تاریخ انتشار: ۲۰:۰۶ - ۱۸ آبان ۱۳۹۹
وزیر بهداشت:

۵ میلیون واکسن آنفلوآنزا در یکی از فرودگاه‌های خارجی بلوکه شده است

«سعید نمکی» وزیر بهداشت در نشست مشترک با «محسن حاجی میرزای» وزیر آموزش و پرورش که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به اینکه هم اکنون ۵ میلیون واکسن آنفلوانزا در یکی از فرودگاه‌های خارجی بلوکه شده است، گفت: کرونا و آنفلوانزا مهمان بشر است، اما خطر واقعی که با آن مواجه هستیم بیماری‌های غیر واگیر است و بنابراین ما نیاز به یک زندگی سالم داریم. اوالبته به نام این فرودگاه اشاره نکرده است.

دپوی واکسن های آنفلوآنزارویداد۲۴ «سعید نمکی» وزیر بهداشت در نشست مشترک با «محسن حاجی میرزای» وزیر آموزش و پرورش که صبح امروز برگزار شد، بیان کرد: سال گذشته کشور ما میان ۲۲ کشور حوزه شرق مدیترانه رتبه اول را در مقابله با کرونا کسب کرده است، این اقدام به دلیل پوشش واکسیناسیون، مراقبت از زنان باردار، توسعه مراکز بهداشت، خانه‌های بهداشت، کاهش مرگ کودکان زیر یک سال، کاهش مرگ زنان به دلیل عوارض بارداری و مسائل دیگر بوده که توانستیم شاخص‌های ارزشمند را با این اقدامات به دست آوریم.

وی ادامه داد: تولید و توزیع واکسن جزو وظایف و اختیارات وزارت بهداشت است و حرکت‌های توسعه در ابعاد دیگر نیز به ما کمک کرد، البته هرچند امروز عوامل مرگ ومیر متعدد و متفاوت از گذشته است.

نمکی بیان کرد: 30 سال پیش بنده اداره بیماری‌های غیرواگیر را ایجاد کردم. امروز اصلاح روش زندگی بسیار ارزشمند است و این مسئله را کودک از مدرسه می‌آموزد، برای مثال امروزه بخش قابل توجهی از مرگ‌و میرها به دلیل پرفشاری خون است چون در هر دو دقیقه یک نفر به دلیل فشار خون فوت می کند، بنابراین باید در مدرسه کاری کرد که شیوه‌های آموزش باعث تغییر نحوه تغذیه شود، امروزه آموزش و پرورش کلیدی‌ترین وظیفه را در تغییر سبک زندگی دارد.

استخدام مراقب سلامت در مدارس کافی نیست

وی ادامه داد: حدود ۳۰ سال قبل عامل توزیع فلوراید در مدارس بودم، برای مثال در اردیبهشت سال ۹۷ این اقدام آغاز شد، چون هنوز هم حتی بسیاری از خانواده‌های مرفه وقت برای آموزش مسواک زدن صحیح فرزندان صرف نمی‌کنند، در حالی که بسیاری از بیماری‌های قلبی و وعروقی در حفره‌ی دهان نهفته است، ما در تلاش هستیم تا بتوانیم در راستای افزایش آگاهی کودکان در مقطع ابتدایی و یادگیری الگوی زندگی اقدام جدی‌تری کنیم.

نمکی بیان کرد: کرونا و آنفلوانزا مهمان بشر است، اما خطر واقعی که با آن مواجه هستیم بیماری‌های غیر واگیر است و بنابراین ما نیاز به یک زندگی سالم داریم و در مدرسه باید این موضوع آموزش داده شود و فرستادن مراقب سلامت به مدراس به تنهایی کافی نیست.


بیشتر بخوانید: هلال احمر: یک دوز واکسن آنفلوآنزا هم به دستمان نرسیده است


وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۵ میلیون واکسن آنفلوانزا در یکی از فرودگاه‌های خارجی بلوکه شده است، گفت: هرچند در کمتر از دو ماه مرگ ومیرها کاهش پیدا کرد و در فروردین و اردبیهشت روزهای طلایی را رقم زدیم، اما متاسفانه بعد از آن ما دچار خود باوری شدیم و رفتار این ویروس هم مرتب در حال تغییر است.

نمکی ادامه داد: در همین راستا از ۲۰ آبان طرحی آغاز می‌شود که بخشی از آن بر عهده‌ی آموزش و پرورش است چون معلم‌ها می‌توانند به شکل مستقیم و غیر مستقیم با آموزش در رفتارهای جامعه تاثیرگذار باشند.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان