تاریخ انتشار: ۰۲:۵۳ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۹
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

توافق بحرین-اسرائیل، از نهان تا عیان/ مردم بحرین علیه عادی‌سازی: صلح با اسرائیل خیانت است

روز گذشته، رئیس جمهور آمریکا از ورود بحرین و اسرائیل به روند عادی سازی روابط خبر داد. ناظران بر این باور هستند که بحرین این تصمیم را با هماهنگی و موافقت عربستان سعودی، متحد قابل اعتماد خود اتخاذ کرده است. این ناظران همچنین معتقدند که ایران به عنوان دشمن مشترک اسرائیل و بحرین تلقی می‌شود امری که به نزدیک شدن این دو پایتخت تاثیر داشته است.

توافق بحرین-اسرائیل

رویداد۲۴تماس‌های میان بحرین و اسرائیل که گمان می‌رود از دهه ۹۰ به صورت پنهانی آغاز شده بود، در سال‌های اخیر روند سریعتری به خود گرفت و روز گذشته جمعه به توافقی تاریخی و ایجاد روابط کامل دیپلماتیک منجر شد. بحرین به عنوان دومین کشور حاشیه خلیج فارس به پیروی از همسایه خود، امارات متحده عربی توافق عادی سازی روابط خود با اسرائیل را اعلام کرد، توافقی که مردم فلسطین آن را خیانت خواندند.

رسانه‌های عربی نوشتند که عادی‌سازی روابط میان اسرائیل با متحدان آمریکا در خاورمیانه شامل کشور‌های خلیج فارس، هدف اصلی استراتژیک منطقه‌ای ترامپ با هدف مقابله با تهران به عنوان دشمن مشترک آمریکا و اسرائیل است. ترامپ با انتشار توییتی در این باره نوشت: دستاورد تاریخی دیگر امروز رقم خورد، دوستان بزرگ ما اسرائیل و بحرین با توافق صلح موافقت کردند و دومین کشور عربی طی ۳۰ روز گذشته با اسرائیل صلح می‌کند.

ناظران بر این باور هستند که بحرین این تصمیم را با هماهنگی و موافقت عربستان سعودی، متحد قابل اعتماد خود اتخاذ کرده است. این ناظران همچنین معتقدند که ایران به عنوان دشمن مشترک اسرائیل و بحرین تلقی می‌شود امری که به نزدیک شدن این دو پایتخت تاثیر داشته است.

سابقه روابط منامه-تل‌آویو

پس از سال‌ها ارتباطات پشت پرده، شیخ سلمان بن حمد آل خلیفه، ولی عهد بحرین دیپلماسی رسمی با اسرائیل را با گفتگو با مسئولان اسرائیلی در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ میلادی آغاز کرد. وزرای خارجه بحرین و اسرائیل در سال ۲۰۰۷ میلادی در آمریکا با یکدیگر ملاقات کردند. ۲ سال پس از آن، شیمون پرز رئیس اسرائیل با پادشاه بحرین در نیویورک و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بایکدیگر دیدار کردند.

یک هیئت رسمی از بحرین نیز در سال ۲۰۰۹ میلادی در سفری بی‌سابقه به اسرائیل سفر کردند تا گروهی از شهروندان بحرینی بازداشت شده در اسرائیل را بازگردانند. این شهروندان از حامیان فلسطین بودند که با کشتی در حال سفر به نوار غزه بودند که از سوی نیروی دریایی اسرائیل بازداشت شدند.

در سال ۲۰۱۹ میلادی، اما منامه و تل آویو به شکل ملموسی به یکدیگر نزدیک شدند و زمینه‌های نزدیک شدن کشور‌های خلیج‌فارس با اسرائیل با واسطه‌گری آمریکا فراهم شد. در آن سال، وزیر خارجه بحرین اعلام کرد که اسرائیل جزئی از تاریخ منطقه است!

اعتراض فلسطین و فراخواندن سفیر خود از منامه

فلسطین روز جمعه از فراخواندن سفیر خود در بحرین در این کشور در واکنش به خبر عادی‌سازی روابط بحرین و اسرائیل خبر داد. وزارت خارجه فلسطین با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد ریاض المالکی، وزیر خارجه این کشور سفیر فلسطین در منامه را برای مشورت و بحث پیرامون اقدامات ضروری درباره این اقدام بحرین به فلسطین فراخوانده است.

اعلام عادی سازی روابط میان بحرین و اسرائیل پس از حدود یک ماه از اعلام توافق مشابه امارات با اسرائیل انجام پذیرفت. ناظران بر این باورند که منامه از ابوظبی پیروی می‌کند. بحرین چهارمین کشور عربی است که پس از امارات، مصر و اردن توافق عادی سازی روابط با اسرائیل را امضا می‌کند.

مردم بحرین علیه عادی‌سازی/ فعالان: صلح با اسرائیل خیانت است

چند ساعت از اعلام دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر ورود کشور بحرین به روند عادی‌سازی روابط با اسرائیل نمی‌گذرد که ده‌ها نفر از فعالان بحرینی با حضور در شبکه‌های اجتماعی مخالفت خود را با عادی‌سازی روابط بحرین با اسرائیل اعلام کردند و حکومت بحرین را به خیانت در موضوع فلسطین متهم کردند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته جمعه اعلام کرد که بحرین در انعقاد توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل به امارات پیوسته است. ترامپ با اعلام گفت‌وگوی تلفنی با «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرد که طرفین بر برقراری روابط کامل دیپلماتیک میان اسرائیل و پادشاهی بحرین توافق کردند.

به محض اعلام این موضوع از سوی ترامپ، هشتگ‌های «بحرین علیه عادی سازی» و «مردم بحرین علیه عادی‌سازی» و «عادی‌سازی خیانت است» و «فلسطین موضوع من است» در توییتر ترند شدند.


بیشتر بخوانید:ترامپ: اسرائیل و بحرین با عادی‌سازی روابط موافقت کردند


علی یوسف سیف، فعال بحرینی در توییتر با انتشار تصویری از چند نفر که دست نوشته‌ای را حمل می‌کنند که روی آن نوشته شده است ما مردم بحرین فدای فلسطین و عرب و کل مسلمانان می‌شویم، در واکنش به این تصویر نوشت: تفاوت بزرگی میان مردم بحرین و حکومت این کشور وجود دارد، از کارمندانت بخواه که این تصویر را ترجمه کنند. جابر النشابه، یک فعال دیگر بحرینی نیز در توییتر نوشت: فلسطین موضوع من بوده و خواهد بود، من بحرینی هستم و عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها را رد می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ترامپ
نظرات شما
پیشخوان