تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۱۱ آبان ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

قبرستان تاریخی دارالسلام شیراز

یکی از قدیمی‌ترین قبرستان‌های ایران در شهر شیراز قرار دارد این قبرستان مربوط به قرون اول و دوم هجری است. می‌گویند که این قبرستان از زمان پیش از ظهور اسلام وجود داشته است.
قبرستان تاریخی دارالسلام شیراز
رویداد ۲۴ قبرستان دارالسلم معروف به دارالسلام شیراز یا وادی‌السلام یکی از قدیمی‌ترین آرامستان‌های ایران واقع در شهر شیراز و پیش از دارالرحمه شیراز به‌شمار می‌رود. در آن مقبره‌هایی از قرن اول و دوم هجری دیده می‌شود. البته بسیاری از پژوهش گران بر این باورند که این قبرستان پیش از اسلام نیز وجود داشته‌است. قبور بزرگان و مشایخ علمی، عرفانی، ادبی و مذهبی مختلفی در آن وجود دارد. از نظر موقعیت این گورستان در میانه بلوار سیبویه، در وسط شهر شیراز در محله دروازه شاه داعی الله (شادایی) واقع شده‌است.
مقبره‌های قدیمی با خط‌های ممتاز رقاع، کوفی، بنایی، ثلث، نسخ و نستعلیق کنده‌کاری شده و تصاویری از قیچی، شانه، آینه و ابزار شغل‌های در گور خفتگان بر این سنگ‌ها حک شده‌است.
گورستان دارالسلام گورستان وسیعی است که در آن ائمه جمعه از زمان زندیه تا قاجاریه به خاک سپرده شده‌اند. همچنین محمود دهدار خفری معروف به عیانی و پسرش معین‌الدین محمد دهدار خفری معروف به فانی از عرفای صوفیه سده هفتم و حبیب‌الله شهبازی کلانتر کوهمره سرخی نیز در این قبرستان مدفونند.
مقبره‌ای با رنگ سبز در این گورستان دیده می‌شود که معروف به سرباز امام زمان می‌باشد. مابقی مقبره‌ها مربوط است به برخی از علماء؛ شهدای قیام ۱۶ خرداد ۱۳۴۲مردم شیراز و…
بسیاری از مقبره‌های این گورستان طی چند سال گذشته شکسته و تخریب شده‌اند و این محل مأوای معتادین و ولگردها شده‌است و شورای شهر شیراز قصد احیای دارالسلام این شهر را دارد. در تصاوی روز عکس‌هایی از گوشه و کنار این شهرستان را ببینید.
 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عکس روز ، تصاویر روز
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
وکیل الرعایا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
0
0
ای وای، ای وای، دل بی هم زبون شد
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان