تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۲۶ آبان ۱۳۹۹
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

تلاش دولت و ملت برای گسترش کرونا در کشور!/ فجایع بزرگتر در راهند

رفتار‌های پرخطر و فقدان نظارت جدی بر عمل به پروتکل‌ها در کنار تصمیم‌های دیرهنگام و مبهم دست به دست هم داده‌اند تا موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در کشور به جایی برسد که هر روز رکورد روز‌های گذشته زده می‌شود.

آمار کرونا در ایران

رویداد۲۴ شادی مکی: آمار موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا به بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در هر ۲۴ ساعت رسیده است. تعداد موارد مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا نیز در آستانه ۵۰۰ نفر در هر شبانه‌روز قرار دارد. کارشناسان و متخصصان حوزه بهداشت و درمان کشور از وخیم بودن شرایط اپیدمی کرونا در کشور و ۳ تا ۴ برابر بودن موارد مرگ و میر ناشی از کرونا نسبت به موارد اعلامی خبر می‌دهند.

به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در حال حاضر بیش از ۱۰۰ شهر کشور از جمله تهران و اکثر مراکز استان‌ها در وضعیت قرمز قرار دارند؛ همچنین ۱۵۰ شهر در سطح ۲ هشدار قرار دارند و ۱۵۵ شهرستان نیز در وضعیت زرد هستند. این یعنی هیچیک از شهر‌های کشور در وضعیت سفید و پاک قرار ندارند.

متخصصان در فصل تابستان هشدار داده بودند که با ادامه روند عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فقدان نظارت کافی از سوی نهاد‌های ذیربط و البته در نبود تصمیم‌گیری‌های به موقع و کارآمد، آمار مرگ و میر‌های کرونایی به ۶۰۰ و حتی ۹۰۰ تن در هر شبانه‌روز خواهد رسید. این هشدار‌ها هرگز جدی گرفته نشد تا جایی که به لحاظ آمار موارد ابتلا و مرگ و میر به جایگاه مرگبار فعلی رسیده‌ایم.

رفتار‌های بحران‌آفرین ادامه دارد و گویا هیچکس متوجه پرتگاهی که درست در لبه آن قرار گرفته‌ایم نیست؛ بحرانی که نه تنها در آمار بلکه در رفتار و سلوک مردم و حتی در سیاق تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیران و مجریان مقررات در حوزه مقابله با کرونا نیز قابل پیش‌بینی است.

وضعیت مبهم اعلام محدودیت‌های کرونایی

خبر‌ها و تصمیمات اعلامی برای سختگیری‌ها و ایجاد محدودیت در شرایط کرونایی مبهم بوده و سوالاتی را برای مردم ایجاد می‌کند. اجازه برگزاری مراسم سوگواری در ایام محرم وعدم نظارت سختگیرانه بر اجتماعات تشکیل شده، بازگشایی مدارس، اجازه برگزاری مراسم گسترده برای تشییع پیکر استاد شجریان، اعلام زودهنگام زمان مسدود شدن راه‌ها زمانی که با تعطیلی‌های چند روزه در کشور مواجه هستیم و در نتیجه شلوغ شدن جاده‌ها برای آغاز سفر پیش از مسدود شدن مسیر‌ها و در نهایت عدم نظارت جدی بر اجرای مصوبات ستاد کرونا از جمله رفتار‌های پر ایراد و مبهم ستاد مقابله با کرونا بودند که بخشی از آن‌ها کاملا جنبه سیاسی داشته و سلامت مردم را تحت شعاع مسائلی دیگر قرار می‌داد.

به گزارش رویداد۲۴ شورای شهر تهران به عنوان شورای شهری که تقریبا نیمی از مرگ‌ها کرونایی در آن رخ می‌دهد از مدت‌ها پیش ضمن هشدار به ستاد ملی کرونا خواستار تعطیلی دوهفته‌ای تهران شدند. سازمان نظام پزشکی کشور نیز بار‌ها ضمن هشدار نسبت به وضعیت خطرناک ابتلا به کرونا و تاکید بر خستگی و فرسودگی کادر درمان کشور خواستار تصمیمات جدی و سختگیرانه برای جلوگیری از ادامه چرخه انتقال و ابتلا به این ویروس مهلک شدند. خواسته‌هایی که به دلایل مختلف اقتصادی و سیاسی با بی‌توجهی ستاد و در راس آن رئیس جمهور مواجه شد.

تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران همچنان نامعلوم است

به تدریج و با بالارفتن آمار صدمات ناشی از کرونا مساله تعطیلی تهران و شهر‌های در وضعیت قرمز مد نظر ستاد قرار گرفته است. تا جاییکه طی روز‌های گذشته ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت نیز تاکید کرده بود که تعطیلی ۲ هفته‌ای ناکافی، اما شرطی لازم است تا بتوانیم موارد مرگ و میر را کاهش دهیم.

هنوز مشخص نیست که آیا تعطیلی اتفاق خواهد افتاد یا خیر؟ برخی شایعات علت عدم اجرای تعطیلات دوهفته‌ای را مخالفت رئیس‌جمهور عنوان کرده‌اند خبری که به سرعت توسط رئیس دفتر وی تکذیب و گفته شد که رئیس‌جمهور با تعطیلات مخالفتی ندارد گرچه به صراحت هم اعلام نشد که روحانی با این طرح موافق است.

به گزارش رویداد۲۴ اهمیت تعطیلی تهران به این دلیل است که در آخرین روز‌های تابستان حریرچی معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرده بود: «هم‌اکنون بیشترین نگرانی ما از باب شیوع ویروس کرونا استان تهران است که به دلیل پایتخت بودن و افزایش بالای تردد‌ها از سایر استان‌های کشور، به عنوان چهارراه تبادل بیماری کرونا در کشور تبدیل شده است.»

اما رفتار‌های بحران آفرین مسئولان تنها به عدم تعطیلی تهران –چهارراه تبادل کرونا در کشور- منحصر نمی‌شود. سازمان حمل و نقل وترافیک شهرداری تهران درتصمیمی غیرکارشناسی و عجولانه از روز ۲۰ آبان، کاهش ساعات کاری خطوط حمل و نقل عمومی در پایتخت را رقم زد و این تصمیم را اقدامی در راستای اجرای مصوبه ستاد کرونا برای پایان کاری مشاغل در ساعت ۱۸ عنوان کرد. اقدامی که به شلوغی بیش از حد خطوط مترو و اتوبوس منجر شد؛ ازدحامی که قطعا موجب سرعت بخشیدن به چرخه انتقال ویروس کرونا در این خطوط می‌شود.

این تصمیم معاونت حمل و نقل مورد انتقاد قرار گرفت و واکنش اعضای شورای شهر برای جلوگیری از ادامه این کار را به دنبال داشت با این حال، اما سازمان حمل و نقل بر تصمیم خود پافشاری کرد. تصمیمی که اگر مورد توجه خطوط حمل و نقلی سایر کلان‌شهر‌های کشور نیز قرار گیرد می‌تواند فاجعه انفجار کرونا در کشور را به دنبال داشته باشد.

با این حال، اما هنوز وضعیت و نحوه رفتار ستاد ملی کرونا همچنان بر همان روش کلی‌گویی وتعلل استوار است. رفتاری که مورد انتقاد شدید حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس قرار گرفت. او در گفتگو با رسانه‌ها ستاد مقابله با کرونا را نه یک ستاد ملی که یک ستاد دولتی خوانده و گفته بود: «به نظر من آقای رئیس‌جمهور و کمیته اقتصادی دولت موافق این تعطیلی نیستند. اگر ستاد دولتی کرونا وظایفش را انجام ندهد و توصیه‌های خبرگان و دلسوزان جامعه پزشکی را در رابطه با کنترل این بیماری انجام ندهد، قطعا در جلسه علنی هفته بعد، وارد این قضیه خواهیم شد.»

در آخرین اظهار نظر، وزارت بهداشت، تهران، مشهد، اصفهان، آذربایجان شرقی، شیراز و خوزستان را کلانشهرهای مشمول محدودیت اعلام کرده و تاکید شده که منظور از محدودیت‌‌های شدید، تعطیلی همه مشاغل به جز مشاغل سطح یک است که مشاغل سطح یک مربوط به مایحتاج و خدمات‌‌رسانی ضروری مردم است؛ امداد، نجات، درمان و مراکز فروش مواد غذایی از جمله مشاغل سطح یک هستند.

معلوم نیست چرا این تصمیم قرار است از ابتدای آذر اجرایی شود. در جریان موج اول ویروس کرونا هم قرار بود ستادکل نیروهای مسلح برای کمک به میدان بیاید اما آن زمان هم جلوی ورود آنها گرفته شد و عملا در هیچ دوره‌ای قرنطینه در ایران انجام نشد. اکنون هم تعداد جان باختگان روزانه به ۵۰۰ نفر نزدیک شده و زمان اعمال محدودیت اول ماه اعلام شده است. کاربران فضای مجازی رفتار دولت را به افرادی تشبیه کردند که همیشه می‌گویند فلان کار را از شنبه ترک خواهند کرد!

ویروس کرونا در ایران

تسهیل ابتلا به کرونا در کشور!

به گزارش رویداد۲۴ موضوع مبارزه و مقابله با کرونا سکه‌ای دو رویه است که یک سوی آن تصمیمات مسئولان و مدیران کشور قرار دارند و سوی دیگر آن رفتار و تصمیم‌گیری‌های مردم برای نجات جان خود و اطرافیانشان از چنگال این ویروس مهلک. به بیان دیگر اگر چه مدیران کشور رفتاری پر ایراد را در پیش گرفته و سلامت مردم را آخرین اولویت خود قرار داده‌اند، اما مردم نیز هراس چندانی از ابتلا به این ویروس و گرفتار شدن در دام مرگ یا هزینه‌های سنگین و جانبی ابتلا به آن به خود راه نمی‌دهند. آنچنانکه هنوز بخش بزرگی از جامعه همچنان بر حضور در تجمعات گسترده به بهانه‌ها مختلف اصرار داشته و استفاده صرف از ماسک را مجوزی برای حضور و تشکیل اجتماعات گسترده می‌دانند.

مردم با وجود اطلاع داشتن از پر بودن تخت‌های بیمارستانی، هزینه‌های سنگین و در بسیاری مواقع بی‌نتیجه تست کرونا و مراحل درمان و بستری ناشی از این ویروس همچنان در آستانه هر تعطیلات چند روزه، راهی جاده‌ها شده و به زعم خود با خروج زودتر از زمان مسدود شدن راه‌ها زرنگی‌شان را به رخ اطرافیان می‌کشند.


بیشتر بخوانید: انتقاد عضو شورای شهر به عدم تعطیلی تهران/ نظری: دولت شفاف کند چه کسی مخالف است؟


اگر ستاد مقابله با کرونا مجوز برگزاری اجتماعات سوگواری محرم را می‌دهد و نظارتی هم بر رعایت مصوبات خاص این مراسم نمی‌کند، اما شرکت‌کنندگان در این مراسم نیز همچنان به برگزاری آن به سبک دوران قبل از کرونا اصرار کرده و با ایجاد ازدحام و حرکت دادن دسته‌های عزاداری در برخی نقاط جان خود و دیگران را با خطر مواجه می‌کنند.

داستان تجمعات، اما ادامه می‌یابد و مردم از اقصی نقاط کشور به تهران آمده و در مقابل یک بیمارستان به بهانه حضور استاد شجریان در آن مجموعه اجتماع می‌کنند و با این حرکت نه تنها جان خود که جان بیماران حاضر در بیمارستان و کارکنان آن را نیز به خطر می‌اندازند. مدتی بعد هم با شرکت گسترده در مراسم تشییع او، چرخ ابتلا به کرونا را به چرخش بیشتر وامی‌دارند.

داستان اجتماعات مردمی، اما ادامه دارد و ناگهان تصاویر و اخباری از برگزاری یک مراسم گسترده مذهبی و غیر مرسوم در یکی از استادیوم‌های شهر مشهد منتشر می‌شود تا حضار و برگزارکنندگان مطمئن باشند از قافله کمک به فاجعه انسانی مرگ و میر کرونایی عقب نمی‌مانند.

حالا در جدیدترین و عجیب‌ترین خبر‌ها از نقض آشکار پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی شاهد بودیم که مردم روز جمعه ۲۳ آبان ماه از حراج یک مغازه کیف و کفش، واقع در یکی از پاساژ‌های لوکس تهران به شدت استقبال کرده و برای خرید کیف و کفش‌های ارزان ازدحامی را رقم زدند که قطعا تا یکی دو هفته دیگر تبعات ناگوار آن را لمس خواهیم کرد.

در این اقدام بی‌خردی و رفتار جاهلانه همراه با چاشنی بی‌مسئولیتی نسبت به سلامت اطرافیان و جامعه، قیمت جان مردمی که پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند و بهای خستگی و مرگ روز افزون کادر درمان کشور را به ۳۹ هزار تومان تقلیل داد و جریمه ۶۸۴ هزار تومانی این واحد به دلیل راه‌اندازی این ازدحام و کمک به شکسته شدن پروتکل‌های بهداشتی و عدم حضور نیروی انتظامی در زمان بروز این ازدحام خطرناک نشان داد  که نه تنها هیچ نظارتی و نیروی بازدارنده‌ای برای  ممانعت از شکسته شدن پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد که  جریمه‌های در نظر گرفته شده برای این مساله نیز چندان سنگین و جدی نیستند و واحدهای تجاری و افرادی که به هر دلیلی تمایل به شکستن فاصله‌های اجتماعی در نظر گرفته شده دارند می‌توانند به بهایی اندک جان شهروندان را به مخاطره بیندازند. در واقع آنچه روز جمعه به ارزان‌ترین قیمت ممکن در پاساژ مذکور حراج شد، جان مردم تهران و چه بسا مردم کشور بود.


بیشتر بخوانید: جشن بیعت در مشهد چقدر قربانی می‌گیرد؟/ منتظر افزایش آمار کرونا باشید


مجموع این رفتار‌ها و تصمیم‌گیری‌ها بود که باعث شد دکتر مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا اواسط آبان ماه در مصاحبه‌ای بگوید: «فاجعه پیش می‌آید. خدا به ما رحم کند. همین الان هم وضعیت افتضاح است. این همه بستری کرونا، این همه مراجعه و مریض بدحال و این همه گرفتاری داریم. حالا تصور کنید تعطیلات و تجمعات و ... هم به آن اضافه شود»

به گزارش رویداد۲۴ گویا باید در انتظار فجایعی بزرگ‌تر از این باشیم. در جنگ ایران و عراق، روزانه تعداد جان باختگان اینقدر نبود. فجایعی که رخ می‌دهد نه تنها در بالا رفتن موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا بلکه با از دست رفتن کادر درمان و از کار افتادن بازوان بهداشت کشور و همچنین پرشدن بیمارستان‌ها و نبود تخت و خدمات برای مبتلایان خود را به خوبی نشان می‌دهد. رفتار مردم و مسئولان در مقابله با ویروس کرونا تنها تفسیری که به دست می‌دهد آن است که ملت و مسئولان دست به دست هم داده‌اند تا برای این ویروس مهلک قبرستانی به وسعت ایران مهیا کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان