تاریخ انتشار: ۱۴:۱۷ - ۰۱ آبان ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ بررسی کرد؛

استیضاح روحانی ؛ ماموریت یا فتنه؟/ اختلاف لشکر قالیباف با جبهه پایداری

موضوع استیضاح روحانی و تهدید به اعدام او جریان اصولگرا را دوشقه کرده است؛ بخشی معتقدند افرادی همچون ذوالنوری آب به آسیاب روحانی می‌ریزند و این اقدامات حساب شده است. دیگران می‌گویند آنها می‌خواهند ژست انقلابی بودن بگیرند.

استیضاح روحانی

رویداد۲۴ تندرو‌های مجلس به خصوص نمایندگان غیر تهرانی در تلاش بودند طرح استیضاح حسن روحانی را پیش ببرند، اما با مخالفت یاران قالیباف، این استیضاح فعلا در مرحله ادعا در شبکه‌های اجتماعی، متوقف شد. دچار اختلاف شده‌اند. 

بعد از اظهارات حسن روحانی در هفته‌های گذشته حملات به او شدت گرفت. ذوالنور حتی خواستار اعدام حسن روحانی شد چرا که گفته بود «امام حسن به ما آموخت به وقت صلح نباید جنگ کرد و به وقت جنگ نباید صلح». این اظهارات در زمانی انجام می‌شد که پیروزی بایدن بسیار محتمل به نظر می‌رسد.

اصولگرایان تندرو مدت‌ها بود که قصد داشتند دست به استیضاح روحانی بزنند و حتی در تبلیغات خود این شعار را مطرح کرده بودند، اما زمینه آن را فراهم نمی‌دیدند. در این میان به نظر می‌رسد بنا به دلایلی، قالیباف هم موافق استیضاح نیست. یاران قالیباف با هشتک #فتنه_استیضاح، از عملکرد این نمایندگان انتقاد می‌کنند. آن‌ها معتقدند استیضاح دولت در شرایط فعلی، به زیان دولت بعدی خواهد بود چرا که تحریم‌ها فعلا ادامه دارد. شاید آن‌ها امیدوارند روحانی و بایدن به یک توافق دست پیدا کنند و دولت سیزدهم از این توافق بهره ببرد. مثل فرشاد مهدی پور که نوشت «چه کسی می‌گفت دولت و آقای روحانی در مجلس هوادار و کارپرداز ندارد؟ پس این‌ها کیستند. آقایان مدعی! تا کی باید هزینه اقدامات نمایشی، بی‌حاصل و پرهزینه شما را بدهیم.»

مخالفت صریح نمایندگان تهران با استیضاح روحانی

به گزارش رویداد۲۴ سیاستمداران تهران نشین صریح‌تر با استیضاح روحانی مخالفت کردند. به جز نمایندگان تهران، حتی نیرو‌های جبهه پایداری که استیضاح را امضا نکرده بودند. حسین شریعتمداری هم در صفحه اول کیهان علیه حامیان استیضاح حسن روحانی سرمقاله نوشت: «اکنون و بالاخره سخنی برادرانه با طیف امید‌آفرین نمایندگان متعهد و انقلابی مجلس شورای اسلامی در میان است و آن اینکه آیا تصور نکرده یا لااقل احتمال نمی‌دهید که تصمیم اخیر شما عزیزان بزرگوار برای استیضاح رئیس‌جمهور آب ریختن نا‌خواسته به آسیاب توطئه «دولت بی‌سر» دشمن باشد؟ تردیدی نیست که ناکارآمدی برخی از دولتمردان و بی‌توجهی دولت به مشکلات پیش‌روی مردم انگیزه شما در استیضاح رئیس‌جمهور است. اما، آیا برای پیشگیری از این نتیجه تلخ که خدای نا‌خواسته، حاصل کارتان به سبد دشمن ریخته شود نیز فکری کرده‌اید؟»

روزنامه جوان هم به ذوالنوری انتقاد کرده و نوشته توییت او تقدیم کردن پاس گل به دشمن بوده: «به ناگاه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس وارد میدان شده و در حساب توئیتری خود می‌نویسد: «جناب روحانی اگر برای توجیه مذاکره با دشمن، علت صلح امام حسن با معاویه را خواست اکثر مردم از امام ذکر می‌کنید! امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از عزل و مجازات شما راضی نمی‌شوند؛ با منطق شما، رهبر انقلاب باید دستور دهند هزار بار شما را اعدام کنند تا دل مردم عزیز راضی شود!» اینجاست که دشمنان نظام به میدان آمده و از برآیند این پاس گل خودی‌ها به دشمن روایت موردنیاز خود را استخراج و به مخاطبان داخلی ارائه می‌دهند.


بیشتر بخوانید: تاریخچه مخالفت رهبر با برکناری و استعفا در دولت‌ها


پشت بلندگو؟

به گزارش رویداد۲۴ سال ۹۶ گفته می‌شد محمود احمدی‌نژاد در جلسه‌ای خصوصی با توصیه رهبری در مورد عدم حضور در انتخابات روبه‌رو شده است، اما او به این شایعه توجه نداشت و اطرافیانش با تکرار این مساله که «مواضع رهبر انقلاب همان است که به صورت علنی منتشر می‌شود» رهبری را در موضعی قرار داد که در نهایت از «پشت بلندگو» موضوع نهی احمدی نژاد در انتخابات را مطرح کرد.

چهار سال بعد از آن، این بار هم بعضی نمایندگان تندرو پایداری در چنین نقشی ظاهر شده‌اند و تلاش می‌کنند رهبری را در موضعی قرار دهد که نهی استیضاح را از «پشت بلندگو» اعلام کند تا تکلیف از گردن آن‌ها برداشته شود. حتی رسایی در مقاله‌ای مدعی شد که «اساسا نباید توقع داشت که رهبر انقلاب در مورد استیضاح دولت اعلام موضع کنند.»

رسایی معتقد بود «خلاصه کلام امام خامنه‌ای» در دیدار با نمایندگان «این است که استیضاح حق مجلس است» بنابراین «نمایندگان مجلس نباید خود را راحت و مسئولیت را از دوش خود بردارند و توپ را در زمین جایگاه رهبر و امام جامعه قرار دهند.»

رسایی با طرح این سئوال که «آیا رهبری در این باره پیام خصوصی دادند» می‌نویسد: «امام خامنه‌ای بار‌ها اعلام کرده‌اند که مواضع خصوصی ایشان نمی‌تواند و نباید برخلاف مواضع علنی ایشان باشد. بله شاید امام جامعه در موضوعی یا در مقطعی، تذکرات یا رهنمود‌ها و مطالباتی را به صورت خصوصی مطرح کنند و صلاح ندانند که آن را علنی کنند، اما اگر خطی را علنی تعیین کردند، قطعا به صورت خصوصی برخلاف آن را مطالبه نمی‌کنند و اگر لازم باشد، صراحتا و عمومی اعلام می‌شود.»

سخنان اعضای جبهه پایداری پیش از این هم مطرح شده بود و همان زمان رهبر انقلاب در دیدار مجازی با نمایندگان آنها را از استیضاح منع کرد و این پیام را به آنها داد که «سال آخر دولت‌ها معمولاً سال حساسی است و باید مراقبت شود که پیگیری امور به هیچ وجه سست نشود و بر همین اساس اعتقاد راسخ دارم که دولت ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند و بعد از پایان دوره قانونی خود، امانت را با ارائه صورت وضعیت، به دولت بعدی تحویل دهند.»

هرچند در تیرماه سال ۱۳۹۹ این سخنان از زبان رهبری مطرح شده، با این حال جبهه پایداری همچنان به دنبال استیضاح روحانی است. آنها مسیری را می‌روند که بار دیگر رهبری با استیضاح مخالفت کند و به این ترتیب هزینه را برای روحانی افزایش دهند.

مواضع تندروهای اصولگرا فعلا باعث شده اختلاف جدی میان اعضای این جناح ایجاد شود. برخی اصولگرایان معتقدند اظهارات افرادی همچون ذوالنوری و رسایی فتنه جدیدی در جریان راست است که آب به آسیاب روحانی می‌ریزد و افراد دیگری معتقدند اینگونه سخنان، بیش از هر چیز برای اثبات انقلابی بودن آنهاست اما وقتش که برسد، خود اینها نفر اول با آمریکایی‌ها دست می‌دهند. در این میان نمایندگان تهران بیش از هر چیز نگران وضعیت رییس جمهور بعدی هستند که مبادا اتفاقی بیفتد که کار برای دولت بعد دشوار شود. ظاهرا آنها شکی ندارند که دولت بعد، نزدیکترین دولت به آنهاست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
0
1
جناب آقای خضریان این همه به احزاب دیگه انتقاد دارید که حق هست چرا در خصوص ورود و مهندسی نمودن انتخابات جبهه توسط دوست صمیمعی خود سید محمدرضا حسینی حرفی نمی زنید واقعاً از جبهه پایداری دم از انتخاب شایسته و انقلابی گر می زند بعید هست به این شکل مهندسی نموده انتخابات را و فضای را به سمتی برده که فقط نورچشمی های حسینی در این انتخابات شرکت نماید.این انتخابات به هیچ وجه مورد قبول اعضای جبهه پایداری نیست و متاسفیم از اقدام تشکیلاتی
نظرات شما
پیشخوان