تاریخ انتشار: ۱۶:۰۱ - ۱۰ مهر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

فرق جو بایدن و دونالد ترامپ برای ایران چیست؟

مهدی مطهرنیا با تاکید بر اینکه هدف بایدن از مذاکره با هدف ترامپ هیچ تفاوتی نمی‌کند، بیان داشت: اما اگر بایدن پای میزه مذاکره بیاید، علاوه بر برجام و حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای مسائل حقوق بشری را نیز بسیار پر رنگ می‌کند، بنابراین اینکه فکر کنیم با بایدن برجام زنده می‌شود و ورق برمی گردد، فکر بسیار ناپخته‌ای است.
انتخابات آمریکا
رویداد۲۴ در حالی که رئیس جمهوری آمریکا خطاب به ایران اعلام کرده بعد از انتخابات آبان ماه شرایط سخت‌تری را برای مذاکره قائل خواهد شد، نماینده ایران در سازمان ملل گفت: در صورت تمایل آمریکا برای بازگشت به برجام، ایران شرایطی برای از سرگیری کامل تعهدات هسته‌ای خود خواهد داشت.

ترامپ گفته است: یک سال پیش گفتم، شما یک گزینه دارید، ما می‌توانیم اکنون مذاکره کنیم یا بعد از انتخابات. با این حال، پس از انتخابات، توافق بسیار سخت‌تر خواهد بود.

این در حالی است که مجید تخت‌روانچی نماینده ایران در سازمان ملل اعلام کرده است: در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری و تمایل این کشور برای بازگشت به برجام، جمهوری اسلامی شرایط خاصی را برای اجرای کامل تعهداتش خواهد داشت.

وی افزود: اولین شرط ایران این است که دولت جدید آمریکا تعهد کند نقض برجام تکرار نخواهد شد و شرط دوم رسیدگی به خساراتی است که ایران از نظر مالی و رنج انسانی به خاطر تحریم‌ها متحمل شده است.

تخت‌روانچی اضافه کرد: اگر آمریکا با محقق کردن این شروط قول بازگشت به اجرای کامل برجام را بدهد ایران هم مجددا آماده اجرای کامل توافق هسته‌ای خواهد بود.

بایدن و ترامپ دولبه یک قیچی هستند
مهدی مطهرنیا استاد روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه خیال خام است که فکر کنیم با روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا تمام مشکلات ایران حل می‌شود، گفت: به اعتقاد بنده ترامپ و بایدن دولبه یک قیچی هستند، به بیان دیگر جمهوری خواهان با چاقو سر می‌برند، اما دموکرات‌ها با پنبه، از سوی دیگر راهبرد‌ها و سیاست گذاری‌های اصلی آمریکا در حوزه سیاست خارجی در اختیار روسای جمهوری آمریکا نیست، بلکه آن‌ها تنها می‌توانند، تکنیک و تاکتیک خود را در این رابطه انتخاب کنند.

وی افزود: به بیان دیگر در این زمینه ترامپ و به طور کلی جمهوری خواهان تهاجمی در برابر ایران عمل می‌کنند و از طریق فشار حداکثری به وسیله تحریم‌ها قصد دارند اهداف خود را پیاده کنند، اما در سوی مقابل دموکرات‌ها در این زمینه بسیار با سیاست عمل می‌کنند و این طور جلوه می‌کنند، که به دنبال دیپلماسی هستند، اما در واقع آن‌ها از این راه می‌خواهند فشار خود را بیشتر کنند.
بیشتر بخوانید: انتخابات آمریکا؛ ترامپ در صورت پیروزی به رویکرد جدیدی در قبال ایران نیاز دارد


مطهرنیا با تاکید بر اینکه بایدن در بسیاری از سیاست‌ها نسخه دیگری از هیلاری کلینتون است، اظهار داشت: بر خلاف اوباما که به امنیت اسرائیل توجهی نداشت، اما بایدن در سخنرانی‌های خود به امنیت این رژیم متعهد شده و خود را در مقابل آن مسئول دانسته، طبیعتا در چنین شرایطی اسرائیل بازهم در راس سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه قرار می‌گیرد، بنابراین ما نباید خود را خام این موضوع نکنیم که بایدن روی کار بیاید، دیگر از فشار و تحریم خبری نیست، بلکه او زیرکانه این موضوع را پیش می‌برد و آن زمان است که باید خیلی هوشمندی خرج داد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه هدف بایدن از مذاکره با هدف ترامپ هیچ تفاوتی نمی‌کند، بیان داشت: ترامپ در این مدت مدام سعی داشت که برجام را از نظر خود گسترش دهد و حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای را نیز به آن اضافه کند که، اما ایران در مقابل چنین چیزی از خود مقاومت نشان داد، اما اگر بایدن پای میزه مذاکره بیاید، علاوه بر دو موضوع فوق، مسائل حقوق بشری را نیز بسیار پر رنگ می‌کند، بنابراین اینکه فکر کنیم با بایدن برجام زنده می‌شود و ورق برمی گردد، فکر بسیار ناپخته‌ای است.

دشمنی ایران و آمریکا ادامه خواهد داشت
وی با اشاره به اینکه پرونده هسته‌ای ایران ذیل پرونده بزرگتری به نام روابط تهران- واشنگتن قرار دارد، اضافه کرد: تا زمانی که مسائل مختلف بین ایران و آمریکا حل و فصل نشود، این خصومت و دشمنی بین دو کشور ادامه پیدا می‌کند و از سطح تنش‌ها کم نمی‌شود، بنابراین در بلند مدت نمی‌توان هیج آینده‌ای برای برقراری ارتباط بین دو کشور متصور بود، از طرفی این فرض را باید مرکز ثقل تحلیل‌ها قرار داد و بر اساس آن‌ها عمل کرد.

مطهرنیا ادامه داد: اگر بایدن روی کار بیاید می‌تواند اجماع بیشتری علیه کشورمان ایجاد کند، در حال حاضر یک واگرایی بین آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر ایران ایجاد شده و این به خاطر رفتار و اقدامات ترامپ است، بنابراین اگر بایدن انتخاب شود، سیاست آمریکا در این عرصه تغییر کرده و با متحد کردن دوباره اتحادیه اروپا با خود، زمینه فشار بیشتر بر ایران را برای تحقق خواسته‌های آمریکا فراهم می‌کند، این در حالی است که روس‌ها نیز به دلیل همین واگرایی که بین این دو متحدد قدیمی ایجاد شده طرفدار ترامپ هستند و ادامه حضور او را به نفع سیاست‌های خود می‌دانند.

این کارشناس با بیان اینکه در سند امنیت ملی آمریکا، از ایران به عنوان دشمن آمریکا نام برده شده است، یادآور شد: طی دوران ترامپ سطح تنش‌ها بین دو کشور با افزایش قابل ملاحظه‌ای روبرو شد، هرچند که این اقدام ترامپ برای این بود که ایران را وادار به مذاکره مجدد کند، همچنین در حالی که در حال نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستیم، باز هم او اعلام کرده که آماده مذاکره با ایران است، در حال حاضر ترامپ توانسته فاصله خود با بایدن را در نظرسنجی‌ها کم کند، با این حال نمی‌توان از الان نتیجه انتخابات را پیش بینی کرد.

وی گفت: اگر هریک از نامزد‌ها بتوانند سورپرایز اکتبر را رقم بزنند، می‌توانند برنده انتخابات شوند، چرا که شگفتانه‌های لحظه آخری در تاریخ سیاسی آمریکا بسیار سرنوشت ساز بوده، حال باید دید در چهل روز باقیمانده به این رویداد مهم چه اتفاقاتی رخ خواهد داد و بایدن و ترامپ کدام یک می‌توانند از زمان باقیمانده بیشترین بهره ممکن را ببرند.
منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
عباسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
0
0
هردو ازیک کماشن اینها نوکر اسرائیلیها هستن چون هزینه انتخابات روئسایڃمهور امریکا یهودیها ورداخت میکنن هرکدام رئیس جمهور شدن ازاسرائیل درمقابل تعدیدها حمایت کنن ما باید ازنخبه گان ودانشبنیان کشور حمایت کامل کنیم آنقدر وسریع پیشرفت کنیم دنیا درتکنولوژیی محتاج ایران باشد نزاریم نخبه ها را ازما بگیرند هرامکاناتی خواستن برایشان فراهم کنیم تا داخل کشور به مانند علم برتر را ازکشور خارج نکنن البته دراین مدت کاری خوب انجام شده باید بیشتر تلاش شود انموقع میتوانیم قدرتمند بشویم وحرف اول را ما بزنیم
نظرات شما
پیشخوان