تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۱۹ مهر ۱۳۹۹
محسن رهامی:

اصلاح‌طلبان به اندازه سهم خود در ایجاد مشکلات از مردم عذرخواهی می‌کنند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه بعد فوت مرحوم هاشمی، ارتباط دولت با اصلاح طلبان خیلی کم شد، گفت: ما اصلاح‌طلبان به اندازه سهم خود در ایجاد مشکلات از مردم عذرخواهی می‌کنیم.
اصلاح‌طلبان
رویداد۲۴ محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره اظهارات بادامچیان مبنی بر لزوم عذرخواهی اصلاح طلبان از مردم، اظهار کرد: هر جریانی که در ایجاد این مشکلات سهم داشته است متناسب با مسئولیت و سهمش باید از مردم عذرخواهی کند.

وی با بیان اینکه باید بررسی کنیم تا چه میزان دولت روحانی و اصلاح طلبان و تا چه میزان اصولگرایان در ایجاد این مشکلات سهم داشته اند، افزود: ما اصلاح طلبان باید مسئولیت حمایت از دولت روحانی را بپذیریم و به میزان سهم مجلس دهم و دولت روحانی در ایجاد مشکلات، از مردم عذرخواهی کنیم، ولی تمام مشکلات مربوط به دولت و اصلاح طلبان نیست. اگر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت لوایح FATF را می‌پذیرفت، سیاست خارجی هماهنگ با دولت بود، بر موشک‌ها مرگ بر اسرائیل نوشته نمی‌شد و به سفارت عربستان حمله نمی‌شد، شدت مشکلات تا این حد نمی‌شد.

این فعال سیاسی با اعتقاد بر اینکه دولت روحانی سیاست‌های اصلاح طلبان را اجرا نکرد، افزود: بعد فوت مرحوم هاشمی، ارتباط دولت با اصلاح طلبان خیلی کم شد. برخی مدیرانی در دولت آمدند که ما نمی‌توانیم هیچ دفاعی از آن‌ها بکنیم. با این حال معتقدم اصولا حداکثر چیزی در حدود سی الی چهل درصد قدرت ادارهٔ کشور در اختیار نهاد‌های انتخابی مثل ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورای‌های اسلامی شهرهاست و اصلاح طلبان در این بخش با اصولگرایان مسؤلیت مشترک در موفقیت‌ها و ناکامی‌ها دارند. ما به همین نسبت در مقابل نارسائی‌ها و مشکلاتی که ناشی از عملکرد اصلاح طلبان است باید مسولیت خود را بپذیریم و در پیشگاه ملت عذرخواهی کنیم. ما مردم را با وعده‌هایی مثل آزادی، عدالت و مبارزه با فساد به پای انقلاب و سپس صندوق‌های رای کشاندیم، اما نتوانستیم این وعده‌ها را محقق کنیم.

رهامی همچنین گفت: آیا بادامچیان هم حاضر است به خاطر حمایت از دولت احمدی نژاد که اکنون مسئولان آن در زندان هستمد، عذرخواهی کند؟ در آن مقطع می‌گفتند که امام زمان (عج) حامی دولت احمدی نژاد است.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با اشاره به حمایت کامل مردم از لیست اصلاح طلبان در انتخابات‌های اخیر کشور به خصوص در تهران، خاطرنشان کرد: با این حال امیدواری مردم به اصلاح طلبان کاهش پیدا کرد، زیرا دولت در تحقق وعده‌های خود ناموفق بود. این مسأله هم ریشه در تحریم‌های امریکا، مدیریت ضعیف دولت، دخالت در کار دولت و ناهماهنگی مواضع دولت با سایر نهاد‌های نظام داشت. انتظار مردم از مجلس دهم هم برای کاهش مشکلات معیشتی محقق نشد.

رهامی ادامه داد: شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان باید در آستانه انتخابات مجلس یازدهم فضای عمومی را مدیریت می‌کرد، اما وسط کار و پس از ردصلاحیت اصلاح طلبان، میدان را خالی و احزاب اصلاح طلب را آتش به اختیار کرد با این حال احزابی که لیست دادند توسط خود اصلاح طلبان تخطئه شدند. این عوامل موجب شد که ما در مجلس یازدهم نتوانیم مثل مجلس پنجم، هفتم و هشتم اقلیت قدرتمندی داشته باشیم. این وقایع به اعتبار سیاسی و توانایی مدیریت میدانی اصلاح طلبان نزد پایگاه اجتماعی شان ضربه زد.

بیشتر بخوانید: لیدر اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ کیست؟
وی با بیان اینکه مردم در حال ارزیابی هستند که ثمره حمایت از اصلاح طلبان چه بوده است، اظهار کرد: اگر آن‌ها ارزیابی مثبتی داشته باشند، در انتخابات پیش رو هم از اصلاح طلبان حمایت می‌کنند، ولی الان مردم نسبت به اصلاح طلبان دلسرد و ناامید شده اند. ما اصلاح طلبان تا سیاست‌های کلان خود را براساس خواسته‌های مردم تنظیم نکرده و مطالبات معیشتی و اقتصادی مردم را دنبال نکنیم، نمی‌توانیم پایگاه رای خود را مجدد بدست آوریم. مردم اعتماد خود به اصلاح طلبان را از دست داده اند و ما باید اعتماد مردم را مجدد بدست آوریم.

این فعال سیاسی در پایان با اشاره به اینکه بازگرداندن اعتماد مردم کار بسیار سختی است، گفت: اصلاح طلبان در نهاد‌های انتصابی مثل قوه قضاییه، شورای نگهبان و سایر نهاد‌های انتصابی پایگاهی ندارند و فقط از طریق نهاد‌های انتخابی می‌توانند در قدرت مشارکت کنند پس به رای مردم احتیاج دارند. مردم باید اطمینان پیدا کنند که اگر به اصلاح طلبان رای دادند، آن‌ها پیگیر حل مشکلاتشان می‌شوند. الان این اطمینان وجود ندارد. ما باید اعتماد آسیب دیده مردم را بازسازی و ضعف مدیریت‌ها و اختلاف‌های داخلی خود را حل کنیم.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان