تاریخ انتشار: ۱۵:۰۸ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۹

آخرین جزییات از واکسن ویروس کرونا/ چه زمانی درمان کرونا پیدا می‌شود؟

دانشگاه آکسفورد بعد از یک هفته توقف، مطالعات خود را از ساخت واکسن شروع کرده است.

زمان تولید واکسن کرونا

رویداد۲۴ دیروز دانشگاه آکسفورد اعلام کرد که بعد از چند روز توقف، با تایید مسئولان بهداشتی انگلیس دوباره به مطالعاتشان در تولید واکسن کرونا ادامه می‌دهند.

این خبر یک هفته پس از این اعلام شد که در مراحل آزمایش واکسن کرونا روی انسان‌ها فردی علائمی شدید از بیماری خاص نشان داد و دانشمندان نسبت به ارتباط بین این علائم و واکسن نگران شدند، این موضوع شنبه توسط این دانشگاه رد شد و حالا دوباره تولید واکسن کرونا شروع شده است.

تولید واکسنی امن و تاثیرگذار برای بیماری اقدامی بسیار سخت و طولانی برای محققان است و این کار معمولا چند سالی زمان می‌برد، اما حالا محققان سعی کردند با انجام اقدامات مختلف چهار مرحله ساخت واکسن را به سرعت طی کنند، به همین دلیل در مراحل ساخت واکسن، مشکلات این چنینی زیادی به وجود می‌آید.

برای ساخت یک واکسن امن و موثر، محققان باید از چهار مرحله آزمایش پیشینی(تزریق واکسن به حیوانات)، فاز اول (تزریق واکسن به تعداد کمی از انسان‌ها)، فاز دوم (تزریق واکسن به صدها نفر) و فاز سوم (تزریق واکسن به هزاران نفر) عبور کنند، البته در شرایط پاندمی برخی این مراحل را به طور هم‌زمان اجرا می‌کنند و برخی موسسات و کشورها مثل چین و روسیه هم هم قبل از پایان همه مراحل تزریق واکسن را تایید می‌کنند، اما مشاهده علائمی خطرناک در هر کدام از این مراحل می‌تواند تولید واکسن را به عقب بیاندازد.


بیشتر بخوانید: کشف راه جدید برای ابتلای خفیف به کرونا!/ چگونه زیاد درگیر ویروس نشویم؟


براساس گزارش نیویورک تایمز، ۳۸ شرکت در مراحل آزمایش واکسن روی انسان‌ها و ۹۳ واکسن هم هنوز در مرحله اولیه تزریق به حیوانات هستند، از این تعداد واکسن ساخته شده توسط ۹ شرکت در فاز سوم قرار دارد و استفاده از سه واکسن هم به طور محدود تایید شده است.

البته که بسیاری از کشورها بدون پایان همه این مراحل به تزریق واکسن به شهروندانشان پرداخته‌اند، برای مثال یک شرکت چینی که هنوز فاز سوم آزمایش را تمام نکرده است به رادیو ملی چین اعلام کرده که تاکنون به صدها هزار نفر واکسن تزریق کرده‌اند.

آسترازنکا-آکسفورد؛ بازگشت به مسیر مطالعه/ مرحله؛ فاز دوم و سوم

دانشگاه آکسفورد با همکاری شرکت سوئدی آسترازنکا در حال تهیه یکی از امیدوارکننده‌ترین واکسن‌های کرونا هستند، سختگیری‌های انجام شده در مسیر تولید این واکسن باعث شده تا اگرچه به اولین درمان بیماری کرونا نباشد اما به گفته بسیاری امن‌ترین واکسن باشد. کشورهای زیادی از حالا این واکسن را پیشخرید کرده ‌اند و آمریکا هم از این پروژه با ۱.۲ میلیارد دلار از این پروژه حمایت کرده است و اتحادیه اروپا هم ۴۰۰میلیون دز از این واکسن را خریداری کرده است. این واکسن هم اکنون در فاز دوم و سوم قرار دارد و آزمایش‌های آن در کشورهای انگلیس، هند، برزیل، آفریقای جنوبی و ایالات متحده آمریکا اجرایی شده است.

براساس گزارش بی‌بی‌سی، هفته گذشته یکی از تزریق‌کنندگان این واکسن درگیر عارضه «میلیت عرضی» شد و ساخت آن متوقف شد، اما حالا آن‌ها در حال ادامه مطالعاتشان هستند، مت هنکاک وزیر بهداشت بریتانیا در یت رلبطه اعلام کرد: «این توقف نشان می‌دهد که ایمنی همیشه اولویت ماست، ما از دانشمندانمان حمایت می‌کنیم تا به زودی واکسنی موثر تولید کنیم.»

همچنین آسترازنکا اعلام کرده است که اگر نتایج مطالعات خوب باشد، تا چند هفته دیگر می‌توانند نوع اضطراری واکسن را تولید کنند.

مدرنا؛ واکسنی که ناگهان تولید آن متوقف شد/ مرحله؛ فاز سوم

موسسه آمریکایی مدرنا هم یکی از پیشتازان ساخت واکسن کرونا بود، آن‌ها از دی‌ ماه به مطالعه درباره تولید واکسن پرداختند و با همکاری موسسه ملی بهداشت آمریکا متوجه شدند واکسن آن‌ها روی میمون‌ها موثر بوده است. چند ماه بعد دارو روی انسان‌ها امتحان شد و نتایج بسیار امیدوارکننده‌ای داشت. بعد از آن در مرداد آن‌ها وارد فاز سوم آزمایش‌های خود شدند و واکسن را روی ۳۰هزار نفر آزمایش کردند، اما حالا بخاطر مشکلات در تکنولوژی واکسن این شرکت با مشکل روبرو شده است و مشخص نیست سرنوشت واکسن مدرنا چه می‌شود.

همچنین دولت آمریکا به این شرکت ۱.۵ میلیارد دلار هدیه داده است و از آن‌ها خواسته به جای آن اگر واکسن موثر بود، ۱۰۰میلیون در واکسن به دولت آمریکا ارائه دهند.

سینوواک؛ تزریق واکسن به چینی‌ها/ مرحله؛ فاز سوم

شرکت خصوصی چینی سینوواک هم یکی از پیشتازان تولید واکسن کرونا است، در خرداد ماه آن‌ها اعلام کردند که فاز یک و دو را روی ۷۴۳ نفر امتحان کردند و آن‌ها هیچ علائم خطرناکی از خود نشان ندادند. فاز سوم این واکسن در کشورهای برزیل و اندونزی در حال اجراست و براساس گزارش رویترز تاییدیه استفاده محدود واکسن توسط دولت چین ارائه شده است، این موضوع با انتقادات مختلفی همراه شده است.

این شرکت با کشور اندونزی هم قراردادی امضا کرده است که تا اسفند امسال ۴۰میلیون دز واکسن برای آن‌ها تولید کند. دولت برزیل هم اعلام کرده که تا چند ماه آینده ممکن است بتوانند از واکسن سینوواک استفاده کنند.

روسیه؛ تایید محدود واکسن/ مرحله؛ فاز سوم

موسسه تحقیقاتی گاملیا روسیه هم یکی دیگر از شرکت‌های تولید واکسن کروناست که استفاده محدود آن توسط ولادیمیر پوتین تایید شده است، این شرکت سه هفته بعد از تایید پوتین نتایج مطالعه فاز اول و دوم خود را منتشر کرد. اگرچه این واکسن هنوز در فاز سوم تولید قرار دارد و نگرانی‌های فراوانی نسبت به تولید آن وجود دارد.

فرانکویس بالوکس متخصص کالج لندن، در این رابطه گفته است: واکسیناسیون گسترده مردم با واکسنی که به اندازه کافی روی آن آزمایش نشده "غیراخلاقی" است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان