تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۱۳ تير ۱۳۹۵
حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴:

ریشه‎کنی حقوق‌های نجومی قانونی پیشگیرانه می‌خواهد

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده مجلس دهم در مورد ایجاد موج های مختلف در مورد پرونده فیش های نجومی گفت: «سیاسی کردن پرداخت های نجومی و مسائل اقتصادی به خصوص عدم اجرای قوانین اقتصادی فقط به ضرر مردم تمام می شود.»
رویداد۲۴- حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده مجلس دهم در مورد ایجاد موج‌های مختلف در مورد پرونده فیش‌های نجومی گفت:« سیاسی کردن پرداخت‌های نجومی و مسائل اقتصادی به خصوص عدم اجرای قوانین اقتصادی فقط به ضرر مردم تمام می‌شود.»

با گذشت چند هفته از مطرح شدن بحث فیش‌های نجومی، هر روز بیش از پیش به نظر می‌رسد که این موضوع بیشتر از آنکه به سمت احقاق حقوق و بازگرداندن بیت المال به خزانه پیش رود، تبدیل به یک جریان رسانه‌ای و سیاسی شده است. 

آفت جریانات رسانه‌ای در قبال پدیده‌های مختلف آنجا آشکار می‌شد که در صورت سوق پیدا کردن به سمت بازی‌های سیاسی، پس از مدتی ابتر شده و به کلی فراموش می‌شوند و بدین ترتیب به نتیجه لازم نمی‌رسند. 

این گونه است که لزوم پرداختن به این موضع که چگونه باید از این روند جریان سازی بیهوده جلوگیری کرد، آشکار می‌شود. 

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده مجلس دهم در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ در مورد مشکلات ساختاری در بحث فیش‌های نجومی گفت: «مشکلی که در کشور ما وجود دارد آن است که سامان مدیریت کشور ساختاری نیست و بیشتر سلیقه‌ای و شخصی است، یعنی این افراد هستند که در مورد فیش‌های حقوقی و مواردی از این دست تصمیم می‌گیرند و نه ساختار. هنوز اسنادی همچون سند کار شایسته را در کشور نداریم و نظام هماهنگ پرداخت و قانون مدیریت خدمات کشوری به خوبی اجرا نمی‌شود و چون از این نوع ضعف‌های ساختاری، نهادی و قانونی داریم، عملا برخورد‌ها سلیقه‌ای است و مدیران به سلیقه خود حقوق‌ها را وضع می‌کنند و مزایا را می‌چینند. نظام پرداخت در ایران به هیچ وجه هماهنگ نیست، تکرار می‌کنم که نظام پرداخت در ایران به هیچ وجه هماهنگ نیست و قانون مدیریت خدمات کشوری در ایران لوث شده است.» 

نماینده مجلس دهم ادامه داد: «در زمانی که این قانون تصویب شد، قرار بر این شد بر اساس آن، پرداخت‌ها در کل ادارات دولتی یک رابطه معقول و همسویی و هم وزنی معقول با هم داشته باشند. قرار بر این بود که به تبعیضات موجود در جامعه پایان داده شود. این گونه نباشد که حقوق سنگین‌ترین مشاغل از جمله خدمت در آموزش و پرورش یا بیمارستان‌ها و نیروی انتظامی به سختی به یک میلیون تومان برسد، ولی همزمان حقوق برخی افراد شاغل در برخی شغل‌ها بعضا تا سی یا چهل برابر بیش از این مشاغل باشد.» 

این چهره اصولگرا در مورد تبعیض در نظام پرداخت‌ها گفت: «این‌‌ همان تبعیضی است که قرار بود قانون مدیریت خدمات کشوری به آن پایان دهد و به ویژه قرار بود که ماده ۱۰ این قانون یعنی نظام هماهنگ پرداخت، هماهنگی پرداخت‌ها را محقق کند اما نه تنها پرداخت‌ها هماهنگ نشد، بلکه بار دیگر تحت الشعاع مسائل سلیقه‌ای و شخصی قرار گرفت. تا زمانی که پرداخت‌ها در قالب قانونی هماهنگ نشود، سلیقه‌ها تعیین کننده خواهند بود و مدیران به دلایلی از جمله نشان دادن شرایط خوب مدیریت برای خود و یا به سکوت واداشتن نیرو‌ها و با هدف ایجاد امنیت اقتصادی برای آینده خود، بیت المال را در قالب حقوق‌های نجومی و مزایای مختلف حیف و میل می‌کنند. این واقعیتی است که وجود دارد و سایر مسائل برخورد رسانه‌ای است.» 

فلاحت پیشه در مورد نحوه برخورد ریشه‌ای با این موضوع گفت: «حسن روحانی در دستور خود خواستار پیگیری هرچه سریع‌تر موضوع شد که چنانچه این پیگیری همراه با پیشگیری باشد؛ امر مهم اتفاق افتاده است، یعنی انتظاری که از یک دستور رئیس جمهور می‌رود این است که وی خواستار این موضوع شود که پیشگیری‌های قانونمند با اجرای نظام پرداخت در قالب قانون خدمات کشوری محقق شود. ضمن اینکه کسانی که تخلف کرده‌اند، اموال را به بیت المال بازگردانند.» 

وی در مورد مضرات جریان سازی صرف در مورد این پرونده‌ها نیز افزود: «سیاسی کردن پرداخت‌های نجومی و مسائل اقتصادی به خصوص عدم اجرای قوانین اقتصادی فقط به ضرر مردم تمام می‌شود، چون کسانی که امواج سیاسی و رسانه‌ای را راه می‌اندازند، به محض تامین شدن اهداف مورد نظر خود، عملا کاری به بیت المال ندارند؛ ولی بنده معتقدم که این موضوع باید در قالب حقوقی و اقتصادی خود باقی بماند تا در آینده بیش از این شاهد غارت بیت المال نباشیم و اموال غارت شده نیز به خزانه بازگردانده شود.» 

این نماینده مجلس دهم افزود: «نوع نتیجه‌ای که دستور رئیس جمهور می‌گیرد، در این رابطه موثر است؛ اگر این دستور منتهی به این موضوع شود که پیشگیری لازم صورت بگیرد و قانون مدیریت خدمات کشوری دوباره اجرا شود و اموال غارت شده به بیت المال بازگردد، باید گفت که این موج رسانه‌ای و سیاسی موج مناسب و کارآمدی بوده ولی اگر فضا تنها در قالب رسانه‌ای بماند و نتیجه‌ای شکل نگیرد، طبیعتا این امواج رسانه‌ای خدمتی به مردم ایران نمی‌کند. در واقع باید قانونی که نقش پیشگیرانه دارد، اجرا شود وگرنه مثل گذشته در حد یک جریان باقی خواهد ماند.» 

این چهره اصولگرا در پایان گفت: «قطعا نمی‌توان گفت که کسانی که موضوع فیش‌های نجومی را از ابتدا مطرح کردند، دلسوزی برای بیت المال نداشته‌اند؛ منتها در این میان زمانی که موضوعی مطرح می‌شود، برخی گروه‌ها نیز سعی می‌کنند در قبال آن اهدافی را دنبال کنند. واقعیت قضیه آن است که نباید فقط به این اسم که این موضوع یک خط سیاسی است، پیگیر آن نباشیم. بنده فکر می‌کنم که موضوع فیش‌های نجومی با هر هدفی که افشا شده، این هدف قابل دفاع است. نباید فراموش کنیم که فقط در رقابت سیاسی جناح‌ها است که برخی واقعیات روشن می‌شود. باید از این موضوع حمایت کرد ولی در عین حال نباید حریمی شکسته شود و حقی ضایع شود.»
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان