تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

آیا مردم به پارلمانی شدن نظامی سیاسی رای مثبت خواهند داد؟

یک نماینده پیشین مجلس گفت: به فرض اینکه رهبری هم با این امر موافق باشد و بازنگری مورد نیاز انجام شود، باید یک رفراندوم برگزار شده و مردم به قانون اساسی جدید رای بدهند. من فکر می‌کنم که اگر چنین رفراندومی برگزار شود اولا مشارکت مردمی در آن بسیار پایین است و دوما مردم به پارلمانی شدن نظامی سیاسی رای مثبت نخواهند داد.
نظام پارلمانی
رویداد۲۴ اظهارات اخیر سید امیرحسین قاضی زاده نایب رئیس مجلس شورای اسلامی یک بار دیگر بحث تغییر نظام سیاسی و تبدیل آن با نظام پارلمانی را باز کرده است. موضوعی که طی چهل سال گذشته بار‌ها مطرح شده و به نتیجه هم نرسیده است. دلیل بی‌ثمر ماندن این بحث روشن است و در روز‌های اخیر هم توسط کارشناسان مختلف در حوزه سیاست بیان شده است. نبود نظام حزبی قوی در ایران و فراهم نبودن بستر لازم مهم‌ترین دلیلی است که در گفت‌وگوی اخیر علی مطهری با نامه نیوز نیز مورد تاکید قرار گرفت.

تنها نکته قابل توجه در طرح دوباره این موضوع این است که از یک سو مجلس یازدهم در عمر کوتاه خود مدام بر دولت تاخته و شائبه ضدیت با آن را ایجاد کرده و از سوی دیگر دولت روحانی در هفت سال گذشته چنان بد عمل کرده که فکر کاش می‌شود زودتر این دولت تمام شود، به ذهن هم رسیده است.

بر همین اساس این سوال مطرح است که آیا وضعیت موجود می‌تواند در به ثمر رساندن این موضوع تکراری موثر باشد؟ آیا حسن روحانی به آخرین رئیس جمهور ایران تبدیل خواهد شد؟

علی‌رغم وجود وضعیت موجود، انتقاد‌های وارد بر دولت و جدیت مجلس و برخی در جناح محافظه‌کار برای تغییر نظام سیاسی به نظر نمی‌رسد که پاسخ به این سوالات مثبت باشد.

بیشتر بخوانید: تغییر نظام ریاستی به پارلمانی کلید خورده است؟ / بهارستان‌نشینان به‌دنبال پاستور
ناصر قوامی، نماینده پیشین مجلس، به چرایی منفی بودن پاسخ به این پرسش‌ها پرداخت و گفت: «من فکر نمی‌کنم این ایده به این زودی‌ها محقق شود، زیرا این کار نیاز به بازنگری در قانون اساسی دارد. در حقیقت قانون اساسی که طبق آن رئیس جمهور با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود، نیاز به تغییر جدی دارد و این تغییر نیز پروسه خاص خود را دارد».

وی با اشاره به اینکه فرایند بازنگری در قانون اساسی در خود قانون اساسی آمده است، گفت: «به فرض اینکه رهبری هم با این امر موافق باشد و بازنگری مورد نیاز انجام شود، باید یک رفراندوم برگزار شده و مردم به قانون اساسی جدید رای بدهند. من فکر می‌کنم که اگر چنین رفراندومی برگزار شود اولا مشارکت مردمی در آن بسیار پایین است و دوما مردم به پارلمانی شدن نظامی سیاسی رای مثبت نخواهند داد».

وی افزود: «تغییر نظامی سیاسی به این راحتی‌ها محقق نمی‌شود، زیرا مردم آگاه و بیدار هستند و به اقدامی به دموکراسی و حقوق مردم لطمه بزند، رای نمی‌دهند.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: «نمایندگان فعلی مجلس که با دوپینگ شورای نگهبان به مجلس رفته‌اند احتمالا خیلی وارد نیستند و نمی‌دانند که این کار به این سادگی‌ها نیست. یک مجلس فرمایشی ایجاد شده و می‌خواهند که ریاست جمهوری را هم تبدیل به یک نهاد فرماسیش کنند».

قوامی در پاسخ به اینکه آیا این پروسه طی یک سال باقی مانده از دولت طی می‌شود و ممکن است که روحانی آخرین رئیس جمهور ایران باشد؟ گفت: «به نظر من بخش تمامیت‌خواه و اقتدارگرا تلاش خود را برای تحقق این امر می‌کند. شاید رهبری هم موافقت کرده و دستور بازنگری قانون اساسی را بدهد، اما من گمان نمی‌کنم که در نهایت و بعد از رفراندوم به مقصود خود برسند».

وی تاکید کرد: «کمتر از یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری آتی مانده و دراین فرصت احتمال طی شدن این پروسه بسیار کم است. بر این اساس فکر نمی‌کنم که آقای روحانی آخرین رئیس جمهور ایران باشد».
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
0
0
آخر چرا نمی گذارید احزاب در ایران شکل بگیرد.
این چه سیستمی است که طرف شب می خوابد صبحرییس جمهور می شود.
نظرات شما
پیشخوان