تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۹

علت نابودی مرجان‌های خلیج فارس چیست؟

رئیس مرکز اقیانوس شناسی بندرعباس گفت: بر اساس برخی برآورد‌ها حدود ۹۰ درصد مرجان‌های خلیج فارس از بین رفته است.

نابودی مرجان‌های خلیج فارس

رویداد۲۴ صمد حمزه ئی، رئیس مرکز اقیانوس شناسی بندرعباس گفت: در اطراف جزایر کیش، قشم و لارک اکوسیستم‌های مرجانی خوبی در گذشته وجود داشت، اما به دلایلی از جمله آلایندگی، گرمایش زمین و عوامل انسانی اکنون حدود ۹۰ درصد آن‌ها از بین رفته است.

حمزه ئی افزود: فشار بیش از حد به اکوسیستم‌های دریایی موجب تخریب آن‌ها شده و نتایج نامطلوبی در پی خواهد داشت.

او با بیان اینکه مرجان‌های خلیج فارس یکی از اکوسیستم‌های حساس و در معرض خطر هستند، گفت: گرمایش کره زمین یکی از عوامل نابودی این مرجان‌ها است.

رئیس مرکز اقیانوس شناسی بندرعباس با اشاره به اینکه مرجان‌های دریایی تحمل گرما و شوری بیشتر آب را ندارند، افزود: مرجان‌های اقیانوسی در دمای ۲۴ - ۲۵ درجه سانتیگراد رشد کرده اند، اما مرجان‌های خلیج فارس در دمای ۳۳ -۳۴ درجه رشد کرده و خود را با محیط تطبیق داده‌اند و تحمل دمای بالاتر را ندارند.

حمزه ئی گفت: موضوع مهم دیگر اسیدی شدن دریا و وجود آلودگی‌هاست که تاثیر نامطلوبی بر اکوسیستم مرجان‌ها دارد.

او افزود: مرجان‌ها در عمق قابل دسترس و محدوده خاصی از ساحل رشد می‌کنند که همین مسئله آن‌ها را در دسترس انسان قرار داده است و برخی افراد این آب سنگ‌ها را به خاطر زیبایی و یا استفاده در آکواریوم از بستر محیط طبیعی خود جدا می‌کنند.

حمزه ئی گفت: برخی افراد هم مرجان‌ها را از محل شکل‌گیری طبیعی جدا کرده و به عنوان یک صنایع دستی با خود به شهرستان‌ها می‌برند، بدون اینکه متوجه باشند این آب سنگ‌ها بسیار حساس بوده و بخش زیادی از آن در طول مسیر نابود می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: خلیج فارس ، محیط زیست
نظرات شما
پیشخوان