تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۹

کسب درآمد قانونی در فضای مجازی جرم نیست

رئیس مرکز تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا گفت: پلیس با افرادی که در فضای مجازی فعالیت قانونی داشته و تبلیغات غیر مجاز و مجرمانه ندارند برخورد نمی‌کند، چون قوانین کشور توسط این افراد رعایت می‌شود.
فضای مجازی
رویداد۲۴ سرهنگ محمد رجبی در گفتگو با برنامه سعادت آباد رادیو تهران درباره کسب درآمد‌های بدون قاعده در شبکه‌های اجتماعی گفت: برخی از فعالیت‌ها در فضای مجازی تبلیغ و ترویج مصادیق مجرمانه است که قانونگذار برای فعالیت آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی جرم تعیین کرده است. ولی نوع و سقف درآمد بیشتر از جنس مقرارت گذاری است که قانونگذار به این‌ها از منظر جرم شناسی توجه ندارد.

وی افزود: دستگاه‌های متولی مثل وزارت ارشاد و وزارت صمت باید آیین نامه‌هایی را در این حوزه تدوین کنند که البته در مواردی اینکار انجام شده، ولی بسیاری از موضوعات همچنان نیاز به طراحی ساز و کار مناسب دارند.

رئیس مرکز تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا با اشاره به خلأ قانونی در برخورد با برخی از جرایم اظهار داشت: در برخی از جرایم خلأ قانونی وجود دارد. وقتی فردی در فضای مجازی عنوان مجرمانه‌ای را تبلیغ کند معمولا مشکلی برای برخورد قانونی وجود ندارد مگر اینکه این عمل در حوزه‌ای باشد که قانونگذار آن را جرم تلقی نکرده باشد.

سرهنگ رجبی درباره تفاوت تنظیم گری و قانونگذاری گفت: قانون را مجلس تصویب می‌کند و برای عدم اجرای آن قانون مجازاتی را وضع می‌کند، اما در حوزه تنظیم گری، دولت در سطح هیات وزیران برابر اختیارات قانونی اقدام به تنظیم گری می‌کنند. به عنوان مثال استفاده از محتوای غیر اخلاقی در فضای مجازی جرم است. اگر کسی برای خدمات حوزه پزشکی از تصاویر و محتوای غیر اخلاقی استفاده کند، استفاده از محتوا جرم است، اما حوزه نظام پزشکی هم می‌تواند این محتوا را از منظر خودش بررسی کرده و نسبت به آن اعلام جرم کند.
سرهنگ رجبی با اشاره به اینکه برخی به صورت قانونی در اینستاگرام فعالیت و کسب درآمد می‌کنند خاطر نشان کرد: نوع و سقف درآمد در قانون جرم انگاری نشده است. ورود معمولا در مباحث مالیاتی صورت می‌گیرد. افراد با توجه به درآمدشان باید مالیات پرداخت کنند. پلیس با افرادی که در فضای مجازی فعالیت قانونی داشته و تبلیغات غیر مجاز و مجرمانه ندارند برخورد نمی‌کند، چون قوانین کشور توسط این افراد رعایت می‌شود. پلیس در حوزه‌هایی که برای آن جرم انگاری شده باشد می‌تواند ورود کند.

وی در ادامه درباره فعالیت‌های پلیس فتا گفت: پایش فضای مجازی یکی از کار‌هایی است که ما به صورت مستمر انجام می‌دهیم. در طی این فرآیند به بسیاری افراد که از روی نا آگاهی محتوایی با مصادیق مجرمانه را منتشر می‌کنند، تذکر داده می‌شود.

سرهنگ رجبی در این باره افزود: تعدادی اینفلوئنسر که دنبال کننده‌های زیادی هم در فضای مجازی داشتند به معرفی سایت‌های قمار اقدام کرده بودند و یا برخی لینک‌هایی را معرفی کرده بودند که به درگاه فیشینگ منتهی شده بود. آن‌ها پس از احضار به پلیس فتا اقرار کردند که از روی نا گاهی این عمل را انجام داده اند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: فضای مجازی ، پلیس فتا
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان