تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۰۵ مهر ۱۳۹۹

انتخابات آمریکا؛ نامزد پیشتاز ایالت‌های رقابتی چه کسی است؟

گاردین در گزارشی با اشاره به نظرسنجی‌های انتخاباتی در ایالات‌های رقابتی نوشت: هرچند نظرسنجی‌ها، پیشتازی «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات را در ایالات‌های رقابتی، نسبت به «دونالد ترامپ» نشان می‌دهد، اما این امر پیروزی وی را تضمین نمی‌کند.
انتخابات آمریکا
رویداد۲۴ گاردین نوشت، در نظرسنجی‌های ملی انتخابات ریاست جمهوری «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات پیشتاز است. اما این پیروزی نامزد دموکرات را تضمین نمی‌کند. در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶میلادی، «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات و رقیب دونالد ترامپ، تقریبا در کل مبارزات انتخاباتی نسبت به ترامپ برتری آشکاری داشت. اما وی در نهایت در انتخابات مجمع گزینندگان (الکترال کالج) مقابل ترامپ شکست خورد.

در ادامه مطلب درج شده در این روزنامه انگلیسی می‌خوانیم: از آنجا که سیستم رای گیری ریاست جمهوری آمریکا به هر ایالت تعدادی از آرای کالج‌های انتخاباتی را اختصاص می‌دهد، ممکن است چند ایالت دارای آرای در نوسان نتیجه نهایی انتخابات را مشخص کند و به همین دلیل این ایالت‌ها برای نامزد‌های دو حزب اهمیت بالایی پیدا می‌کند.

گاردین به طور متوسط هر ۱۴ روز میانگین نظرسنجی‌های هشت ایالت نوسان را بررسی می‌کند؛ بنابراین به منظور بررسی چگونگی پیشرفت رقابت انتخاباتی در ایالت‌های مهم، ۶ ایالت از هشت ایالت را در نظر گرفته؛ ایالت‌هایی که در سال ۲۰۱۲ حامی «باراک اوباما» رییس جمهوری دموکرات آمریکا بودند، اما در سال ۲۰۱۶ به سوی ترامپ روی گردان شدند. ایالت‌های آریزونا و کارولینای شمالی نیز به دلیل نقش مهمی که ممکن است در مورد تغییر فضای انتخاباتی داشته باشند می‌توانند به عنوان ایالات دارای آرای در نوسان جدید در انتخابات سال جاری ظاهر شوند.

از سوی دیگر، لازم است گوش به زنگ باشیم که نظرسنجی‌ها به ویژه برخی نظرسنجی‌ها در ایالت‌های رقابتی در سال ۲۰۱۶ حامیان ترامپ را دست کم گرفتند. ضمن آنکه این نظرسنجی‌ها حامیان دموکرات این ایالت‌ها را بیش از اندازه واقعی تخمین زده بودند. اما امسال با در نظر گرفتن نظرسنجی‌های انجام گرفته در سطح ملی دریافته‌ایم که تاکنون بایدن پیشتاز است.
بیشتر بخوانید: آمریکا پس از انتخابات با ایران چه خواهد کرد؟
از طرفی، بررسی نظرسنجی ملی شاخص ضعیفی در مورد چگونگی تغییر وضعیت انتخابات در ایالات‌های مهم است و لذا تنها یک پیشگویی قوی در سراسر کشور می‌تواند به چگونگی رقابت‌ها اشاره کند.

بسیاری از ناظران سیاسی عباراتی را در توصیف مناطق جغرافیایی آمریکا و در چارچوب تجزیه و تحلیل‌های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری این کشور تکرار می‌کنند که معنا و یا منظور از آن‌ها در خارج از ایالات متحده لزوما شناخته شده نیست. برای نمونه، در جریان نبرد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ سه ایالت واقع در «غرب میانه» (درباره مرز‌های این منطقه جغرافیایی هیچ توافقی وجود ندارد، اما این توافق وجود دارد که همان آن یک بلوک منسجم از ۱۲ ایالت قلب آمریکا است و این منطقه از ایالت اوهایو به شرق گسترش یافته و شامل ایالت‌های ایندیانا، میشیگان، ایلینویز، ویسکانسین، مینه سوتا، آیووا، میسوری، کانزاس، نبراسکا، داکوتای شمالی و داکوتای جنوبی است) پیروزی را به «دونالد ترامپ» هدیه کردند.

هرچند برخی دیگر از تحلیلگران بر این باور هستند که نفوذ ترامپ در قلب و ذهن رای دهندگان در ایالت‌های «کمربند زنگار» (گروهی از ایالت‌های شمال شرقی آمریکا) او را به کاخ سفید رساند درحالی که دیگران معتقدند سیطره جمهوری خواهان بر ایالات «کمربند آفتاب» (این کمربند در بخش شرقی شامل ایالت‌های فلوریدا، کارولینای جنوبی و جورجیا است و در بخش غربی آن به ایالت‌های نوادا، آریزونا، نیومکزیکو و تگزاس گسترش می‌یابد و شامل دو ایالت محوری فلوریدا و آریزونا) و «کمربند انجیلی» (جنوب آمریکا و سواحل اقیانوس اطلس در جنوب شرقی این کشور تا مرز غربی ایالت تگزاس) شانس نامزد جمهوریخواه را افزایش می‌دهد یا دموکرات‌ها در شهر‌های ساحلی واقع در سواحل اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام از یک مزیت عمده برخوردار هستند، در حالی که جمهوری خواهان از لحاظ تاریخی بر مناطق روستایی و حومه شهر‌ها سیطره دارند.

پنجاه و نهمین دوره انتخابات آمریکا سوم نوامبر برابر با ۱۳ آبان با رقابت «جو بایدن» نامزد دموکرات و «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوریخواه برگزار می‌شود.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان