تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۹

پشت پرده ادعای ترامپ درباره توافق با ایران

مطهرنیا معتقد است: "ترامپ با دریافت سیگنال‌هایی از داخل ایران و بررسی این سیگنال‌ها توسط اندیشکده‌های مختلف به این نتیجه رسیده است که ایران مجبور خواهد شد پای میز مذاکره با آمریکا بنشیند."
مذاکره ایران و آمریکا
رویداد۲۴ دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا بار دیگر بر امکان توافق با ایران در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد. ترامپ که سه‌شنبه هنگام دیدار با محمد بن زاید، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی در کاخ سفید صحبت می‌کرد، گفت پس از پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ایران طی یک هفته یا یک ماه به میز مذاکرات باز خواهد گشت.

ترامپ تاکید کرد بر این باور است که ایران در پی یک توافق با آمریکاست.

دونالد ترامپ همچنین در دیداری جداگانه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، گفت: "رشد ناخالص داخلی ایران به خاطر تحریم‌ها و دیگر مشکلات ۲۷ درصد کاهش داشته است. من نمی‌خواهم این طور باشد. من می‌خواهم ایران یک کشور باعظمت باشد. فکر می‌کنم این گونه بهتر است."

ترامپ افزود ایران، چین و روسیه منتظر پیروزی جو بایدن در انتخابات هستند چرا که در صورت این پیروزی "آن‌ها مالک آمریکا خواهند شد."

رییس جمهور آمریکا گفت: "ایران باید تا بعد از انتخابات صبر کند چرا که اگر بایدن برنده شود، آن‌ها به توافق بهتری دست پیدا خواهند کرد. اما من هم با ایران توافق خوبی خواهم کرد. توافقی که برای ایران عالی است. "

ترامپ ادعا کرد در صورت توافق با ایران، به این کشور کمک خواهد کرد. او گفت: " (در صورت توافق) ایران خیلی خوشحال خواهد بود. ایران به سرعت خیلی ثروتمند خواهد شد."
 
ترامپ در حالی مدعی توافق با ایران پس از پیروزی در انتخابات است که مقامات ایرانی بارها تاکید کرده‌اند تحت هیچ شرایطی با آمریکا وارد مذاکره نمی شوند، مگر اینکه این کشور به برجام باز گردد، آن زمان در چهارچوب برجام با آمریکا مذاکره می‌کنند. 

حالا سوال این است که ادعای ترامپ درباره رسیدن به توافق با ایران پس از پیروزی در انتخابات براساس چه تحلیل و استدلالی است؟
 


مهدی مطهرنیا تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در این باره گفت: «ترامپ به تنهایی در کاخ سفید تصمیم گیرنده نیست بلکه او بیان کننده یک روند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در ایالات متحده آمریکاست. نظام تصمیم سازی در آمریکا پیچیده است. جریانات گوناگون از زوایای علمی در ساختاری فراحزبی به تحلیل پرونده‌های ملی مربوط به ایالات متحده آمریکا می‌پردازند و نتایج تحقیقات و پژوهش‌های خود را در اختیار رییس جمهور قرار می‌دهند. اندیشکده ها، دانشگاه‌ها و اتاق‌های فکری مختلفی در این حوزه فعالند. این گروه‌های تحقیقاتی از زوایای مختلف با دیدگاه‌های متفاوت به یک موضوع نگریسته و نتایج را در اختیار ترامپ قرار می‌دهند.»

او افزود: «لذا ایالات متحده آمریکا آنچه که در ایران می‌گذرد را به خوبی و با دقت رصد و ارزیابی می‌کند. ترامپ می‌گوید رشد منفی اقتصادی در ایران به حد بالایی رسیده و این رکورد تازه‌ای به حساب می‌آید. ترامپ معتقد است که ایران از نظر اقتصادی به بن‌بست رسیده و از نظر سیاسی نیز در منطقه دچار انزواست.
 
به تبع باتوجه به تحرکات اسرائیل در سوریه، حاشیه خلیج فارس، مماشات و عدم رویارویی تهران با ایالات متحده آمریکا و متحدانش نشان دهنده وضعیتی است که می‌تواند ایران را به بافت موقعیتی ناگزیر در برابر آمریکا برساند. در این بافت موقعیتی ایران مذاکره با دولت ترامپ را می‌پذیرد. با این استدلال است که ترامپ مدام تاکید می‌کند که به زودی ایران پای میز مذاکره با آمریکا می‌نشیند و آن را به عنوان دستاوردی ناشی از فشار حداکثری آمریکا در قبال ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری معرفی می‌کند.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل افزود: «ترامپ به مسئله ایران به عنوان یک برگ انتخاباتی نگاه می‌کند، او اخیرا گفته است که ایران مایل است با جو خواب‌آلود (جو بایدن) وارد مذاکره شود، اما من معامله بهتری با ایرانی‌ها انجام می‌دهم. این اظهار نظر نشان می‌دهد ترامپ امیدوار است رویکردش نسبت به ایران زمینه‌ساز ایجاد فضای مثبت برای او در انتخابات سوم نوامبر شود.»

مطهرنیا درباره نگاه ایران به مذاکره با ترامپ پس از انتخابات ریاست جمهوری و اظهار نظر مقامات کشورمان مبنی بر اینکه هیچ وقت با ترامپ وارد مذاکره نمی‌شوند، گفت: «فضای سیاسی آمریکا بیش از آنکه متوجه دولت حاکم بر تهران باشد متوجه حکومت حاکم بر ایران است. به تازگی وزارت خارجه آمریکا به جای دولت ایران، رهبر انقلاب را در فضای رسانه‌ای مخاطب قرار می‌دهد. به ویژه در شبکه توئیتر در ماه‌های اخیر دو بار این اتفاق رخ داده است. به نظر می‌رسد آمریکا دیگر به دولت حاکم بر تهران توجه زیادی ندارد و بیشتر فشار‌های خود را بر ساختار حکومت وارد می‌کند، فشار به نهادهای حکومتی نیز در همین راستاست.»

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به رخداد‌های داخل کشور گفت: «در عرصه بین‌المللی در شرایط کنونی شاهد جو نامناسب و پر از هجمه علیه ساختار‌های سیاسی ایران هستیم. صلح کشور‌های حوزه خلیج فارس با اسرائیل در جریان است، "ناتو عربی" هم در حال شکل گیری است. اتفاقات به نحوی است که حتی مجامع فرهنگی، ورزشی، علمی و... نیز در تقابل‌هایی با ایران قرار گرفته‌اند.»

او افزود: «آمریکایی‌ به دنبال محدود کردن همکاری‌های بین‌المللی با ایران، محاصره منطقه‌ای تهران و تبدیل ایران از یک"چالش" به یک دشمن برای نظم بین‌المللی است. اکنون این کار را گام به گام انجام می‌دهند. تا جایی که پمپئو مدعی است که مانع فروش تسلیحات نظامی از سوی چین و روسیه به ایران می‌شود. از طرف دیگر عملیات موسوم به ماشه از سوی آمریکا علیه ایران فعال می‌گردد، اگرچه فعلا در برابر مکانیستم ماشه مقاومت‌هایی نشان داده شده است، اما ایالات متحده اهرم‌های فشار زیادی برای به نتیجه رساندن مکانیسم ماشه دارد.»
 
مطهرنیا گفت: «بنابراین ترامپ با دریافت سیگنال‌هایی از داخل ایران و بررسی این سیگنال‌ها توسط اندیشکده‌های مختلف به این نتیجه رسیده است که ایران مجبور خواهد شد پای میز مذاکره با آمریکا بنشیند.»
منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان