تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۱۷ آبان ۱۳۹۹

اکتبر سرخ؛ حرکت بزرگ انقلاب روسیه

انقلاب اکتبر پس از انقلاب فوریه که آخرین حرکت بزرگ از انقلاب روسیه بود و در ۷ نوامبر ۱۹۱۷ صورت گرفت سبب شد حزب بلشویک‌ها در روسیه به قدرت برسد و نظام شورایی تشکیل شود.

اکتبرسرخ; آخرین حرکت بزرگ از انقلاب روسیه

رویداد ۲۴ انقلاب اکتبر، که انقلاب کبیر سوسیالیستی اکتبر، اکتبرسرخ،  قیام اکتبر و انقلاب بلشویکی نیز خوانده می‌شود، دومین و آخرین حرکت بزرگ از انقلاب روسیه بود که سبب‌ساز به‌قدرت رسیدن حزب بلشویک در روسیه و برپایی نظام شورایی شد.
انقلاب توسط بلشویک‌ها رهبری شد، که از نفوذ خود در شوروی پتروگراد برای سازماندهی نیرو‌های مسلح استفاده می‌کردند.

سپاه پاسداران بلشویک تحت کمیته انقلاب نظامی، اشغال ساختمان‌های دولتی در ۷ نوامبر ۱۹۱۷ را آغاز کرد.

روز بعد،  کاخ زمستانی (محل موقت حکومت موقت در پتروگراد، سپس پایتخت روسیه)، تسخیر شد. انتخابات مجلس قانون اساسی، که مدت زیادی به تعویق افتاده بود، در تاریخ ۱۲ نوامبر ۱۹۱۷ برگزار شد. بر خلاف اکثریت آن‌ها در شوروی، بلشویک‌ها تنها ۱۷۵ کرسی را از ۷۱۵ کرسی مجلس نمایندگان به دست آوردند.

پس از پیوستن جناح چپ حزب انقلابی سوسیالیست ‏به ائتلاف بلشویک‌ها در اکتبر ۱۹۱۷ تا مارس ۱۹۱۸، مجلس مؤسسان برای اولین بار در ۲۸ نوامبر ۱۹۱۷ تشکیل شد، اما جلسات آن تا ۵ فوریه ۱۹۱۸ توسط بلشویک‌ها به تأخیر افتاد. در اولین روز، و تنها روز برپایی جلسه، مجلس مؤسسان با شورا‌ها دچار کشمکش و درگیری گردید و فرامین شورا را دربارهٔ صلح و میهن رد نمود.

نتیجه حاصل از این امر، منحل شدن اجزا اصلی هیئت قانونگذاری به دستور کنگره شوراها‏ بود.

 اگر چه انقلاب در آن زمان و در وجهه بین‌المللی شناخته شده نبود، اما زمینه‌ساز جنگ داخلی روسیه میان سال‌های ۱۹۱۷ تا ۱۹۲۲ و به دنبال آن، ایجاد اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی گردید.

در تصاویر روز عکس های رنگی از آخرین حرکت بزرگ انقلاب روسیه را که در 7 نوامبر به وقوع پیوست به مناسبت سالگرد انقلاب روسیه را ببینید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان