تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۹

ترامپ زیر پای شینزو آبه را در آستانه سفر به تهران خالی کرد؟

اخیرا خبری در تعدادی از رسانه های ژاپن مبنی بر تلاش "شینزو آبه" برای کمک به تجارت خارجی ایران منتشر شد که بر اساس آن گفته شده بود این تلاش به دلیل راضی نشدن تهران شکست خورده است، در حالی که این آمریکایی ها بودند که در آستانه سفر «آبه» به تهران، با پس گرفتن وعده های خود به «آبه» و انجام برخی اقدامات ضد امنیتی در خلیج فارس، عملا به تلاش های وی بی اعتنایی کرده و سعی کردند مانع سفر او به تهران شوند.

ترامپ

رویداد۲۴  چند روز پیش خبرگزاری کیودو ژاپن به نقل از برخی منابع مدعی شده‌ است" دولت شینزو آبه در استانه سفر سال گذشته نخست وزیر ژاپن به ایران  در تلاش برای کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا، به طور مخفیانه معاوضه نفت خام ایران با غلات آمریکایی را پیشنهاد داده بود ولی این تلاش دیپلماتیک به دلیل راضی نشدن تهران شکست خورده است "، در پیگیری‌ این موضوع اطلاع پیدا کردیم که نخست وزیر ژاپن قبل از سفر به تهران در مورد ابتکاری برای کمک به کاهش تنش در منطقه و فشار تحریم های غیر قانونی رژیم آمریکا، مشورت هایی را با ایران انجام داده بود.

بر اساس اطلاعات به دست آمده ایران به دلیل روابط دوستانه با ژاپن و احترام به آبه شینزو و با اعلام اینکه هیچگونه اعتمادی به اظهارات مقامات آمریکایی ندارد، آمادگی خود را برای شنیدن پیشنهاد نخست وزیر ژاپن اعلام کرده بود، اما آمریکایی ها  در آستانه سفر آبه به تهران، با پس گرفتن وعده های خود به آبه و انجام برخی اقدامات ضد امنیتی در خلیج فارس، عملا به تلاش های وی  بی اعتنایی کرده  و سعی کردند مانع سفر شوند، اما  روابط دوستانه و دیرینه دو کشور موجب شد آبه سفری موفقیت آمیز به تهران داشته باشد.

بر اساس این گزارش کیودو چند روز پیش در گزارش خود نوشته بود دو منبع دولتی ژاپن به  این رسانه  اطمینان داده اند  که پیشنهاد معاوضه نفت خام ایران با غلات آمریکایی در ژوئن ۲۰۱۹ طی سفر آبه به ایران به عنوان تلاشی برای میانجیگری میان ایران و آمریکا مطرح شده بود.


بیشتر بخوانید: ابعاد گوناگون بازتاب استعفای شینزو آبه در ایران


طبق این طرح، تحریم‌های آمریکا علیه ایران از طریق معاوضه ذرت و سویای واشنگتن با نفت خام تهران از طریق ژاپن دور زده می‌شد. آمریکا در آن زمان در جنگ تجاری با پکن به سر می‌برد و به دنبال خریدارانی برای غلات خود بود و ایران نیز به دلیل تحریم‌ها، به دنبال فروش نفت بود.

کیودو در این گزارش مدعی می شود این تلاش دیپلماتیک که محوریت آن بیشتر ترغیب ایران به مذاکره با آمریکا بود، در نهایت ناکام ماند چراکه ژاپن نتوانست بر اصرار ایران مبنی بر برداشته شدن تمامی تحریم‌ها پیش از گفت‌وگو با آمریکا غلبه کند.

این منابع گفته‌اند: بی‌اعتمادی عمیق ایران به ایالات متحده و سیاست‌های بی‌ثبات دونالد ترامپ نیز عاملی برای شکست میانجیگری ژاپن بود.

یک منبع دیگر مدعی شده است که علی‌رغم ناکامی طرح ژاپن، طرح‌های پیشنهادی سایر کشورهای دوست نیز با جدیت بررسی می‌شد.

در سپتامبر سال گذشته، فرانسه پیشنهاد تهیه یک خط اعتباری برای ایران به ارزش ۱۵ میلیون دلار را ارائه کرده بود.

این منبع خاطرنشان کرد که پیشنهاد ژاپن از پیشنهاد فرانسه بهتر آماده و تنظیم شده بود. در اواخر ۲۰۱۹ نیز تلاش‌هایی برای ترغیب ایران به در نظر گرفتن هر دو پیشنهاد ژاپن و فرانسه به منظور افزایش احتمال حصول توافق انجام شده بود.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان