچنان اینترنت در این مناطق ضعیف است وقتی پیگیری کردیم گفتند برای تقویت اینترنت دستگاهی لازم است که ۱۴ یا ۱۵ میلیارد تومان پول لازم است.

وی با اشاره به اینکه خمین در بحث درمان نیز با مشکل مواجه است، عنوان می‌کند: در حال حاضر اعلام کرده‌اند که درمانگاه در مناطقی که کمتر از ۲ هزار نفر جمعیت دارد باید تعطیل شود. حال فردی که بیمار شده و هیچ امکانات درمانی نیز در نزدیکی محل زندگی او وجود ندارد و از طرف دیگر ۵۰ کیلومتر با نزدیک‌ترین مرکز درمانی هم فاصله دارد عملا چاره‌ای جز مردن ندارد. آیا این عدالت است؟

عضو شورای شهرستان خمین عنوان می‌کند: اعتبارات امسال برای شهرستان خمین به‌گونه‌ای بود که بزرگترین خیانت و اجحاف در حق روستاهایی‌ها روا شد، زیرا کل اعتبارات امسال را به پروژه‌های عمرانی شهرستان تخصیص داده‌اند و در واقع روستا‌ها هیچ سهمی از این اعتبارات ندارند و کنار گذاشته‌ شده اند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بیکاری ، اعتیاد
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
10
5
این چرت و پرتا چیه میبافین
کی گفته این شهر وضع وخیمی داره و فقیره
چرا اسم و وجهه اجتماعی شهر مارو خراب میکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
10
4
دیگه اینطورا هم نیست
پاسخ ها
امیدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
یه سر به شاهین بزن ببین چقد مواد فروش و معتاد داره.اصلا همیه اینا به کنار من تا یاد دارم خمین همین شکلی بوده شکل شهر عوص نشده نه پیشرفتی نه هیچی شهرک صنعتی خمینم که همه کارخونه ها تعطیل .جون بیچاره از زور بیکاری میره مواد فروشی .نفر میشناسم به خاطر اینکه خرج خونوادشو بده رف مواد فروش شد و اخرش اعدام.اقای حبیبی که نماینده خمین بود برو کارخونه کاغذش رو ببین شهرک صنعتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
جدددی... واقعا نگران شدیم..
علیرضا کرج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
8
2
دیگه در این حد بزرگ نمایی کردن از مشکلات هم درست نیست.دولت که کاری نخواهد کرد فقط آبروی مردم نجیب و انقلابی و شهید پرور خمین را بردید.دروع هم حدی داره .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
6
4
خمین زادگاه امام راحل است اما نه در زمان طاغوت ونه در زمان یاقوت برای این شهر کاری نکردن مسولین هم دروغ میگین ما بخاطر امام مدیوین این شهر هستیم
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
2
6
خمین از لحاظ کار بسیار ضعیف است و اکثر جوانان برای کار به تهران و اصفهان و... میروند و در دوران نمایندگی آقای رضایی نماینده قبلی شهرمان که هشت سال این سمت را با کمک(پول) برادرش حاج نبی رضایی به چنگ آورده بود هیچ کاری برای شهرمان نکرد فقط مال و املاک برادرش را بیشتر کرد چراکه همه مردمانی که قصد گرفتن کمک از ایشان داشتند را به بانک برادرش برای دریافت وام معرفی میکرد و بانک حاج نبی وام باسود و بهره بالا به مردم میداد و خیلی کارهای دیگه... هشت سال دیگه هم مارو از سایپا خمین عقب انداخت و از نماینده جدید تقاضا داریم که به داد خمین و مردم خمین برسند و پیگیر سایپا خمین باشند که مطمئنا خیلی از بیکاری این شهر با این یک قلم حل میشود و دلسوز این شهر عزیز و زادگاه امام راحل باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
10
0
ما که توی این شهر زندگی میکنیم تا حالا از این چیزها ندیدیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
2
3
بیکاری داره ولی ۹۰درصد اعتیاد ندارن کی این حرفها را زده به جای این حرفها از روحانی بگو که ملت بدبخت کرده خاک بر سر چنان رونق اقتصادی ایجاد کرد که کل ایران فقیر شدن روز به روز همه چیز داره گران میشه فقط از روحانی بنویسید که بچه مردم باید در کلاس درس حضور داشته باشه ولی خودش مجازی زنگ اول مهر را میزنه ...
زینب عباسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
0
8
شمایی که قبول ندارید ندیدی توی شهر چند معتاد دنبال جمع اوری پلاستیک وکارتن ، همه ی خانواده ها یک فرد معتاد در خانه دارن .
F
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
0
3
سلام مشکل این شهر فقط بی مدیریتی هست چرا که در شهرهای کوچکتر از خمین بیشتر روستاها بافت ویلایی و ییلاقی دارن ولی متاسفانه با وجود بی آبی در شهرستان اجازه ساخت ویلا و گردشگری در اطراف شهر داده نمیشه بهتره که فرماندار و شهردار این شهر کمی بیدار شوند و این شهر رو به روز کنند
Ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
0
4
زمانی که مدیر کلش فولادوند باشه بیش ازاین انتظار نمی‌رود
زمانی که مربیان پرورشی خوب نباشند همین است
زمانی یکی میشه رییس دارالقرآن بخاطر افزایش حقوق چه انتظاری هست مردم گرسنه هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
0
4
خانه از پایبست ویران است
مشت نمونه خرواره
خمین آینده چند سال دیگه ایران است
و مسئولین هم خودشون رو به خواب زدن و قرار نیست بیدار بشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
1
0
من ساکن تهرانم ولی به خمین رفت و آمد دارم ، به نظرم اکثر مردمش خیلی خوب پول خرج می‌کنند و در رفاه هستند . کمتر دیدم آدم فقیر رو . به نظرم توو این گزارش غُلو کردند. آدم معتاد و فقیر توو همه جای ایران که چه عرض کنم ، همه جای جهان وجود داره . الحمدلله اکثرا صاحب ماشین و خانه و امکانات هستند چیزی نمونده که توو خمین هم خیابون هاش از ازدحام ماشین ، ترافیک راه بیفته .
Mohamad hosein
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
0
0
خمین اوضاش خرابه معتادم زیاد داره ولی خداوکیلی ۹۰ درصد خوانواده هاش معتاد نیستن فک کردن مردم خرن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
0
0
اگر کسی می خواهد کاری برای جوانان خمین بکنه،دنبال این موضوع
بگرده چرا توی چنین شهرستانی قیمت خونه این قدر نجومی
شده،این خودش باعث ازهم پاچیدن بنیان خانواده ها میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
0
0
بايد كارگاه هاي توليدي در روستاها ايجاد شود ، تا بخش كوچكي از بيكاري جوانان حل شود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
0
0
واقعا راست میگن من خودم اهل خمینم..این شهر از نظر فقر وبیکاری واعتیاد بیداد میکنه...از مسولین میخام صدایه مارو به مسولین بالاتر برسونن..من خودم یه زن تنهایه بچه دارم که تو خرج زندگیم وکرایه خونه موندم نه کاری برا من هست تو این وضعیت کرونا نه جیزی بخدا خیلی سخته وقتی بچت میوه بخاد ونداشته باشی بخری قلبم اتیش میگیره ..توراخدا کمک کنید به این مردم بخاطر کرونا اون کاری که انجام میدادن هم نمیتونن کارخونه ها بخاطر گرونی اقتصاد وکرونا خوابیده..خدایا خودت کمکمون کن رحم کن به بچه هامون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
0
0
مسئولین شهر کجان؟
واقعا انگار این شهر بدون مسئول و خودگردان اداره میشه!
نه رسیدگی
نه پیشرفت
ظاهر و ورودی های شهرم که افتضاحه
وقتی وارد این شهر میشی انگار داری میری حلبی آباد...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
0
0
نماینده محترم شهر
جناب آقای نظری
لطف کنید جهت پیشرفت شهر کاری بکنید
جوابگوی اعتماد و رای مردم باشید!
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان