تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۲۱ آبان ۱۳۹۹
نشریه آمریکایی:

انتقال قدرت به شیوه ترامپ؛ تیر خلاص به وجهه آمریکا

نشریه آمریکایی هیل در مطلبی با اشاره به سیگنال‌های مختلف و متناقض شخصیت‌های جمهوریخواه و مقامات کاخ سفید در حمایت از ترامپ در خصوص پذیرش شکست، نوشت: امتناع رئیس جمهوری کنونی برای انتقال قدرت به جو بایدن، آسیب دائمی به حزب جمهویخواه و کشور وارد می‌کند.
انتقال قدرت به شیوه ترامپ
رویداد۲۴ به نقل از تارنمای خبری این نشریه آمریکایی، مقامات نزدیک به دولت «دونالد ترامپ» سیگنال‌های مختلفی در مورد حمایت از امتناع ترامپ برای واگذاری نتیجه انتخابات به «جو بایدن» ارسال می‌کنند.

از یک سو، جمهوری خواهان و برخی از اعضای خانواده رییس جمهوری کنونی آمریکا به وضوح ادعا‌های اثبات نشده ترامپ را مبنی بر تقلب گسترده در رای گیری و شمارش آرا در ایالت‌های همچون میشیگان، جورجیا و پنسیلوانیا تکرار می‌کنند. اما در کاخ سفید تردید‌های بیشتری در خصوص فواید مقاومت و اصرار ترامپ برای طرح این ادعا‌ها وجود دارد.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا دیروز سه شنبه در جمع خبرنگاران از انتقال آرام قدرت از ترامپ به بایدن خبر داد. اما «کریس کونز» سناتور ایالت دلاور گفت که تعدادی از جمهوری خواهان از وی خواسته‌اند که تبریک خود را به بایدن علنی نکند؛ اقدامی که به نظر می‌رسد برای دلجویی از ترامپ صورت گرفته باشد.

این روز‌ها رسانه‌ها و فضای مجازی آمریکا مملو از مطالب طنز، کاریکاتور‌ها و انیمیشن‌هایی با مضمون مقاومت ترامپ در برابر شکست، خودداری او از خروج از کاخ سفید و مبارزه با نتیجه انتخابات تا حد درگیر شدن حتی با نیرو‌های نظامی و پلیس است؛ مطالبی که حکایت از ادامه قانون گریزی ترامپ حتی در واپسین هفته‌های ریاست جمهوری خود و حتی به قیمت آشوب در آمریکا است.

یک مقام پیشین کاخ سفید هم در این رابطه گفت که تصمیم ترامپ برای به چالش کشیدن نتایج انتخابات احتمالا بی‌فایده است و به طور بالقوه "آسیب دائمی" به وجهه حزب جمهوری خواه در دراز مدت وارد می‌کند، هرچند که این شخص اذعان کرد اگر مدارکی دال بر تقلب در نهایت کشف شود می‌تواند برای انتخابات آینده آموزنده باشد.

کمیته ملی جمهوری خواهان هم در اقدامی که نشان دهنده پایان چرخه انتخابات است، کناره گیری خود را از این دعاوی اعلام کرد و ستاد انتخاباتی ترامپ هم گفت رییس جمهوری قصد دارد یک کمیته اقدام سیاسی تشکیل دهد که به وی اجازه می‌دهد پس از ترک کاخ سفید نفوذ خود را در حزب جمهوری خواه حفظ کند.
بیشتر بخوانید: واشنگتن پست: ترامپ حتی نمی‌تواند کودتایی را که به دنبال آن است به درستی سازماندهی کند
در این میان تضاد آنچه توسط طرفداران ترامپ به صورت علنی گفته می‌شود و آنچه به طور خصوصی در میان برخی افراد درون حلقه دولت مورد بحث و گفتگو قرار گرفته، وضعیت نامناسبی ایجاد کرده است. همین امر سبب نگرانی کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس شده که چنانچه ترامپ سرانجام شکست را هم بپذیرد، اما این ادعا‌ها آسیب طولانی مدت به کشور وارد کند.

«کریس ویپل» نویسنده کتابی درباره کاخ سفید و کتاب جدید «جاسوس بزرگ» در این خصوص گفت: «دشمنان دست از تحرکات علیه ما برنمی دارند، زیرا رییس جمهوری کنونی که باید از کاخ سفید برود، شیوه مسالمت آمیز انتقال قدرت را نمی‌پذیرد». ویپل تاکید کرد: «انتقال قدرت اهمیت بسیاری دارد و می‌تواند دوره خطرناکی باشد. اما ما اجازاه نمی‌دهیم دونالد ترامپ این وضعیت را برای مدت طولانی ادامه دهد».

بدین ترتیب معاونان و مقامات عالی رتبه کاخ سفید نتوانسته‌اند از ادعای تقلب گسترده ترامپ در انتخابات که منجر به عدم پذیرش شکست در انتخابات می‌شود، پشتیبانی کنند و بسیار بعید به نظر می‌رسد که چالش‌های حقوقی مبارزات انتخاباتی ترامپ حتی در صورت موفقیت آمیز بودن نتایج انتخابات را تغییر دهد. کارشناسان حقوقی بر این باور هستند طرح شکایتی که روز دوشنبه در پنسیلوانیا برای جلوگیری از تایید نتایج انتخابات تشکیل شد، بعید به نظر می‌رسد که موفقیت آمیز باشد ضمن آنکه سایر پرونده‌های قضایی تشکیل شده هم تاکنون رد شده‌اند.

«باب بائر» مشاور ارشد حقوقی بایدن دیروز سه شنبه در جریان جلسه توجیهی با خبرنگاران، دعاوی حقوقی به راه افتاده از سوی ترامپ بر سر نتایج انتخابات را پر سر و صدا و نمایشی توصیف کرد.
برخی منابع نزدیک به دولت هم معتقد هستند که در نهایت یک مشاور نزدیک به ترامپ یا یکی از اعضای خانواده وی، از جمله ایوانکا ترامپ، جراد کوشنر و یا ملانیا ترامپ رییس جمهوری کنونی را وادار به پذیرش نتایج انتخابات می‌کند.

از روز سه شنبه هفته گذشته دولت ترامپ هنوز نامه‌ای را که به بایدن و تیمش اجازه دسترسی به بودجه فدرال و فضای لازم برای روند انتقال را می‌دهد امضا نکرده است. بایدن هم دیروز در واکنش به این اقدام تاکید کرد که این حرکت دولت ترامپ بر توانایی تیم وی در برنامه ریزی برای تصدی مسئولیت تاثیری نگذاشته است.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان