تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۹

گل‌محمدی: الدحیل به دنبال قهرمانی آسیاست نه صعود از گروه

سرمربی پرسپولیس به خبرورزشی گفت: فقط با ریکاوری و بالا بردن توان روحی است که می‌توانیم به بهترین مدل آمادگی قبل از بازی با الدحیل برسیم.

یحیی گل‌محمدی

رویداد۲۴ پرسپولیسی‌ها بعد از شکست در دربی جام حذفی، برای حمایت از یحیی گل‌محمدی دچار یک مدلی از تردید شدند، اما حالا دوباره آن‌ها با قدرت و انگیزه‌های زیادی به حمایت از سرمربی تیم‌شان می‌پردازند، زیرا در همین شروع دوباره تورنمنت آسیایی، دو مرتبه التعاون را شکست داد که هر دو پیروزی در نیمه مربیان رقم خورد. کار بزرگی که پرسپولیس ناامید نسبت به صعود از گروه را صدرنشین کرد. حالا سرخپوشان می‌توانند به راحتی از یحیی حمایت کنند.


در همین روز‌های شلوغ و پر ترافیک کاری برای گل‌محمدی، پای صحبت‌های این مربی جوان، اما باتجربه نشستیم. کلی سؤال مطرح کردیم، اما گل‌محمدی ترجیح داد برخی از این سؤالات را بی‌پاسخ بگذارد تا مبادا به پرسپولیس و بازیکنانش آسیب روحی وارد شود. او وظیفه دارد در این شرایط، به مدیریت کلیات و جزئیات بپردازد و کنترل مصاحبه‌ها هم بخشی از پروژه موفقیتش در آسیا به شمار می‌رود. مثلاً ما سؤالاتی در مورد نیمکت‌نشینی احمد نوراللهی، بازی خوب سیدجلال حسینی، درخشش خیره‌کننده بشار رسن، شجاع خلیل زاده و وحید امیری، آمادگی روانی و بدنی بازیکنان جدید تیم و... از یحیی پرسیدیم، اما او تنها به سؤالاتی جواب داد که خودش می‌خواست و از صحبت در مورد بازیکنان به صورت انفرادی به شکل حرفه‌ای طفره رفت. این گفتگو را می‌خوانید.

دومین برد مقابل التعاون در نیمه مربیان برای شما رقم خورد که جای تبریک دارد. آنالیز حریف بعد از تعطیلات لیگ قهرمانان آسیا و این همه تغییرات کار سختی بود؟


ما بعد از اینکه در سال گذشته دو بازی در لیگ قهرمانان آسیا را برگزار کردیم، یک وقفه طولانی در مسابقات افتاد و بعد از ۵، ۶ ماه از آن تاریخ، دوباره به این تورنمنت برگشتیم. البته چند ماهی که به طور کلی همه لیگ‌ها تعطیل بود و ادامه لیگ هم با قهرمانی پرسپولیس به اتمام رسید. با توجه به شرایطی که وجود داشت، بازی‌های لیگ خودمان هم خیلی سخت شد، ولی خدا را شکر عملکرد خوبی داشتیم و با اقتدار قهرمان شدیم. واقعیت این است که فرصت بسیار کمی برای آماده‌سازی در اختیار داشتیم و مجبور بودیم در تیم، تغییراتی ایجاد کنیم.

جالب است که از کلمه اجبار در مورد تغییرات صحبت می‌کنید!


بله با توجه به اینکه تعدادی از بازیکنان از تیم ما جدا شدند یا به علت مصدومیت و مسائل دیگر نتوانستند پرسپولیس را همراهی کنند، مجبور شدیم بازیکنانی که در پست‌های مختلف، نیاز داشتیم را جذب کنیم. خدا را شکر در مدت کوتاهی توانستیم ۷ بازیکن را به خدمت بگیریم، اما بازیکنان خوب و تأثیرگذاری را هم از دست دادیم که برای آن‌ها هم آرزوی موفقیت می‌کنم.

اختلافی بین شما و کسانی که از تیم جدا شدند، وجود نداشت؟


خیر، این‌طور نبود. کسانی که ما را در پایان فصل ترک کردند، برای پرسپولیس خیلی تلاش کردند و زحمت کشیدند. تحت هر شرایطی، دعای خیر همه هواداران و ما همیشه پشت‌سرشان است. ان‌شا‌ءا... در سایر مراحل زندگی‌شان هم موفق و سربلند باشند.

چطور و با چه پروسه‌ای مهیای اردوی قطر و ادامه مسابقات شدید؟


با توجه به فرصت کمی که در اختیار داشتیم، فقط یک بازی با شهرخودرو قبل از سفر به دوحه به عنوان دیدار تدارکاتی برگزار کردیم و با چند جلسه تمرین، همراه بازیکنان جدید وارد مسابقات شدیم. در هر صورت شرایط خیلی برای ما سخت بود، اما توانستیم در دو بازی اول ۶ امتیاز بگیریم که فوق العاده بود آن هم در شرایطی که تغییرات زیاد و فرصت کمی برای آماده‌سازی در اختیار داشتیم و حریف‌مان هم یک تیم عربستانی بود.


بیشتر بخوانید: ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل الدحیل


در این مدت، هواداران پرسپولیس هم از شما و شاگردان تان حمایت جانانه‌ای داشتند. این انرژی به تیم رسید؟


بله، با دعای خیر هواداران و انگیزه‌ای که به ما دادند، توانستیم بازی‌ها را ببریم و این موضوع غیرقابل کتمان است. البته که اینجا، در دوحه هم دعای خیر هواداران را پشت‌سرمان حس می‌کنیم و با اتکا به این انرژی موفقیت‌های اخیر را به دست آوردیم.

بعد از دو نمایش کم نقص مقابل التعاون عربستان، انتظارات را از تیم خود بالا بردید. این موضوع کارتان را سخت نمی‌کند؟


بله قطعاً همین‌طور است، اما ما این موضوع را درک کرده‌ایم که هنوز کار‌های زیادی در پیش داریم. در واقع برای رسیدن به یک موفقیت بزرگ، باید سه مرحله را بگذرانیم. شروع خوبی داشته باشیم، در ادامه راه پا پس نکشیم و در نهایت پایان خوبی را رقم بزنیم. فعلاً یک مرحله را با موفقیت رد کردیم و شروع خوبی داشتیم. حالا در ادامه راه باید قوی‌تر باشیم و با انگیزه و تلاش بیشتر کار را به جلو ببریم. من خیلی خوشبین هستم که برای رسیدن به هدف بتوانیم پایان خوبی هم داشته باشیم.

امشب (دوشنبه) باید مقابل الدحیل در هفته پنجم لیگ قهرمانان به میدان بروید. این بازی را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟


ما طبق برنامه‌ریزی که داشتیم، بازی به بازی پیش می‌رویم و دیدار بعدی ما با الدحیل قطر است؛ تیمی که می‌دانید مهره‌های زیادی دارد و نه تنها مدعی صعود از گروه بلکه یکی از مدعیان قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا امسال به شمار می‌رود. آن‌ها برای کسب موفقیت امکانات و هزینه‌های هنگفتی کردند و مشخص است که قصدشان فقط کسب قهرمانی در این رقابت‌هاست. ما در دیدار رفت مقابل این تیم قرار گرفتیم که همه دیدند با چه شرایطی به الدحیل باختیم. پس این موضوع را می‌دانیم که بازی راحتی برای ما نیست و دشواری و سختی‌های خاص خودش را دارد، ولی می‌خواهم این خبر خوش را به هواداران‌مان بدهم که تیم ما به لحاظ روحی و روانی شرایط بسیار خوبی دارد. البته فشردگی مسابقات، فشار زیادی را روی بازیکنان وارد آورده و بازیکنانم از لحاظ بدنی، شرایط سختی را سپری می‌کنند، اما آن‌ها با تمام وجودشان تمرین و بازی می‌کنند و این موضوع همه پرسپولیسی‌ها را امیدوار می‌کند.

اخبار ناامیدکننده در خصوص پرونده برانکو از تهران یا سایر حواشی از جمله شرایط هتل و مسائلی از جمله قوانین سختگیرانه قرنطینه در دوحه روی روحیه بازیکنان و شخص شما تأثیری داشته؟


این موضوع را بدون تعارف می‌گویم که اردو و هتل شرایط سختی برای‌مان ساخته است، اما باید این سختی‌ها را تحمل کنیم و تأکید می‌کنم که باید بتوانیم با روحیه بالا و سرسختی خاص روحی و روانی این مسائل را پشت‌سر بگذاریم. ما در همین اردو، انگیزه زیادی داریم تا دل هواداران‌مان را شاد کنیم. این مسائل و مشکلات نباید روی بازیکنان باتجربه و تیم بزرگ پرسپولیس تأثیر زیادی داشته باشد. ما این موضوع را درک کرده‌ایم که این شرایط برای همه تیم‌ها یکسان است، ولی امیدوارم با سرسختی بالا و انگیزه‌های مضاعف این وضعیت را پشت‌سر بگذرانیم و در نهایت با یک نتیجه خوب از قطر به خانه برگردیم.

نگران افت فنی یا تحلیل رفتن توان بدنی بازیکنان نیستید؟ برای جلوگیری از این اتفاق چه برنامه‌ای دارید؟ در واقع تغییرات در تیم تان ادامه دارد؟


این موضوع در فوتبال روز دنیا کاملاً طبیعی است که یک مربی با توجه به داشته‌ها و ابزارش اقدام به چیدن ترکیب اصلی و انتخاب بازیکن کند. همان‌طور که گفتم، ما براساس هر بازی، تفکر خاصی داریم و تغییرات تاکتیکی و فنی با توجه به شکل بازی حریفان و ابزاری که در اختیار داریم، صورت می‌گیرد. برنامه‌های ما مشخص است، اما اگر تغییراتی هم داشته باشیم، حجم این تغییرات زیاد نیست، چون در غیر این صورت، هماهنگی تاکتیکی بین بازیکنان از بین می‌رود.

این موضوع و سختی‌ها، تمرکزتان از اقدامات فنی را به هم نمی‌ریزد؟


همان‌طور که توضیح دادم، کار سختی داریم، ولی امیدوارم که در ادامه، بازی‌های خوبی انجام بدهیم. همین جا باید این موضوع را عنوان کنم که هدف تیم ما در هر بازی، همیشه گرفتن سه امتیاز خواهد بود و تنها برای کسب پیروزی به میدان می‌رویم، اما به هر حال باید روی کارمان خیلی متمرکز باشیم و به لحاظ بدنی هم ریکاوری خوبی انجام بدهیم. فقط با ریکاوری و بالا بردن توان روحی است که می‌توانیم به بهترین مدل آمادگی قبل از بازی با الدحیل برسیم.

در بازی اخیر با التعاون چند فرصت عالی از دست رفت و استرس حفظ نتیجه تا لحظه آخر پا برجا بود. این اتفاق و کسب برد‌های اقتصادی نگران‌کننده نیست؟


من این موضوع را از زاویه دیگری می‌بینم. قطعاً بازی‌هایی که به فاصله سه روز انجام می‌شود، برای هر تیمی در دنیا کار را دشوار می‌کند. ما باید بازیکنان پرسپولیس را طوری آماده می‌کردیم که بتوانند در عرض ۱۲ روز، ۴ بازی فقط در دور مقدماتی انجام دهند. ناگفته پیداست که این موضوع چقدر کارمان را سخت می‌کند. در چنین وضعیتی، قطعاً ریکاوری بعد از هر بازی و برگشتن به حالت اولیه، برای ما مهم است. اینجا از لحاظ استراحت و تغذیه شرایط خوبی داریم و باید از این وضعیت به بهترین شکل ممکن به سود خود استفاده کنیم. الان مهم‌ترین موضوع برای ما، تقسیم انرژی است. همه بازیکنان باید تمرکز خوبی روی ریکاوری و بحث‌های فنی، بدنی و روحی و روانی داشته باشند. البته انصافاً بچه‌ها تلاش می‌کنند و ما هم در تلاش هستیم که برنامه‌ریزی خوبی برای آنالیز حریفان، تغذیه اعضای تیم و مسائل دیگری مثل ریکاوری و حفظ انسجام تاکتیکی و تیمی با وجود تغییرات داشته باشیم تا شرایط را برای برگشتن بازیکن به شرایط مسابقه فراهم کنیم.

دوست داشتیم سؤالات مربوط به بازیکنان از جمله شجاع خلیل‌زاده، سیدجلال حسینی، حامد لک، بشار رسن و... را هم جواب می‌دادید!


من در پاسخ به شما می‌گویم بازیکنانم در دو بازی گذشته از جان و دل مایه گذاشتند و از تک تک‌شان تشکر می‌کنم. هم بازیکنان قدیمی و هم بازیکنان جدید توانستند نمره قبولی بگیرند و در ادامه راه برای‌شان آرزوی موفقیت می‌کنم. آن‌ها با وجود تمام این سختی‌ها، حواشی و مسائلی که عنوان کردم، عملکرد بی‌نظیری داشتند و خوشحالم که هواداران هم از عملکرد بازیکنان تیم راضی بودند. این اتحاد می‌تواند پرسپولیس را به خواسته‌هایش برساند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان