تاریخ انتشار: ۱۴:۰۷ - ۰۸ تير ۱۳۹۵

ابراز نگرانی سازمان ملل از گسترش مصرف مواد مخدر در جهان

«آ.اِر.دِ» مصرف مواد مخدر با درجه وابستگی بالا و حشیش که امروز به طور گروهی مصرف می شود موجب شده است سازمان ملل، تصویر تاریک و غم انگیزی از صحنه اعتیاد در سراسر جهان ترسیم کند.
رویداد۲۴-«آ.اِر.دِ» مصرف مواد مخدر با درجه وابستگی بالا و حشیش که امروز به طور گروهی مصرف می شود موجب شده است سازمان ملل، تصویر تاریک و غم انگیزی از صحنه اعتیاد در سراسر جهان ترسیم کند.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در ژنو در تازه ترین گزارش خود در مورد وضعیت مصرف مواد مخدر در سال گذشته اعلام کرد: شمار معتادانی که به شدت به مواد مخدری نظیر کوکائین در آن سال وابسته شده اند در مقایسه با سال قبل از آن در سراسر جهان به حدود دو میلیون نفر و در مجموع به 29 میلیون نفر افزایش یافته است که از این میان 17 میلیون معتاد هروئین و تریاک و مورفینند. این رشد بیش از همه مرهون عرضه فزاینده هروئین ارزان قیمت در بازارهای اروپا و آمریکای شمالی است.

طی دو سال گذشته افغانستان به لحاظ صادرات تریاک، رکوردهای قبلی را شکست.


بنابر این گزارش، مواد مخدری که سال گذشته بیش از سایر مواد دیگر رواج داده شدند، حشیش و ماری جوانا بودند. سال 2014 در مجموع یکصد و هشتاد و سه میلیون نفر دستکم برای چهار بار از مواد مخدر سبک تر و با درجه وابستگی کمتر استفاده کردند. در آمریکا و آمریکای جنوبی مصرف حشیش بعضا قانونی است. اما رشد مصرف این ماده به ویژه نگران کننده است. در کنار حشیش، مصرف مواد مخدر جدید طراحی شده نیز به شدت رو به گسترش است.


بنا به استناد دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل تنها در سال گذشته 75 ماده جدید مخدر از سوی پلیس مواد مخدر شناسایی شد. طبق این گزارش حدود 170 تن ماده مخدر فرمول جدید نیز ضبط شد. از میان بیماران معتاد به مواد مخدر حدود یک میلیون و ششصد هزار نفر به ویروس اچ.آی.وی آلوده شده اند. 207 هزار نیز به عنوان پیامد مصرف مواد مخدر غیرقانونی در سال 2014 جان خود را از دست دادند و شش میلیون نفر هم به ویروس هپاتیت سی مبتلا شدند. در آن سال مردان، سه بار بیش از زنان، مواد مخدر مصرف کردند.

مسیر افغانستان، ایران، ترکیه و بالکان، مسیری است که از آن بیشتر، مواد مخدر بازار اروپا تامین می شود. سالانه در این مسیر به ارزش 28 میلیارد دلار (بیست و چهار میلیارد و هشتصد میلیون یورو) مواد مخدر قاچاق می شود.

به نقل از پایگاه اینترنتی کانال اول تلویزیون آلمان؛ هرچند نقش کوکائین طبق گزارشهای سازمان ملل در آسیا به طور چشمگیری اهمیت پیدا کرده است به نظر می رسد بازار جهانی کوکائین رو به کوچک شدن است و علت آن، کاهش کشت کوکائین بین سالهای 1998 تا 2104 میلادی به بیش از 30 درصد است.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان