تاریخ انتشار: ۰۶:۲۳ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
رویداد‌۲۴ بررسی می‌کند؛

وحشت روزانه ۶۰۰ کشته را شکست دهیم/ چگونه وضعیت قرمز شیوع کرونا را سفید کنیم؟

کشور تنها به یک دلیل آن هم در نتیجه کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی یک دست قرمزپوش شده است. ویروس کرونا بار دیگر هجوم آورده و کارشناسان عدد تقریبی ۶۰۰ کشته در روز‌های پاییز را نشان می‌دهند.
ویروس کرونا
رویداد۲۴ پاییز با وحشت شیوع موج سوم کرونا فرا رسیده است. تعداد بیماران کرونایی بستری در بخش‌های بیمارستانی سراسر کشور به بیش از ۳۵ هزار نفر رسیده است. کشور دوباره با هجوم ابتلاء به کرونا روبه رو شده و پزشکان، کارشناسان و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا مدام نسبت به افزایش میزان فوتی‌ها هشدار می‌دهند و مردم را به هوشیاری و رعایت هرچه بیشتر و دقیق‌تر پروتکل‌های بهداشتی دعوت می‌کنند.

حریرچی، طبرسی، زالی، محرز، صادقی، مردانی همگی از خطر ۶۰۰ قربانی در اثر ابتلا به کرونا در پاییز پیش‌رو می‌گویند. پیش‌بینی وحشتناک و فاجعه‌باری که در صورت عدم رعایت توصیه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی به زودی به حقیقت بدل می‌شود.

اکنون میزان بستری‌ها در تهران از ۷۰۰ نفر و در قم، تبریز و اصفهان از ۲۰۰ نفر گذشته است. در شرایطی که رسانه‌ها در ایران و جهان از کشف قریب‌الوقوع واکسن کرونا می‌گویند، پزشکان و کارشناسان اما وعده رسیدن واکسن کرونا و اثر بخشی آن در کوتاه مدت و همچنین امکان استفاده عمومی از آن را تقریبا غیرممکن می‌دانند.

اکنون ایران در میان ده کشور با بیشترین فوتی‌های کرونا قرار دارد و پیش‌بینی روزانه ۶۰۰ کشته در مقابل ما قرار دارد. اما برای عبور از زمستان پیش رو و شکست این پیش بینی و احتمال باید نخست واقعیت ویروس کرونا را ببینیم و سپس برای مقابله موثر با آن گام برداریم. در ادامه این یادداشت به چند واقعیت که درک هرچه بهتر آن می‌تواند در محافظت از خود، خانواده و جامعه مان به ما کمک کند اشاره می‌کنیم.

نخست اینکه بپذیریم تا اطلاع ثانوی، یعنی تا زمانی که پزشکان و کارشناسان بهداشتی در جهان پایان انتشار ویروس کرونا و یا کشف راه‌های درمان قطعی و طولانی مدت آن را اعلام کنند، سبک زندگی ما باید تغییر کند چرا که ویروس کرونا قدرت شیوع و انتقال بسیار قدرتمندی دارد. برای یافتن این شیوه جدید زندگی باید به توصیه‌های بهداشتی با دقت عمل کنیم.
 
بپذیریم که باید قید حضور در مراسم‌ها از هر نوع، تجمعات، دورهمی‌ها، مسابقات ورزشی با حضور تماشاگر و... را بزنیم و با شکل و سبک و سیاق جدیدی در اجتماع حضور پیدا کنیم، به شیوه جدیدی عروسی و عزا برگزار کنیم و مسابقات ورزشی را ببینیم. بپذیریم نباید در مکان‌های سرپوشیده حضور پیدا کنیم. به یکدیگر دست ندهیم و همدیگر را بغل نکنیم. رعایت این موارد و مشابه آن باید تا زمان نابودی و یا پیدا کردن درمان قطعی این بیماری به بخشی از شیوه و سبک زندگی ما تبدیل شود.

دوم اینکه قبول کنیم جنجال‌ها و تبلیغات درباره کشف، آزمایش، فروش و تاثیرگذاری واکسن کرونا همگی بخشی از یک تلاش، تبلیغات و بیزینس جهانی برای مقابله با این ویروس منحوس است. قبول کنیم فاصله بسیار زیادی میان واقعیت کنونی زندگی ما و کشف واکسن موثر کرونا و دریافت آن از سوی مردم وجود دارد. آزمایشگاه‌ها و شرکت‌های بزرگی در دنیا در همکاری با دانشمندان در حال تلاش برای کشف واکسن کرونا هستند. اما روند کشف تا دریافت کرونا، پروسه‌ای زمان‌بر است و شاید تا چند سال نیز به درازا بکشد؛ بنابراین واقعیت زندگی امروز ما این است که ما و کرونا تنها در برابر یکدیگر قرار داریم و فعلا هیچ خبری از واکسن نیست.
 
سوم اینکه حساب دولت و یک سری مناسبات را از زندگی خود در موضوع کرونا جدا کنیم. به دلیل شرایط ویژه کشور که همگی از آن باخبر هستیم، از فشار تحریم‌ها تا ضعف زیرساخت‌ها، دولت قادر به تعطیلی و یا حتی نیمه تعطیل کردن کشور نیست. کارمندان همگی به سر کار خود بازگشته‌اند، اصناف و مشاغل کار خود را از سر گرفته‌اند و مدارس بازگشایی شده اند. دولت به دلایل مختلف قابل قبول و غیرقابل قبول حاضر به کاهش تردد‌ها و نیمه تعطیل کردن شهر‌های کشور نیست. در این شرایط این ما هستیم که در قبال سلامت خود، خانواده و جامعه باید مسئولانه عمل کنیم.
 
بنابراین تا جایی که امکان دارد خرید‌ها و مایحتاج خود را به صورت اینترنتی فراهم کنیم یا تعداد دفعات مراجعه خود به بیرون از خانه برای تهیه مایحتاج غذایی و سایر موارد را کاهش دهیم. از سالمندان و کودکان مراقبت کنیم و به دیدارشان نرویم. در مکان‌های پرجمعیت حضور پیدا نکنیم. از نزدیک شدن به افرادی که ماسک نزده و یا موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند خودداری کنیم، مراسم عروسی و عزا برگزار نکنیم، برای فرزندانمان جشن تولد برگزار نکنیم و ....
 
و چهارم اینکه ماسک بزنیم و دست‌هایمان را بشوریم. راهکار نجات از کرونا ساده است، اگر بیش از ۹۵ درصد از مردم ماسک بزنند و رفت و آمد‌ها تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کند، امکان شیوع ویروس کرونا تا اندازه بسیار کمی کاهش پیدا خواهد کرد. تاکنون ساده‌ترین و موثرترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا استفاده صحیح از کرونا و شستن مداوم دست‌ها شناخته شده است و پزشکان بر این مهم تاکید بسیار زیادی دارند.

در نهایت کشور بار دیگر قرمزپوش است، بیمارستان ها تخت خالی ندارند، تعداد مبتلایان و فوتی‌ها بار دیگر و پس از موج اخیر مسافرت‌ها و شرکت در مراسم های عزاداری محرم و همچنین بازگشایی مدارس افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. برای بازگشت کشور به شرایط سفید، باید بدانیم هرکدام از اما به تنهایی مسئولیت بزرگی برای شکست کرونا برعهده داریم، که همان رعایت پروتکل‌های بهداشی است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان