تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۱۰ مهر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۳۰ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ایران در مناقشه قره باغ، حامی ارمنستان است یا آذربایجان؟

مناقشه قره باغ و اختلاف ارمنستان و آذربایجان تشدید شده و برای بسیاری این سوال پیش آمده که ایران در این مناقشه میان دو کشور همسایه در کدام سو ایستاده است. گزارش رویداد۲۴ را بخوانید تا بدانید ماجرا از چه قرار است.

مناقشه قره باغ

رویداد۲۴ آتش درگیری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه نوگورنو قره‌باغ در روز‌های گذشته بار دیگر شعله‌ور شده است. ایران با هر دو کشور مرز زمینی دارد و مواضع تهران همواره برای کشور‌های درگیر در این مناقشه حائر اهمیت بوده است. با وجود اینکه دولت‌های مختلف ایران در چهار دهه گذشته همواره موضع بی‌طرف اتخاذ کرده، اما برخی گزارش‌ها حاکی از جانبداری ایران نسبت به یکی از طرف‌های درگیری است.

ماجرای کمک‌های تسلیحاتی ایران به ارمنستان چیست؟

روز سه‌شنبه هشتم مهر خبرگزاری «ای‌زد‌تودی» آذربایجان مدعی حمل جنگ‌افزار‌های روسی از طریق ایران به ارمنستان شد.  این وب‌سایت نوشته است که پس از امتناع گرجستان در فاصله زمانی بین ۱۷ ژوئیه تا ششم اوت از عبور هواپیما‌های باربری حامل جنگ‌افزار‌های روسی از آسمان خود به ارمنستان، روسیه ناگزیر به استفاده از مسیر‌های دیگر شده است.

به گزارش رویداد۲۴ در این گزارش آمده است که هواپیما‌های باربری بزرگ «ایلیوشین ایل-۷۶» روسیه پس از مسدود شدن فضای گرجستان ناگزیر شده‌اند جنگ‌افزار‌های خود را از شهر‌های روستوف و مین‌ودی در روسیه به شهر آق‌تاو واقع در قزاقستان، شهر ترکمن‌باشی در ترکمنستان و همچنین به نوشهر در ایران ارسال کنند.

رسانه‌های آذربایجان در همین ارتباط اعلام کرده‌اند که جنگ‌افزار‌های ساخت روسیه از این شهر‌ها و از جمله از نوشهر توسط کامیون به ارمنستان منتقل شده‌اند.

شایعه عبور ادوات جنگی روسیه به سمت ارمنستان از مسیر ایران اولین بار توسط یک کاربر توییتر منتشر شد. این کاربر با انتشار تصویری مدعی شد ایران «در حال ارسال تسهیلات جنگی با پلاک‌های روسی از طریق مرز جلفا به قره‌باغ» برای کمک به ارمنستان است.

پیش از آن نیز توییت علی مطهری به موضع‌گیری جانبدارانه ایران در قبال ارمنستان دامن زده بود. این نماینده سابق مجلس در در یک توییت با اشاره به سابقه درگیری‌ها بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان از وزارت خارجه خواست طرف حق را بگیرد و واکنش منفعلانه نداشته باشد.

ایران حامی ارمنستان است یا آذربایجان؟

این خبر قویا از سوی ایران تکذیب شده‌است. محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در گفتگو با رویداد۲۴ خبر عبور ادوات جنگی روسیه از مسیر ترانزیتی ایران به سمت ارمنستان را قویا تکذیب کرده و گفته به هیچ وجه ادوات جنگی در کار نبوده و این خبر صحت ندارد.


او در توضیح درباره ویدئو‌های منتشر شده از تردد ماشین‌هایی با پلاک روسیه در جاده‌های ایران گفته بار مذکور یک تعداد کامیون است که ارمنستان مدت‌ها قبل خریداری کرده و از مسیر جمهوی اسلامی ترانزیت شده‌اند.

به گزارش رویداد۲۴ استاندار آذربایجان شرقی گفته بعد از این شائبه‌ها (عبور ادوات جنگی به سمت ارمنستان) این کامیون‌ها دپو شده و در مرز متوقف شدند. این‌ها حدودا ده تا دوازده کامیون خالی بودند و حاوی هیچ ادوات جنگی نبودند. ارمنستان این کامیون‌ها را قبلا از روسیه سفارش داده بود و قرار بود از ایران ترانزیت شوند.

او تصریح کرد: بنابراین خبر اصلا صحت ندارد. حتی برای اینکه دیگر هیچ شائبه‌ای وجود نداشته باشد نباشد هرگونه عبور و مرور از مرز آستارا نیز متوقف شده است.

خبر عبور ادوات جنگی روس به سمت ارمنستان از مسیر ایران خبر تازه‌ای نیست. ماه‌های گذشته نیز اخبار مشابهی در رسانه‌های آذربایجان منتشر شده بود که سفارت ایران در باکو آن‌ها را تکذیب کرد.

کامیون ارسال تسلیحات ارمنستان

تصاویری که ادعا شده به کامیون‌های روسی تعلق دارد که مسیر ایران به ارمنستان ارسال شدند

کامیون ارسال تسلیحات ارمنستان

پلاک روسی کامیون‌های خریداری شده توسط ارمنستان

در ماه ژوئن، توفیق ذولفقاروف وزیر سابق خارجه آذربایجان به موضوع انتقال جنگ‌افزار‌های روسی از طریق خاک ایران به ارمنستان اشاره کرده بود. به گزارش رویداد۲۴ ذولفقاروف گفته بود که «هرگاه محموله نظامی توسط هواپیما حمل می‌شود، این محموله باید با یک توضیح‌نامه کتبی و همچنین سندی درباره نوع جنگ‌افزار و مقصد نهایی آن نیز ضمیمه شود. این یکی از مقررات حقوق بین‌الملل است. اما ما می‌بینیم که در سال جاری، فعالیت‌ها و همکاری‌هایی با ایران صورت می‌گیرد. ما نمی‌بایست فراموش کنیم که سال‌هاست محموله‌های نظامی از طریق خاک ایران به ارمنستان حمل می‌شود.»

روز گذشته خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز به خبر عبور ادوات روسی از مسیر ایران واکنش نشان داد و گفت: «اجازه نمی‌دهیم از خاک کشورمان برای انتقال سلاح و مهمات استفاده شود» او تاکید کرد: «تردد کامیون و ترانزیت کالا‌های متعارف غیرنظامی میان جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های همسایه، به طور معمول همواره برقرار بوده و کامیون‌های مورد اشاره نیز صرفا در همین چارچوب به فعالیت خود مشغول هستند.»

در مناقشه قره باغ ایران حامی آذربایجان است یا ارمنستان؟

موضع ایران در قبال آذربایجان و ارمنستان عمدتا توسط دو جریان رسمی و غیررسمی نمایندگی می‌شود. شواهد موجود بیانگر نزدیکی ایران به ارمنستان است اما همواره جریان مقابلی وجود دارد که از آذربایجان در درگیری مرزی با ارمنستان حمایت می‌کند.

رسانه تی آر تی ترکیه در یادداشتی در باره درگیری‌های اخیر نوشته: ارمنستان با روسیه و ایران هم‌پیمان شده و آذربایجان بر روابط نزدیک خود با ترکیه تکیه کرده است.

نشریه نیوزویک آمریکا مدعی شده ایران درگیری را تشدید کرده و برخی کلیپ‌های تایید نشده از سرنگونی یک پهپاد آذربایجانی در حریم هوایی ایران خبر دادند. این رسانه نوشته «با وجود اینکه ایران و آذربایجان هر دو کشور‌هایی با اکثریت شیعه‌اند، آذربایجان روابط نزدیکی با اسرائیل دارد. از طرف دیگر ایران جمعیت قابل توجهی آذری را در خود جای داده که نگرانی از جدایی طلبی این جمعیت مانع از نزدیکی دو کشور شده است.»

گفتنی است که مساله توازن روابط ایران، ارمنستان و آذربایجان با وجود همین جمعیت قابل توجه آذری در ایران همواره با مشکلاتی همراه بوده است. تمایل نمایندگان و مقامات آذری زبان‌ به حمایت از مواضع آذربایجان از یک سو و رابطه نزدیک آذربایجان با اسرائیل از سوی دیگر نحوه مواجهه جمهوری اسلامی با مناقشه قره باغ را دچار چالش کرده است.

برای مثال در همین درگیری اخیر نمایندگان و مقامات استان‌های آذربایجان ایران در حمایت از مواضع آذربایجان در درگیری با ارمنستان بوده است. عاملی امام جمعه اردبیل درباره این تحولات در بیانیه‌ای ضمن تبریک به ملت آذربایجان برای «پیروزی‌های اخیر» از خدای متعال خواستار آزادی کل قره باغ شد. او اقدام دولت آذربایجان در باز پس گیری «اراضی غصب شده» را اقدامی کاملا «شرعی و قانونی» خواند.

احمد علیرضابیگی نماینده تبریز در مجلس نیز در توییتر خود قره باغ را «سرزمین اسلام» خواند که باید «دست جوانان شیعه تحت لوای حضرت ابولفضل العباس (ع) آزاد شود.» پزشکیان دیگر نماینده تبریز نیز در اینستاگرام خود نوشت: «قره باغ خاک اسلام است، تمام»

با همه این‌ها به نظر می‌رسد اظهارات این نمایندگان و مقامات بیشتر برای جلب رای و نظر آذری‌های ایران است که اتفاقا در غالب موارد خاستگاه رای این افراد در مقاطع و مناصب مختلف نیز بوده‌اند. در عمل به نظر می‌رسد نقل قول مطهری درباره مواضع رسمی کشور میان این دو همسایه شمالی نقل قول موثق‌تری است. ارمنستان به طور سنتی یکی از مسیر‌های ترانزیتی ایران به اروپا بوده و با وجود ظرفیت‌های قابل توجه آذربایجان، ایران عمدتا این کشور را امن‌ترین مسیر خود می‌دانسته است.

از سوی دیگر برخلاف ارمنستان که شریک و متحد روسیه (هم‌پیمان استراتژیک ایران) است، آذربایجان رابطه نزدیکی با آمریکا و اسرائیل دارد. سال گذشته نماینده سابق صدا و سیما در آذربایجان از برخی سخ گیری‌های دولت آذربایجان علیه شیعیان نزدیک به ایران پرده برداشت.

رسانه‌های نزدیک به سپاه از جمله مشرق در گزارش‌هایی به توافقنامه‌های آذربایجان با اسرائیل اشاره کرده‌اند. یک کارشناس نظامی آمریکایی در گفتگو با شبکه افق (شبکه نزدیک به نهادهای نظامی) مدعی شده بود که اسرائیل توافقنامه‌هایی با آذربایجان دارد و یکسری هواپیما‌ها و پهپاد‌های نظامی در پایگاه‌های آذربایجان مستقر کرده است که در صورت لزوم علیه ایران از آن‌ها استفاده بکند.

گوردون داف کارشناس نظامی در این برنامه صدا و سیما مدعی شده آذربایجان حداقل ۶ میلیارد دلار تسلیحات از اسرائیل خریداری کرده که برای بحران قره باغ کاربرد نداشته و حتی مستشاران اسرائیلی اجازه استفاده از این تجهیزات و به خصوص پهپاد‌ها علیه ارامنه را نداده‌اند؛ تا جایی که این موضوع به رسانه‌ها هم کشید و دولت آذربایجان از اسرائیل شکایت هم کرد، اما در حقیقت این تسلیحات در آذربایجان برای استفاده علیه ایران انبار شده است.


بیشتر بخوانید: آیا جنگ آذربایجان - ارمنستان، جنگ غیرمستقیم آمریکا - روسیه است؟


خبرگزاری فارس در سال ۲۰۱۲ در یک یادداشت اختصاصی از کارشناس سیاسی روس به نام «ایگور پانکروتینکو» مدعی شده بود که «پهپاد‌های ساخت اسرائیل و آذربایجان در مرز‌های ایران و جمهوری آذربایجان به انجام عملیات مشغول هستند و توانمندی‌های آن‌ها برای برتری یافتن بر سیستم دفاع هوایی ارمنستان نیست بلکه برای فایق آمدن بر سیستم دفاع هوایی ایران در نظر گرفته شده است.»

سال ۹۳ سپاه پاسداران از سرنگونی یک هواپیمای بدون سرنشین رادارگریز اسرائیلی که قصد نفوذ به «حریم منطقه هسته‌ای نطنز» را داشته خبر دادند. در این بیانیه مرجع پروازی این پهپاد یکی از کشور‌های همسایه شمالی ایران اعلام شد.

دبکه فایل وبسایت اسرائیلی نزدیک به منابع نظامی و اطلاعاتی این رژیم همان زمان در گزارشی اعلام کرد این پهپاد از پایگاه هوایی نخجوان در آذربایجان به سوی ایران اعزام شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
8
11
مرگبرروسیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
باشه
دوستدار حق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
6
4
اولا مرگ بر کسانی که به شیعیان
اجازه حیات در کشورش را نمی‌دهد کشور اذربایجان حق حیات را از شیعیان کشور ش را گرفته و عده‌ای چشم خود را روی بسته اند وفکر قومیت خود هستند واقعا نشانه کوته فکری است متاسفم برای این افکار
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
7
9
اگر ایران از اول از اذربایجان حمایت می کرد این کشور بطرف اسراییل نمی رفت
پاسخ ها
یوران فریدونی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
این موضوع بر می گردد به سال 68{قبل از فروپاشی اتحاد شوروی} و استقرار دولت لیبرال و غربگرا در ایران که دو سال ارزشمند را به خاطر لجبازیهای بی مورد از دست داد.
یوران فریدونی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
بماند که در سال 70 {زمان فروپاشی اتحاد شوروی} نیز عملاً آن کشور را خواسته یا ناخواسته از ایران دور کردند، به گفتهء قدیمیها: اصل کاری الان زیر خاک خفته...
یوران فریدونی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
آقا حمید نمی دانم چند ساله هستی اما توصیه می کنم تاریخ سیاسی ایران را از مرداد68 به این سو با دقت بیشتری مطالعه کن. پیروز باشی همیشه.
یک دوست
| Netherlands |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
دوست بی اطلاع من، ایران حمایت کاملی از آذربایجان کرد، سردار حقیقت پور و نوعی اقدم اونجا حضور فعال داشتن، فیلماش موجوده ! بی معرفتی آذربایجان بود که موجب خروج ایران شد !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
اگر خدا شیطان را از همان اول طرد نمی کرد شیطان به انسان حمله نمی کرد و ما در بهشت بودیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
ربطی نداره جناب. اینهمه کشورهای اسلامی که به سمت غرب و اسرائیل رفتن مگه بخاطر حمایت نکردن ایران بوده . اینا دیدن اونطرف براشون منفعت داره
مجید
|
Spain
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
3
2
منطقه قره باغ به جای اینکه نقطه درگیری دو کشور شود می تواند نقطعه وصل و دوستی دو ملت گردد به گونه ای که با تشکیل یک کمیسیون مشترک اداره شود و منافع و مخارج آن بین دو کشور تقسیم گردد.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
4
5
مطمﺋنن طرف ارمنستانه چون با اون هم مانور نظامی داده در بازی ترکتور استقلال اگه یادتون باشه پرچم ارمنستان رو در دست داشتن یا رییس جمهور ایران از نخست وزیر ارمنستان که در تهران اوسلفی را که قره باغ برا ی ارمنستانه حمایت کرد یا به قول دکتر مطهری نگاه کنید در کل این طرف بلاد کفر را گرفته و فرزندان امام حسین که با ارمنستان میجنگین برای اراضی اشغال شده ایران طرف کفر ایستاده امام حسین به فرزندانش در اذربایجان کمک میکند شک نکنید ویاران کفر همیشه مقهور خداونند قرار میگیرن یا حسین به فریاد اذربایجان بری
الم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
1
4
عمکرد غلط سیاست مداران ما همیشه باعث شکاف شده
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
3
4
لابی ارامنه در ایران قوی است و برای همین اذربایجان بر ایران تکیه نکرده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
4
2
هیچ کدومشون اصلا به ما چه واقعا به ما چه خیری می رسه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
1
0
دو روز دیگه آشتی میکنن مگه صربستان و بوسنی نبودند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
4
3
آمریکا یه تشر بیاد هردو میشینن سرجاشون. درسته که مردم آذربایجان مسلمان هستن ولی دولتش دوزار برای اسلام اهمیت قائل نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
2
6
سیاست غلط ما همیشه موجب دشمنیها شده اینکار اشتباه حمایت از ارمنستان موجب دلسردی ترکیه و اذربایجان و میلیونها اذری ایرانی و کشورهای ترک زبان دنیا از ایران اونم در این شرایط سخت کرونایی و تحریمی شده حمایت ما از فلسطین هم که موجبات تحریمهای گسترده غرب شده حمایت از انصارالله یمن هم موجب دشمنی عربستان امارات مصر بحرین شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
کشورهای ترک زبان دنیا دقیقا کیا هستن؟ ترکیه و آذربایجان دیگه کجا؟ ترکیه که خودشو وارث عثمانی و رقیب ایران میدونه آذربایجان هم که ترجیح میده جزو اروپا محسوب بشه تا مسلمانها دولتش عزاداری و حتی مساجد رو محدود میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
کشورهای ترک زبان آذربایجان ترکیه قزاقستان قرقیزستان ازبکستان ترکمنستان
جمهوریهای خودمختار ترک زبان
سین کیانگ قالموقستان یاقوتستان تاتارستان و چندین ایالت در اوکراین مولداوی روسیه مغولستان چین افغانستان و.....
محدود کردن مساجد بدست علی اف رو میگی ولی طویله کردن مساجد توسط ارمنستان رو نمیگی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
داداش این ستان ستان هایی که اسم بردی زبان رسمیشون روسیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
یاقوتی تاتاری چوواشی قالموقی اویغوری روسی نیستند و زبانهایی از شاخه های ترکی هستند
زبانهای ترکی هم هستند که مسیحی هستند مانند گاگائوزی و... که در بیلاروسی مولداوی رومانی بلغارستان فنلاند ساکن هستند
یاقوتستان بزرگترین بخش از تقسیمات کشوری {ایالت منطقه خودمختار استان}در کل دنیاست که دو برابر ایران وسعت داره زبان یاقوتی اصلا روسی نیست و شاخه ای از زبانهای گروه ترکی هست البته ترکهای سالار هم در چین ساکن هستند که با اویغورها متفاوتند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
داداش من شما هی بگو از نظر شما اونا ترون و کشورهای ترک به حساب میان برو از مردم خود اون کشو را بپرس ببین خودشون و ترک میدانند اصلا اهل این تعصبات هستند یا نه اقلیتهای کوچیک رو نمی گم ولی ملت قزاقستان یا قرقیزستان بلغارستان خودشون و ترک نمیدونن ترکمنها هم ترکمن هستند تاجیکها و ازبکها هم خودشون و ترک نمیدونند اصلا اونا مثل ما دربند این حرفا نیستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
اینکه اونها خودشونو ترک میدونند یا نمیدونند مهم نیست مهم اینه که اون زبانها طبق واج شناسی و ترکیب و نحو و صرف و التصاقی بودن و ... با نظر زبان شناسان زبانی ترکی هست البته من با ازبکها و قزاقها صحبت کردم اونها خودشونو ترک میدونند منتها ترکی ازبکی و ترکی قزاقی اعلام میکنند زبانشونو زبان ترکمنی هم اتفاقا قرابت بیشتری با ترکی اذری و استانبولی داره و در یک خانواده قرار میگیرند که ترکی اغوز هست که ترکی گاگائوز مولداوی و بلغاری هم در این گروه قرار داره ترکی قزاقی و قرقیزی در گروه قبچاق و اویغوری و ازبکی هم در یک خانواده که ترکی سالار چینی هم در این گروه جای داره بحث من نزاد پرستی نیست واقعیت علمیه حتی مجارها هم هونها رو اجداد خودشون میدونند و نام آتیلا زیاد میگذارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
اگه خودشونو ترک نمیدونند پس اجلاس کشورهای ترک زبان چیه؟پس شورای نظامی همکاریهای ترک زبان چیه که عضوش هستند؟پس روابط گسترده ترکیه با ازبکستان و ترکمنستان چیه؟هزاران دانشجوی ازبک در ترکیه تحصیل میکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
3
2
از نظر من باید توی قره باغ با نظارت سازمان ملل همه مرسی بشه خود مردمش بگن که جزو کدوم کشور باشن آخه این وحشی بازیا چیه الحق که جهان سومن بدتر از ما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
4
2
دوستان این هیاهو همش سر قدرت و جاه طلبی هست الکی اسمهای قشنگ روش نگذارید نه ارمنستان بخاطر انسانیت و ملیت جنگ میکنه نه آذربایجان بخاطر اسلام و ترکها همش فیلمه همش سیاسته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
3
1
آقا بیان دوستانه هردو کشور جزو ایران بشن عین قدیما دور هم این دعواها هم نبود خخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
2
1
کم دردسر و مشکل داشتیم اینم اضافه شد حالا شرش یقه کشور ما رو میگیره
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
0
2
قره باغ مال اذربایجان بود ولی ارمستان اومد جنگ راه انداخت به زناشون تجاوز کرد مسجدارو خالی کرد گوسفند نکه داشت حق با آذر بایجان بود حقشو گرفت دمش گم
نظرات شما
پیشخوان