تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۱۵ آبان ۱۳۹۹
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

از ایالت‌های سرنوشت‌ساز انتخابات آمریکا چه می‌دانید؟

هنوز نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام نشده است اما شواهد موجود از فاصله اندک جو بایدن با کاخ سفید و پایان عهد ترامپ حکایت دارد.

تازه ترین نتیجه انتخابات آمریکا

رویداد۲۴جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک شده است و فاصله او تا کاخ سفید شمارش آرا تنها یک ایالت است، شرایطی که عامل تعیین کننده‌ای در انتخابات‌های نزدیک در تاریخ ایالات متحده به شمار می‌رود.

این ایالت، نوادا است که دارای ۶ رای الکترال در مجمع انتخابی است و اکنون برای نامزد دموکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات کفایت می‌کند. این در حالی است که در صورت تعیین آرا ایالت‌های آریزونا، میشیگان و ویسکانسین در پایان امروز تکلیف انتخابات آمریکا حل و فصل می‌شود. اکنون در ایالت کلیدی آریزونا، پس از شمارش ۸۶ درصد از آرا جو بایدن بر رئیس‌جمهور کنونی آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان پیشتاز است. بایدن با کسب ۵۰.۷ درصد از آرا در مقابل ترامپ با ۴۷.۹ درصد از آرا اکنون پیشتاز است.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سه شنبه سوم نوامبر برگزار شد و بیش از ۱۵۰ میلیون نفر از واجدین شرایط در آن شرکت کردند. هرکدام از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاکنون بیش از ۶۰ میلیون رای کسب کردند که در نوع خود یک رکوردشکنی محسوب می‌شود. امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا شاهد تغییر قابل توجهی در نحوه رای گیری بودیم و بسیاری از رای دهندگان از طریق پستی اقدام به مشارکت در انتخابات کردند، امری که منجر به تاخیر در شمارش آرا و اعلام نتایج در برخی از ایالت‌ها به ویژه ایالت‌های مهم و تعیین کننده شده است.

بیشتر بخوانید:اخبار لحظه‌ای از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا


در نوادا، پس از شمارش ۸۶ درصد از آرا بایدن با ۴۹.۳ درصد از آرا در مقابل ۴۸.۷ درصد از آرا ترامپ پیشتاز است. این یعنی نامزد دموکات‌ها تنها با ۷ هزار رای از نامزد جمهوری خواهان پیشتاز است. این در حالی است که نوادا یکی از ایالت‌هایی است که به طور سنتی به دموکرات‌ها متمایل است و رای آن در انتخابات‌های پیشین به سود نامزد دموکرات‌ها تمام شده است.

اگر نتیجه نهایی در ایالت نوادا به نفع بایدن تمام شود، تعداد آرا الکترال بایدن به اندازه‌ای خواهد رسید که وی می‌تواند اعلام پیروزی کند. برای اعلام پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نامزد‌ها باید ۲۷۰ رای الکترال را کسب کنند. بایدن اکنون ۲۶۴ رای الکترال و ترامپ ۲۱۴ رای را کسب کرده‌اند.

انتخابات آمریکا

در همین حال، شمارش آرا در چهار ایالت آمریکا شامل پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، جورجیا و آلاسکا همچنان در جریان است. انتظار می‌رود،در ایالت پنسیلوانیا ترامپ از بایدن پیشی بگیرد، پس از شمارش ۸۹ درصد از آرا اکنون ترامپ با ۵۰.۷ درصد از آرا از بایدن با ۴۸.۱ درصد از آرا پیشی گرفته است.

اما در جورجیا، پس از شمارش ۹۵ درصد از آرا، ترامپ با نتیجه ۴۹.۷ درصد از آرا از بایدن با ۴۹.۱ درصد از آرا جلو افتاده است. ترامپ در ایالت کارولینای شمالی نیز جلو افتاده و پس از شمارش ۹۵ درصد از آرا ترامپ با ۵۰.۱ درصد در مقابل بایدن با ۴۸.۷ درصد از آرا پیشتاز است.

اما در ایالت آلاسکا، که یکی از ایالت‌های جمهوری خواه در آمریکا است نیز به نظر می‌رسد ترامپ پیروز خواهد شد چرا که پس از شمارش ۵۶ درصد از آرا هم اکنون ترامپ با ۶۲ درصد از آرا در مقابل بایدن با تنها ۳۳ درصد از آرا قرار دارد.

واضح است که هیچ یک از نامزد‌های دموکرات و جمهوری‎خواه انتظار نداشتند که نوادا که تنها ۶ رای الکترال در مجمع انتخابی دارد و معمولا نامزد‌های انتخابات آمریکا توجه زیادی به آن نمی‌کنند به ایالت تعیین کننده در نتیجه انتخابات امسال آمریکا تبدیل شود.

تردیدی نیست که پیروزی بایدن با آرا این ایالت به این معنا است که وی چهل و ششمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا خواهد بود و عهد ترامپ به پایان خواهد رسید. اگرچه ترامپ تا به این لحظه شکست را نپذیرفته و اعلام کرده که تقلب شده است.

ایالت‌های سرنوشت ساز در انتخابات آمریکا کدامند؟

کالج‌های انتخاباتی در ایالت‌های آمریکا براساس تعداد جمعیت آن‌ها سهمیه‌بندی نشده است، به همین خاطر چند ایالت نقش بیشتری در پیروزی یک نامزد دارند. در برخی ایالت‌ها از قبل مشخص است که کدام حزب شانس برنده شدن دارد به این معنا که به طور سنتی و با توجه به بافت جمعیتی و فرهنگی این ایالت‌ها رای آنها به طور تاریخی یا متمایل به جمهوری خواهان است و یا دموکرات‌ها. در این میان ایالت‌هایی از اهمیت بیشتر برخوردارند که تعداد زیادی کالج‌های انتخاباتی دارند و نامزدان در آنها در رقابت نزدیک به یکدیگر هستند و در هر انتخابات نیز رای آنها به جمهوری خواهان و دموکرات‌ها متفاوت است. این ایالت‌ها اصطلاحا ایالت‌های بنفش یا چرخشی نامیده می‌شوند.

تعداد کالج‌‌های انتخاباتی به ترتیب زیر است: فلوریدا ۲۹، پنسلوانیا ۲۰، اوهایو ۱۸، میشیگان ۱۶، کارولینای شمالی ۱۵، آریزونا ۱۱، مینه‌سوتا ۱۰، ویسکانسن ۱۰، جورجیا ۱۶ و تگزاس ۳۸. در دو ایالت اخیر به صورت تاریخی جمهوری‌خواهان پیروز شده اند، اما این بار رقابت در این دو ایالت نیز بسیار شدید است. 

انتخابات آمریکا

 

در نقشه زیر می‌توانید ایالت‌های مختلف آمریکا که به رنگ قرمز و آبی در آمده‌اند را ببینید. رنگ قرمز ایالت‌هایی هستند که به طور سنتی به جمهوری‌خواهان تعلق دارند و رنگ آبی به طور سنتی در اختیار دموکرات‌ها هستند. ایالت‌های بنفش آنهایی هستند که به طور چرخشی در هر انتخابات به نفع نامزدهای یکی از احزاب رای داده‌اند.

انتخابات آمریکا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان