تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۱۵ آبان ۱۳۹۹

ترامپ می‌تواند کار را به دیوان عالی بکشاند؟

در حالیکه جو بایدن و دونالد ترامپ خود را پیروز این رقابت سیاسی کم‌سابقه می‌دانند، با توجه به نزدیکی آرا و توسل نامزد جمهوریخواه به دستگاه قضایی برای شمارش برگه‌های رای، احتمال کشیده شدن کار به دیوان عالی ایالات متحده وجود دارد.
انتخابات آمریکا
رویداد۲۴ شمارش بیشتر آرای ماخوذه در انتخابات۲۰۲۰ آمریکا تاکنون تعداد آرای ریخته شده به صندوق جو بایدن ۷۲ میلیون و سهم دونالد ترامپ از این انتخابات ۶۸ میلیون است. نامزد‌های انتخابات تاکنون به صورت زیر ایالت‌ها را از آن خود کرده‌اند:

ترامپ: کنتاکی (رای الکترال ۸)، اوکلاهاما (۷)، تنسی (۱۱)، وست ویرجینیا (۵)، آرکانزاس (۶)، می‌سی‌سی‌پی (۶)، آلاباما (۹)، کارولینای جنوبی (۹)، ایندیانا (۱۱)، وایومینگ (۳)، داکوتای جنوبی (۳)، داکوتای شمالی (۳)، لوئیزیانا (۸)، نبراسکا (۴)، کانزاس (۶)، میسوری (۱۰)، آیداهو (۴)، یوتا (۶)، اوهایو (۱۸)، مونتانا (۳)، آیووا (۶)، فلوریدا (۲۹)، تگزاس (۳۸)، مین (۱)

بایدن: ورمونت (۳)، مریلند (۱۰)، نیوجرسی (۱۴)، ماساچوست (۱۱)، واشنگتن دی‌سی (۳)، دلاور (۳)، ویرجینیا (۱۳)، ایلینوی (۲۰)، کنتیکت (۷)، رودآیلند (۴)، نیویورک (۲۹)، نیومکزیکو (۵)، کلورادو (۹) نیوهمپشایر (۴) ایالت واشنگتن (۱۲)، اورگان (۷)، کالیفرنیا (۵۵)، هاوایی (۴)، مینه‌سوتا (۱۰)، نبراسکا (۱)، مین (۳)، آریزونا (۱۱)، ویسکانسین (۱۰)، میشیگان (۱۶)

از پنج رای الکترال ایالت نبراسکا، ۴ رای به ترامپ و یک رای به بایدن رسید.

ایالت آریزونا که در انتخابات ۲۰۱۶ به ترامپ رسیده بود، این بار به دست بایدن افتاد.

ترامپ تنها یکی از چهار رای الکترال ایالت مین را گرفت.

ایالت ویسکانسین در انتخابات ۲۰۱۶ به ترامپ رسید و این بار در کنترل بایدن قرار گرفت.

میشیگان هم در ۲۰۱۶ در کنترل ترامپ بود که این بار به بایدن رسید.

گرچه تکلیف آرای نوادا هنوز مشخص نیست، اما انتظار می‌رود آرای آن به بایدن برسد. آلاسکا هم در ردیف پیروزی‌های ترامپ قرار می‌گیرد. بدین ترتیب تعداد آرای الکترال بایدن مقابل ترامپ، ۲۷۰ به ۲۱۷ می‌شود. این به معنای پیروزی برای بایدن است. وضعیت در جورجیا و کارولینای شمالی هنوز روشن نیست. ترامپ در این دو ایالت با اختلاف جزئی پیشتاز است. سرنوشت ۲۰ رای الکترال پنسیلوانیا هم نامعلوم مانده است.

آلاسکا (با ۳ رأی الکترال) -- نوادا (با ۶ رأی الکترال) -- جورجیا (۱۶ رأی الکترال) -- کارولینای شمالی (۱۵ رأی الکترال) -- پنسیلوانیا (۲۰ رأی الکترال)

ترامپ می‌تواند کار را به دیوان عالی بکشاند؟

بیشتر بخوانید: اخبار لحظه‌ای از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
نتایج انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا تا این لحظه نشان می‌دهد که دموکرات‌ها ۲۰۴ کرسی و جمهوری‌خواهان ۱۹۰ کرسی را بدست آورده‌اند.

با توجه به نتایج انتخابات سنا نیز هر کدام از این دو حزب تاکنون ۴۸ کرسی را در اختیار دارند.

ترامپ انتخابات در کدام ایالت‌ها را به چالش کشیده است و چرا؟

ویسکانسین

کمپین ترامپ می‌گوید با توجه به موارد «غیرعادی» در ویسکانسین، خواستار بازشماری آرا در این ایالت شده است.

معلوم نیست بازشماری آرا در چه زمانی صورت خواهد گرفت، اما مهلت چنین کاری تا ۱۷ نوامبر خواهد بود. در انتخابات سال ۲۰۱۶ هم آرای این ایالت بازشماری شد و نتیجه آن، اختلاف حدود صد رای بود.

میشیگان

ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ با اختلاف تنها ۱۰هزار و ۷۰۰ رای آرای الکترال میشیگان را از آن خود کرد. امسال کارزار آقای ترامپ ساعاتی پس از پایان انتخابات اعلام کرد علیه روند شمارش آرای این ایالت شکایتی را ثبت کرده است. این در حالی است که عملا ۹۶ درصد آرای این ایالت شمرده شده است.

هزاران رایی که در این ایالت هنوز شمرده نشده است، از مناطق سنتا دموکرات می‌آید و به همین ترتیب رسانه‌های ایالات متحده، بایدن را پیروز آرای الکترال میشیگان معرفی کرده اند.

پنسیلوانیا

در ایالت پنسیلوانیا، چالش بر سر احتساب آرایی است که در روز انتخابات پست شده، اما تا سه روز پس از آن یعنی ششم نوامبر به مقصد می‌رسند. جمهوریخواهان شمارش این دست آراء را غیرقانونی می‌دانند.

بسیاری از حقوقدان خبره قانون اساسی و قوانین عمومی ایالات متحده می‌گویند نگرانی در این باره جایی بالا می‌گیرد که بدانیم دیوان عالی پیش از انتصاب ایمی کنی برت، قاضی نومحافظه‌کار منصوب ترامپ، درباره این چالش شکلی اظهار نظر نکرده بود. به این ترتیب و با توجه به اکثریت قضات جمهورخواه و «هوادار ترامپ» در دیوان عالی، این احتمال وجود دارد که آرایی که تا جمعه ششم نوامبر به مقصد نرسند، از درجه اعتبار ساقط شوند.

جورجیا

کارزار دونالد ترامپ با ادعای غیرعادی بودن روند اخذ آرای پستی در جورجیا، با ثبت شکایتی در دادگاه چتهام خواستار توقف فوری شمارش آرا در این ایالت شده اند.

دیوید شیفر، نماینده جمهوریخواه سنای جورجیا ادعا کرد که ناظران حزب زنی را دیده اند که ۵۰ تعرفه را در سبد آرای شمرده نشده پستی انداخته است. همقطاران ترامپ از قاضی محلی خواسته‌اند تا شمارش آرایی که پس از بسته شدن شعب در روز انتخابات رسیده اند را متوقف کند.

برخی تخمین‌ها حکایت از رقابت شانه به شانه در این ایالت و کاهش اختلاف بین بایدن و ترامپ دارند.

آیا کار انتخابات به دیوان عالی ایالات متحده خواهد کشید؟

دونالد ترامپ، در نخستین ساعات بامداد چهارشنبه و در حالی که انتخابات تمام شده بود، با متهم کردن دموکرات‌ها به «تخلف و تقلب» انتخاباتی اعلام کرد: «ما به دیوان عالی ایالات متحده خواهیم رفت. ما می‌خواهیم رای‌گیری متوقف شود.» در زمانی که روند اخذ رای تمام شده و در‌های شعب، بسته شده‌اند، احتمالا مساله مورد ادعای ترامپ، مساله آرای پستی نظیر پنسیلوانیا است. بسیاری از حقوقدانان معتقدند با وجود رقابت نزدیک دو کاندیدا و احتمال جابه‌جایی شمار آرا در جریان بازشماری یا توقف شمارش، چالشی که به قانون اساسی مرتبط باشد و کار را به دیوان عالی بکشاند، دست‌کم در حال حاضر وجود ندارد.

اگر نتیجه آرا مورد اختلاف باشد، تیم‌های حقوقی دو حزب باید شکایات خود را در دادگاه‌های ایالتی مطرح کنند. اگر قاضی این دادگاه‌ها تشخیص داد که بازشماری آرا لازم است، به چنین کاری حکم خواهد داد. اگر یکی از طرفین با این نتیجه مخالف باشد، اعتراض به این حکم را در دیوان عالی ایالات متحده، عالی‌ترین مرجع قضایی این کشور مطرح خواهد کرد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان