تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۱۴ مهر ۱۳۹۹

حناچی جا پای قالیباف گذاشت؟ / احکام شهردار تهران بدون هماهنگی در جلسات هم‌اندیشی

روز گذشته شهردار تهران ۹ حکم زد، ۷ شهردار منطقه تغییر کرد، یکی از معاونت‌هایی که قرار است در جریان اصلاح ساختار شهرداری حذف شود به یکی از شهرداران کنار گذاشته شده رسید و معاون تودیع شده نیز حکم شهردار تهران در امور مناطق را گرفت.

حناچی

رویداد۲۴ هنوز احکام شهردار تهران برای شهرداران مناطق ۲، ۳، ۵، ۱۰، ۱۴، ۱۷ و ۲۱ همچنین سرپرست معاونت هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران صادر نشده بود که نامه‌ای از سوی یکی از اعضای شورای شهر در صحن می‌چرخید. در این نامه از هیات رییسه شورای شهر تهران درخواست شده بود تغییرات جدید در جلسه هم‌اندیشی روز سه‌شنبه بررسی شود و صدور احکام تا آن روز متوقف شود.

برخی از اعضا موافق این پیشنهاد بودند و برخی مخالف و ترجیح دادند نامه را امضا نکنند، موافقان معتقد بودند وقتی شهردار تهران هر موضوعی کوچکی را در جلسات هم‌اندیشی مطرح می‌کند چرا چنین تغییرات گسترده‌ای بدون اطلاع و نظرخواهی از آنها انجام شده است.

هر چند تغییرات گسترده حناچی یادآور تغییرات و جابه‌جایی‌های محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران بود، جابه‌جایی‌ها که گاهی ۵ صبح نهایی می‌شد و در جلسه تودیع و معارفه گروهی در ساعت ۶ صبح اجرایی می‌شد. تصمیم برای برخی از این تغییرات به سال گذشته می‌رسد و به نظر می‌رسد این بار حناچی با استفاده از روش قالیباف برای فرار از فشارها و توصیه‌ها جلسه شورای شهر به پایان نرسیده احکام شهرداران جدید را امضا کرده است.

براساس حکم شهردار تهران، حسن رحمانی به عنوان شهردار منطقه ۲، احمد تواهن به عنوان شهردار منطقه ۳، محمود کلهری به عنوان شهردار منطقه ۵، مجید رباطی به عنوان شهردار منطقه ۱۰، کامبیز مصطفی‌پور به عنوان شهردار منطقه ۱۴، داود لطفی به عنوان شهردار منطقه ۱۷، رضا رجب‌زاده به عنوان شهردار منطقه ۲۱ و مصطفی سلیمی به عنوان سرپرست معاونت هماهنگی امور مناطق شهردار تهران منصوب شدندو شاپور رستمی معاون کنار گذشته امور مناطق هم به عنوان مشاور شهردار در امور مناطق حکم گرفت.

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران درباره انتصاب مدیران جدید در شهرداری به خبرنگاران می‌گوید: اینگونه نیست که اعضای شورا از روند انتصابات بی‌خبر باشند، روند کار این است که اگر آقای شهردار بخواهند تغییراتی در سطح مدیران ارشد و در حد معاونت‌های اصلی ایجاد کند ۲۴ ساعت قبل به من اعلام می‌کند، و من نیز اعضای شورا را در جریان خواهم گذاشت تا موارد مد نظرشان را اعلام کنند. البته می‌دانید که قانونا شورا نمی‌تواند در انتصابات دخالت کند ولی اعضا می‌توانند نظرات خود را اعلام کنند.

او ادامه می‌دهد: آقای حناچی روز گذشته(شنبه) به من این مساله را اعلام کرد و من نیز موضوع را به اعضای شورا اطلاع دادم. اما در نهایت تصمیم‌گیر نهایی در مورد انتصابات شخص شهردار است. اعضای شورای شهر تهران هم می‌توانند حضوری، واتس‌آپی، تلگرامی و تلفنی نظرات خود را به اطلاع شهردار برسانند. روز گذشته وضعیت بحرانی کرونا در تهران در صحن شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و برخی از اعضای شورای شهر تهران درخواست تعطیلی دو هفته‌ای شهر تهران را مطرح کردند. هاشمی با اشاه به اینکه باید تعطیلی دو هفته‌ای به صورت کامل برای تهران در نظر بگیریم که می‌تواند بسیار موثر باشد و زنجیره را کامل از بین ببرد، می‌گوید: ‌معمولا می‌گویند تعطیلات یک هفته‌ای در کرونا تاثیرگذار نیست چراکه کرونا معمولا دو هفته است و قرنطینه دو هفته است.

هاشمی ادامه می‌دهد: من متوجه نشدم چرا آقای زالی درخواست یک هفته تعطیلی داشته‌اند و حالا که این درخواست را داشته‌اند، بهتر است دو هفته‌ای کنند تا ان‌شاءلله مشکل عمیق‌تر حل شود.ناهید خداکرمی، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران بود که به دستورالعمل تعطیلی یک هفته‌ای تهران اعتراض داشت.

او با بیان اینکه آیا با تعطیلی یک هفته‌ای تهران می‌توان اپیدمی را کنترل کرد که پاسخ به این سوال خیر است، می‌گوید: بیولوژیست‌ها بر این باورند که تعطیلی یک هفته‌ای تنها باعث یک فراز و فرود در اپیدمی می‌شود و اثربخش نخواهد بود و شاهد پیک دیگری می‌شویم.

به گفته خداکرمی، اگر محدودیت‌ها برای دو هفته اعمال نشود بهتر است که بیهوده امور شهر متوقف نشود و همان ایمنی کلی پیش برود. اگر وضعیت قرمز است که هست و دیروز شاهد مرگ ۱۳۶ تهرانی بودیم به جای یک هفته باید دو هفته با مقدمات تعطیل شود. این تصمیمات روزمره و بدون پیش‌بینی سودی ندارد. باید رسانه هم به کمک ستاد تهران بیاید. اگر مسافرت‌ها محدود نشود مجددا حرکت ویروس از تهران به نقاط پاک کشور اتفاق می‌افتد. ضمن اینکه به شهرداری پیشنهاد می‌کنیم محدودیت کاری کارمندانی که می‌توانند دورکاری کنند را لحاظ کنند. باید توجه کنیم احیای اقتصاد اولویت اصلی است اما جان مردم در درجه اول اولویت قرار دارد و از استانداری درخواست می‌کنیم تعطیلی دو هفته‌ای را در دستور کار قرار دهند.آمار خداکرمی چند ساعتی بعد توسط استاندار تهران مورد اعتراض قرار می‌گیرد.

انوشیروان محسنی‌بند‌پی در این رابطه توضیح می‌دهد: فوتی‌های قطعی این بیماری نبودند در کل استان تهران در روز گذشته ۶۸ نفر فوتی قطعی کووید ۱۹ داشته‌ایم.

اما یکی از موضوعات پر حاشیه شورای شهر تهران درخواست دوباره شهرداری برای افزایش قیمت بلیت مترو و کرایه خطوط اتوبوس‌رانی و مینی‌بوس‌رانی بود. معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران درباره این درخواست به اعضای شورای شهر تهران می‌گوید: ‌هزینه‌ها در حوزه اتوبوس‌رانی و شرکت بهره‌برداری ماهیانه ۴۰ میلیارد تومان کاهش درآمد دارد و از طرف دیگر تعداد مسافران کاهش یافت و خرید قطعات و ضد عفونی نیز هزینه را از بودجه شورای شهر بیشتر کرده است. قیمت بعضی از قطعات ۸۰ درصد گران‌تر شده است. به هیچ عنوان این بودجه کفاف نمی‌دهد. این افزایش قیمت بار مالی سنگینی برای شهروندان نیست اما کمک بزرگی برای اتوبوس‌رانی است.


بیشتر بخوانید: انتشار لیست املاک واگذار شده شهرداری تهران در ایستگاه پایانی


علی اعطا، سخنگوی شورای شهر به عنوان مخالف این افزایش می‌گوید: افزایش قیمت‌ها اولین راه‌حلی است که به ذهن هر دستگاه تصمیم‌گیری می‌رسد که جبران هزینه کند. اگر این لایحه به فوریت برود این معنی را دارد که ما این راه‌حل را در نظر گرفتیم اما اگر عادی به کمیسیون برود این فرصت در اختیار خواهد بود که به راه‌حل‌های دیگری غیر از اینکه بار این هزینه بر دوش مردم باشد، فکر شود.

حجت نظری یکی دیگر از مخالفان این لایحه و فوریت آن می‌گوید: اینکه بخواهیم در شرایطی که نمی‌توانیم هزینه‌ها را تامین کنیم دست در جیب مردم کنیم، اتفاق خوبی نیست نمی‌توانیم با افزایش هزینه‌های مردم و افزایش قیمت بلیت هزینه‌های خودمان را کاهش و درآمد را افزایش دهیم. با توجه به تغییر ساعت کاری ترافیک با افزایش قیمت کاری خواهید کرد که مردم بیشتر از ماشین شخصی استفاده کنند چون صرفه بیشتری خواهد داشت. این افزایش قیمت منجر به افزایش ترافیک خواهد شد.

محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره اینکه چرا در وضعیت اقتصادی چنین پیشنهادی از سوی شهرداری مطرح و در شورا بررسی می‌شود می‌گوید: این لایحه یک فوریت است و در کمیسیون بررسی می‌شود. ما با افزایش قیمت بلیت موافق نیستیم.

به گفته او وضعیت مترو و اتوبوس بحرانی است و دولت به وظایف خود عمل نکرده و درصدی که افزایش پیدا می‌کند خیلی زیاد است. با این تغییر کلا ۳۰ میلیارد به درآمد مترو اضافه می‌شود و ۲۵ میلیارد به درآمد اتوبوس‌رانی که در مجموعه ۵۰ تا ۶۰ میلیارد است و باید در کمیسیون راهکارهای دیگری پیدا کنیم. آخرین آمار استفاده از اتوبوس یک سوم یعنی ۶۰۰ هزار نفر بوده و مترو هم در روز زیر یک میلیون مسافر دارد. وضعیت بحرانی است و باید درباره آن چاره‌اندیشی شود.

او ادامه می‌دهد: ‌قرار نیست کمیسیون پیشنهاد شهرداری را تصویب کند و راهکار ما افزایش قیمت‌ها نیست. در ادامه صحن شورای شهر تهران، با رای اعضای شورای شهر تهران، شهرداری ملزم به استفاده از نتایج مطالعات عارضه‌سنجی ترافیک قبل از صدور پروانه برای ساختمان‌های با نرخ سفرسازی بالا شد.

در جریان این طرح محسن هاشمی در این باره گفت: در مورد بعضی از طرح‌ها جمله قشنگی می‌گوییم ولی وقتی ورود پیدا می‌کنیم با حواشی زیاد همراه می‌شود. در این مورد تنها می‌خواهیم بگوییم طرح‌های بزرگ مقیاس باید طرح‌های مطالعاتی داشته باشند. این موضوع را به ۱۰ ماده و ۲۰ تبصره تبدیل کنیم و بعد به دست کارشناسان بیفتد و فساد تولید شود. طرح زیباست و باید طرح‌های بزرگ مقیاس مطالعات داشته باشند. طرح بزرگ مقیاس طرحی است که ۲۰ درصد بیشتر از طرح‌های عادی باشد.

مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران هم در جریان بررسی این لایحه توضیح می‌دهد: یکی از مشکلات اساسی در ترافیک تهران احداث مجتمع تجاری در برخی فضاهاست. احداث این مجتمع‌ها مشکلات جدی حمل و نقل و ترافیکی در شهر ایجاد کرده که نمونه بارز آن مگامال کوروش در ستاری و مگامال دیگری در انتهای شهید باکری است.

فراهانی می‌گوید: وجود چنین مگامال‌هایی به خاطر بحث‌های درآمدی است که در گذشته وجود داشته و این مشکلات را ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد امروزه حق عامه مردم ضایع می‌شود.

به گفته او شهرداری تهران هزاران میلیارد هزینه برای ساخت روگذر و زیرگذر و... می‌دهد اما یک مگامال نابهنجار درکنار آن، همه زحمات را هدر می‌دهد.

روز گذشته دو عضو شورای شهر تهران هم به روز تهران اشاره کردند. احمد مسجدجامعی درباره شأن انتخاب روز تهران سوالاتی مطرح کرده‌اند، توضیح داد: درباره انتخاب روز تهران مناسبت‌های دیگری هم در نظر گرفته شده بود. به عنوان مثال در زمان آقا محمدخان قاجار که تهران به عنوان پایتخت انتخاب شد نوروز بود که انتخاب آن، روز تهران را تحت‌الشعاع قرار می‌داد. علاوه بر آن روز ورود امام خمینی(ره) به ایران مطرح شد که این خود یک مناسبت ویژه است، بنابراین بعد از تحقیق‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که بهترین مناسبت در بین تمام مناسبت‌های پیشنهادی همان روزی است که تهران در قانون اساسی مشروطیت به عنوان پایتخت انتخاب شد.

عضو شورای شهر تهران با یادآوری این نکته که شهرداری برای بسیاری از نهادها، خانه ایجاد کرده است اما برای مجموعه افرادی که در حوزه تهران فعالیت دارند جایی درنظر نگرفته است، تاکید کرد: محل تعامل و دیدار افرادی که درباره تهران فعالیت دارند، مدیران شهری و افرادی که نمایندگان مردم تهران و محلات تهران هستند، خانه تهران است. در واقع جمع بین مدیران، سرمایه‌گذاران، نمایندگان مردم و نظریه‌پردازان، خانه تهران را تشکیل می‌دهد. خوشبختانه این موضوع امسال تحقق پیدا کرد، دیروز هم تیتری مشاهده کردم که نوشته بود، تهران آلزایمر ندارد واقعا اهالی تهران یکدیگر را می‌شناسند. این موضوعاتی بود که در این سال‌ها مطرح بود.محمدجواد حق‌شناس، هم در نطق پیش از دستور خود با اشاره به اینکه می‌توان روز و هفته تهران را فرصتی طلایی برای برندسازی، جهانی‌سازی و رونق اقتصاد فرهنگ و هنر و تزریق نشاط و سر زندگی در جامعه قرار داد، می‌گوید: اگر امروز یک نظرسنجی در مورد روز و هفته تهران از مردم شهر انجام شود، خواهیم دید که طی چند سال گذشته در گرامیداشت روز تهران، توجه چندانی به مشارکت و همراهی اهالی تهران نشده و برنامه‌ها رخنه چندانی در دل مردم نداشته است. لذا لازم است قوای سه‌گانه به اهمیت موضوع توجه داشته باشند.

به گفته او تهران خانه ماست. نیاز به نگهداشت، زیباسازی، رونق و توسعه دارد. این شهر امروز و آینده باید سمبل پیشرفت و آبادانی و پیشرو در منطقه و جهان و مایه افتخار هر ایرانی باشد. لازم است دولت و مجلس سهم و نقش خود در قبال تهران به عنوان پایتخت را ایفا کنند.

محسن هاشمی: اینگونه نیست که اعضای شورا از روند انتصابات بی‌خبر باشند، روند کار این است که اگر آقای شهردار بخواهند تغییراتی در سطح مدیران ارشد و در حد معاونت‌های اصلی ایجاد کند ۲۴ ساعت قبل به من اعلام می‌کند، و من نیز اعضای شورا را در جریان خواهم گذاشت تا موارد مد نظرشان را اعلام کنند. البته می‌دانید که قانونا شورا نمی‌تواند در انتصابات دخالت کند ولی اعضا می‌توانند نظرات خود را اعلام کنند.

محمدجواد حق‌شناس : اگر امروز یک نظرسنجی در مورد روز و هفته تهران از مردم شهر انجام شود، خواهیم دید که طی چند سال گذشته در گرامیداشت روز تهران، توجه چندانی به مشارکت و همراهی اهالی تهران نشده و برنامه‌ها رخنه چندانی در دل مردم نداشته است.

علی اعطا: افزایش قیمت‌ها اولین راه‌حلی است که به ذهن هر دستگاه تصمیم‌گیری می‌رسد که جبران هزینه کند. اگر این لایحه به فوریت برود این معنی را دارد که ما این راه‌حل را در نظر گرفتیم اما اگر عادی به کمیسیون برود این فرصت در اختیار خواهد بود که به راه‌حل‌های دیگری غیر از اینکه بار این هزینه بر دوش مردم باشد، فکر شود.

منبع: اعتماد

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان