تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۰۵ آبان ۱۳۹۹

سازه‌های انبار نفت شهران موجب نگرانی مردم است/ ۹ درصد مساحت پایتخت روی خط زلزله

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به اجتناب ناپذیر بودن زلزله در تهران گفت: ساخت انبار نفت شهران بر روی گسل و رفت و آمد تریلر‌های سوخت به این منطقه موجب نگرانی است.
سازه‌های انبار نفت شهران موجب نگرانی مردم است/ ۹ درصد مساحت پایتخت روی خط زلزله
رویداد۲۴ محمد سالاری در گفتگو با برنامه سعادت آباد رادیو تهران درباره اقدامات کمیسیون شهرسازی در رابطه با امنیت ساختمان‌های شهر تهران در مقابله با زلزله گفت: موضوع تاب آوری شهر تهران یکی از تهدیدات بسیار جدی است. تقریباً تمام کشور بر روی محدوده خطرناک قرار دارد و ۹ درصد از کشور در منطقه خیلی خطرناک واقع شده است و ۹ درصد مساحت تهران هم بر روی پهنه گسل‌ها قرار گرفته است. پایتخت کشور ما در اصل بر روی گسل‌ها بنا شده و متاسفانه طی دهه‌های گذشته ساختمان‌های بسیار حساس و مهم بر روی گسل‌ها ساخته شده اند.
 
وی افزود: یکی از اقدامات شورای شهر تهران اعلام ممنوعیت ساختمان سازی بر روی گسل‌ها است. با استفاده از اطلاعات ارائه شده توسط سازمان jayka ژاپن، برای اولین بار نقشه گسل‌ها با مقیاس یک بر دوهزار با نقشه شهر تطبیق داده شد و بر روی سامانه طرح تفصیلی قرار گرفته است که کارشناسان با بررسی این نقشه می‌توانند متوجه شوند زمین مورد نظر از چه شرایطی برخوردار است.
 
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه در گذشته ساختمان‌های مهمی از جمله بیمارستان‌ها بر روی گسل‌ها ساخته شده اند. همچنین سازه‌های انبار نفت در منطقه غربی تهران که محل توزیع بنزین شهر تهران است بر روی پهنه گسل ساخته شده و مسئله خطرناک بودن این انبار‌ها بار‌ها مطرح شده است. مسئولان وزارت نفت به تعداد دفعات از ایمن‌سازی این منطقه خبر دادند؛ اما همچنان رفت و آمد‌های تریلر‌های سوخت به این منطقه صورت می‌گیرد که باعث ایجاد نگرانی است.
بیشتر بخوانید: ۶ راهکار ایمنی انبار‌های نفت شهران/ لزوم تفاهم حناچی و زنگنه در مورد انتقال
 
سالاری درباره پهنه‌های گسلی شهر تهران خاطرنشان کرد: پهنه‌های گسلی شهر تهران حدود ۸۰ کیلومتر مربع شناسایی شدند و با توجه به اینکه ۹۴۰ هزار پارسل در محدوده شهر تهران وجود دارد حدود ۳۲ هزار پارسل بر روی گسل‌ها قرار گرفته اند. ما برای اولین بار ساخت و ساز واحد‌های ساختمانی حساس و مهم بر روی این مناطق را ممنوع کرده‌ایم منتهی در همین منطقه‌ها سازه‌های بسیاری همچون آتشنشانی ها، بیمارستان ها، انبار نفت، دانشگاه ها، بزرگراه‌ها و پل‌های ارتباطی و دکل‌های فشار قوی در گذشته در این مناطق ساخته شده است.
 
وی افزود: ایمن سازی و تاب آوری در برابر زلزله مرتبط با اعمال مقررات ساخت و ساز در فرایند ساختمان سازی است و در حال حاضر هیچ ساختمانی بدون رعایت قوانین و مفاد ساختمان سازی ساخته نمی‌شود. آیین نامه ۲۰۰۸ زلزله بر روی تمامی ساختمان‌ها اجرایی می‌شود و امروزه کمتر کسی در مقابله اجرای این قوانین مقاومت می‌کند؛ اما نگرانی ما در حال حاضر ساختمان‌هایی هستند که پیش از تصویب این قوانین ساخته شدند.
 
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران تاکید کرد: طبق مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان، مالکان ساختمان‌های غیر استاندارد و متولیان امر موظف به ایمن سازی این ساختمان‌ها هستند. با توجه به اینکه در پروانه ساخت و ساز، هیچ رقمی به عنوان عوارض دریافت نمی‌شود روند ایمن سازی ساختمان‌ها هم برای مالکان تسهیل نمی‌شود.
 
سالاری در انتهای این گفتگو با اشاره به اینکه زلزله امری اجتناب ناپذیر در شهر تهران است گفت: کارشناسان همواره این خطر را در تهران هشدار می‌دهند و مردم باید همواره نگران این مسئله باشند. البته که مردم به تنهایی نمی‌توانند کاری کنند و سازمان‌های مربوطه از جمله شورای شهر باید در کنار مردم قرار گیرد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: گسل های تهران
نظرات شما
پیشخوان