تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۹

گروسی: درباره مسائل اجرایی پادمانی با ایران به توافق رسیدیم

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان که این نهاد بین‌المللی با ایران درباره مسائل اجرایی پادمانی مورد نظر به توافق رسیده‌اند، ابراز امیدواری کرد که این توافق به توسعه همکاری‌ها و اعتماد دو طرف منجر شود.
آژانس بین المللی انرژی اتمی
رویداد۲۴  رافائل گروسی این اظهارات را روز دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ در آغاز نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بیان کرد.

وی افزود: ماه گذشته با رئیس جمهوری و سایر مقامات ارشد ایران برای پرداختن به پرسش‌های باقی‌مانده و به ویژه حل مساله دسترسی به دو مکان در ایران، رایزنی کردم.

مدیرکل آژانس با بیان اینکه «ما درباره مسائل اجرایی پادمانی مورد نظر به توافق رسیدیم» افزود: آژانس سپس طبق پروتکل الحاقی به یکی از دو مکان دسترسی و بازرسان از محیط نمونه برداری کردند که متعاقبا بررسی خواهد شد. وی افزود که دسترسی به مکان دوم نیز برای این ماه برنامه ریزی شده است.

مدیرکل آژانس بر همین اساس تصریح کرد که این سازمان به راستی‌آزمایی درباره عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده توسط ایران طبق معاهده پادمانی ادامه می‌دهد. همچنین ارزیابی‌ها درباره عدم وجود مواد هسته‌ای و فعالیت‌های اعلام نشده ادامه دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته پیش در تازه‌ترین گزارش خود در رابطه با موافقتنامه پادمان «ان پی تی» با جمهوری اسلامی ایران تائید کرد که به مکان‌های مورد نظر این سازمان در ایران دسترسی پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: تروئیکای اروپایی: تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را رد می‌کنیم
گروسی همچنین در این گزارش با استقبال از توافق اخیر ایران و آژانس، بیانیه مشترک را نیز به گزارش پیوست کرد.

آژانس پیش‌تر ادعا‌هایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خواند مطرح کرده بود.

با این حال ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دو هفته پیش در پایان سفر مدیرکل آژانس به تهران و انجام مذاکرات با مقامات ایران، توافق کردند تا همکاری‌های خود را بیش از پیش تقویت کنند و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از ١۶ ژانویه ٢٠١۶ به صورت موقت توسط ایران در حال اجراست، ارتقا بخشند.

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی گفته است، گزارش اخیر آژانس دورنمای مثبت و سازنده‌ای را در روابط دو طرف ترسیم می‌کند.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان