تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۴ مهر ۱۳۹۹

شانس پیروزی ترامپ در انتخابات چقدر است؟

کمتر از یک ماه مانده به انتخابات آمریکا، دونالد ترامپ در نظرسنجی‌ها عقب است و پیش‌بینی‌کنندگان شانس پیروزی او را بیش از ۳۰ درصد نمی‌دانند.

انتخابات آمریکا

رویداد۲۴ به نوشته روزنامه ایندیپندنت، چهار سال پیش، مدل‌هایی پیش‌بینی می‌کردند که شانس ریاست جمهوری هیلاری کلینتون مقابل رقیبش ۷۰ درصد تا ۹۹.۹ درصد باشد.

نظرسنجی‌های جدید ممکن است بسیار شبیه به ۲۰۱۶ باشند، اما پروفسور آبراهام وینر، استاد آمار دانشکده «وارتون» دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید: ما نباید انتظار همان نتیجه را داشته باشیم.

او در تشریح دلایلش می‌گوید: انتخابات همانند یک رویداد ورزشی نیست که تیم جا مانده ترامپ با فرصتی کوچک بتواند پیروز شود. بلکه ما باید به آن به چشم انتخاب برنده اسکار، پیش از اعلام نگاه کنیم؛ نتایج درون پاکت هستند و فقط باید اعلام شوند.   

وینر گفت: زمانی که ما می‌گوییم شانس ۹۹ درصدی پیروزی در مسابقه بیسبال وجود دارد، این واقعا یک احتمال است. اما در انتخابات ریاست جمهوری اینطور نیست. احتمال اشتباه بودن پیش‌بینی هیچ ارتباطی با وضعیت جهان ندارد. هیچ چیز تصادفی نیست، بجز افرادی که نظرسنجی می‌کنید!

وینر ادامه داد: بنابراین نباید این طور به انتخابات گذشته فکر کنیم، به گونه‌ای که فرض شود "۷۰ تا ۹۹.۹ بار از ۱۰۰ بار کلینتون برنده می‌شد." اهمیتی ندارد که ما آن انتخابات را چند بار تکرار کنیم، ترامپ هر بار پیروز می‌شود. تفاوت در این است که یک صدم درصد تا ۳۰ درصد، نظرسنجی‌های مبتنی بر مدل‌ها به شکل تصادفی ممکن است درست باشند. با گذشت چهار سال، نظرسنجی و مدل‌های پیش‌بینی باید بهتر شده باشند.

با این حساب وضعیت انتخابات تا سوم اکتبر بدین شکل است. این بررسی بعد از اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری است، اما منعکس‌کننده تغییرات نظرسنجی آتی مربوط به بستری شدن ترامپ در بیمارستان نیست.

بررسی «ریل کلیر پالتیکز» از برتری ۱.۴ درصد تا ۸.۱ درصد جو بایدن دموکرات از زمان مناظره حکایت دارد. در این موقعیت در سال ۲۰۱۶، اختلاف مثبت ۳.۸ درصد به نفع کلینتون بود. نقشه کالج انتخاباتی، کسب ۲۲۶ رای از ۲۷۰ رای را برای بایدن و در مقابل ۱۲۵ رای رو به صعود تا ۱۸۷ رای را برای ترامپ نمایش می‌دهد.


بیشتر بخوانید: ترامپ، کرونا و انتخابات آمریکا؛ سناریو‌های پیش رو کدام است؟


وب‌سایت ۵۳۸ (FiveThirtyEight) ۴۰ هزار مرتبه انتخابات را براساس نظرسنجی فعلی شبیه‌سازی کرد تا بررسی کند که این سایت چطور ناظران انتخاباتی را ارزیابی می‌کند. این بررسی، بدون در نظر گرفتن حاشیه، بایدن را با ۸۱ درصد پیروز می‌داند.

«کنسرسیوم انتخاباتی پرینستون» بر "حاشیه-متا" تاکید دارد؛ بدین معنا که نظرسنجی‌ها تا روز شنبه باید ۵.۲ درصد در جهت ترامپ حرکت کنند. این سایت پیش‌بینی می‌کند، ۳۵۴ رای الکترال به جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا برسد.

«میانگین پیش‌بینی ۲۰۲۰» از ۳۵ پیش‌بینی ریاست جمهوری شانس پیروزی جو بایدن را ۸۰.۸ درصد با میانگین ۳۳۲ رای الکترال می‌داند.

بازارهای شرط‌ بندی اساسا از قماربازها نظرخواهی می‌کنند، نه رای‌دهندگان. بنابراین پروفسور وینر تاکید می‌کند که آنها اختلاف زیادی با مدل‌های نظرسنجی دارند. وینر گفت در انتخابات پیشین، طرفداران شرط‌ بندی از ترامپ حمایت کردند چون شکاف‌هایی در نظرسنجی وجود داشت. اکنون با توجه به شکاف‌های کمتری که نسبت به چرخه پیشین وجود دارد، آنها طرفدار بایدن هستند، با احتمال پیروزی ضمنی حدود ۶۴ درصد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان