تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۹

اهداف اصلی عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی چیست؟

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به عادی سازی‌های اخیر در روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، تاکید کرد که این کشورها زمانی با واقعیت مواجه خواهند شد که خسارات جبران ناپذیری از سوی سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه بر آنان تحمیل شده است.

عادی‌ سازی روابط با اسرائیل

رویداد۲۴ حسن سالاری، کارشناس امور منطقه در یادداشتی در این باره می‌نویسد: عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی موضوع جدیدی محسوب نمی‌شود که اکنون بدین شکل توسط آمریکایی‌ها و آن رژیم رسانه‌ای و تبلیغ می‌شود. روند عادی سازی روابط کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۷۸ با مذاکرات انور سادات رئیس جمهور وقت مصر با رژیم صهیونیستی با امضای معاهده صلح در سپتامبر سال ۱۹۷۸ در کمپ دیوید آغاز شد. در ادامه روند عادی سازی، امضای معاهده صلح با اردن نیز در اکتبر سال ۱۹۹۴ انجام شد. با افتتاح دفتر بازرگانی رژیم صهیونیستی در قطر و سیل صادرات کالا‌های اسرائیلی به کشور‌های عربی و همچنین سفر‌های متقابل پنهانی مقامات و هیات‌های کشور‌های عربی به سرزمین‌های اشغالی و هیات‌ها و مقامات رژیم صهیونیستی به کشور‌های عربی، قبح روابط با رژیم صهیونیستی ریخته شد.

از این جهت، بسط روابط با رژیم صهیونیستی موضوع جدیدی نیست که پیرامون آن مانور داده شود. جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا در خاطراتش ذکر می‌کند که کشور‌های عربی به طور جداگانه خواستار عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند، اما در نشست‌های مشترک خود چیز دیگری می‌گویند. موضوع عادی سازی روابط کشور‌های مرتجع عرب با رژیم صهیونیستی از ده‌ها سال پیش مورد مذاکره آن‌ها بوده است. حال باید دید که چرا این موضوع در شرایط حاضر بار دیگر از سوی آمریکایی‌ها مطرح می‌گردد؟ هدف اصلی طرح عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشور‌های عربی از سوی آمریکایی ها:

۱_ تحت فشار قراردادن جمهوری اسلامی ایران؛ این سیاست در راستای تحقق سیاست فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ایران مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

۲_ تشکیل جبهه عربی _عبری علیه کشورمان، با هدف تخریب روابط و کاهش نفوذ معنوی جمهوری اسلامی ایران در منطقه صورت می‌گیرد تا فشار سنگینی را روی جبهه مقاومت در منطقه داشته باشد. در شرایط جدید کشورمان باید بصورتی آگاهانه و با تدبیر روند فعلی را مورد پیگیری و رصد بیشتر قرار دهد. این امری بدیهی است که افکار عمومی مردم مسلمان منطقه علیرغم هجمه رسانه‌ای صهیونیستی و آمریکایی برای قبح زدایی از این عمل به هیچ وجه آن را نمی‌پذیرند، لذا هراس کشور‌های درگیر در پروژه عادی سازی نیز بیش از هر سلاحی همین موضوع افکار عمومی است. سیاست فعال رسانه‌ای با توجه به ابزار‌ها و فناوری‌های جدید باید در شرایط کرونایی بیش از پیش مورد استفاده قرار گیرد. رژیم صهیونیستی غده بدخیم در منطقه غرب آسیا است که متاسفانه با سیاست‌های سازش برخی از کشور‌های غربی به شکل وخیمی رشد کرده و جوارح و اندام کشور‌های اسلامی را درگیر ساخته است.


بیشتر بخوانید: توافق بحرین-اسرائیل، از نهان تا عیان/ مردم بحرین علیه عادی‌سازی: صلح با اسرائیل خیانت است


۳_هدف مهم دیگر از راه اندازی خط تبلیغاتی ترامپ پیرامون عادی سازی روابط بین کشور‌های عربی منطقه با رژیم صهیونیستی، بهره برداری انتخاباتی و جذب آرای لابی یهودی در آمریکاست. ترامپ در آستانه‌ی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای مقابله با رقبای انتخاباتی خود شدیدا به حمایت لابی یهودی و حمایت‌های رژیم صهیونیستی در منطقه نیاز دارد؛ لذا به نظر می‌رسد تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا پازل برقراری روابط کشور‌های منطقه با رژیم صهیونیستی کامل گردد و یا آن‌ها در این مسیر گام بردارند.

البته این عادی سازی در قبال وعده‌های ترامپ به این کشور‌ها صورت خواهد گرفت، ولی این کشور‌ها در نهایت بازنده این معامله خواهند بود، زیرا رژیم صهیونیستی در مدت اشغال گری خود نشان داده است که هرگز پایبند تعهدات و توافقات خود نیست. در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات، او اقدام به تحمیل سیاست‌های قبلی خود بر این کشور‌ها خواهد کرد و تمام وعده‌های داده شده به یک سراب تبدیل خواهد شد. در صورت عدم پیروزی ترامپ در انتخابات، کسی جوابگوی وعده‌های ترامپ نخواهد بود؛ بنابر این کشور‌های عربی این موضوع را باید به خوبی درک نمایند.

متاسفانه کشور‌های عربی زمانی با واقعیت مواجه خواهند شد که خسارات جبران ناپذیری از سوی سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه بر آنان تحمیل شده است.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان