تاریخ انتشار: ۱۳:۴۸ - ۰۲ آذر ۱۳۹۹

فصلی سخت در انتظار فکری و استقلال

در‌ حساس‌‌ترین بازی هفته دوم، استقلال در خوزستان به فولاد باخت تا اولین شکست فکری و آبی‌ها در لیگ بیستم و خیلی زودتر از انتظارات رقم بخورد.

محمود فکری

رویداد۲۴  اگر از حاشیه‌های زیادی که آبی‌ها در هفته گذشته داشتند که قطعا در عملکرد آن‌ها در زمین هم بی‌تاثیر نبود بگذریم، این شکست معلول برخی از علل فنی حاصل از تفکرات سرمربی آبی‌ها بود. تفکراتی که بر‌خلاف هفته نخست، بیشتر بر پایه تدابیر دفاعی سازماندهی شده بود.

فکری ابتدا مثل هر مربی حرفه‌ای دیگری ترجیح داد به ترکیب برنده‌اش دست نزند و علی‌رغم این‌که فرصت استفاده از بازیکنان جدیدش را داشت، بجز مرادمند از هیچ‌یک از آن‌ها در ترکیب اولیه استفاده نکرد و مرادمند هم جانشین یزدانی شده بود که با مصدومیت از ناحیه همسترینگ مواجه شده بود.

اما برخلاف ظاهر دست نخورده آبی‌ها نسبت به هفته نخست، ماهیت رفتاری آن‌ها در زمین کاملا‌ تغییر کرده‌ و رفتارهای تدافعی در سراسر بازی جای خود را به رفتارهای تهاجمی بازی گذشته داده بود. شاخص‌ترین رفتار دفاعی آبی‌ها، تعویضی بود که نسبت به هفته گذشته کاملا‌ معکوس شکل گرفت تا نتیجه این بازی هم عکس هفته نخست شود.

در هفته نخست در‌حالی که آبی‌ها در پایتخت با یک گل از حریف خود پیش بودند، در دقیقه ۶۹ فکری دست به تغییری کاملا‌ تهاجمی زد تا نشان دهد میل تیمش به افزایش گل بیشتر شده. سرمربی آبی‌ها در دقیقه ۶۹ فرشید باقری هافبک دفاعی تیمش را که این روزها مورد‌انتقاد هواداران قرار دارد، از زمین خارج کرد و به‌جای او اصلی‌ترین عنصر تهاجمی تیمش یعنی شیخ دیاباته را به زمین ‌‌فرستاد.

روز جمعه و در اهواز هم در دقیقه ۶۹ و در‌حالی که استقلال باز‌هم با یک گل از حریفش پیش بود، تابلوی تعویض بالا رفت، اما این بار بر‌خلاف بازی گذشته، این تعویض کاملا‌ دفاعی بود تا مشخص شود فکری قصد دارد برای‌20 دقیقه پایانی با رفتن به لاک دفاعی دست به حفظ نتیجه بزند. ورود محمد دانشگر یک مدافع میانی به جای آرش رضاوند که هافبکی با تمایلات تهاجمی است، موید این نکته است.

بدیهی است (با احتساب وقت‌های تلف شده) بیست‌و چند دقیقه دفاع کردن از نتیجه‌ای با تفاوت یک گل‌ مقابل تیم باتجربه‌ای مثل فولاد در ورزشگاه اختصاصی‌اش، چندان کارساز نیست. بویژه که همین فولادی‌ها هفته گذشته نشان داده بودند قابلیت تغییر نتیجه در لحظات پایانی بازی را دارند. وقتی تفکرات دفاعی جای تفکرات تهاجمی را گرفت، نتیجه‌گیری استقلال هم نسبت به هفته پیش کاملا‌ تغییر کرد و آبی‌پوشان پیروزی یک- صفر خارج از خانه را با شکست 2- یک عوض کردند تا نخستین شکست فصل بیستم آن‌ها خیلی زود ثبت شود.


بیشتر بخوانید: مورد مشکوک در بیانیه استقلال علیه فولاد


استقلال زود به حاشیه رفت

آبی‌ها لیگ را با آرامش و پیروزی آغاز کردند و با این‌که نتوانستند از بازیکنان جدید خود استفاده کنند، حریف هفته اول‌شان را شکست دادند، اما در هفته دوم مقابل میزبان خود شکست خوردند و این در‌حالی بود که فکری مجوز استفاده از بازیکنان جدید را هم گرفته بود. از آنجایی که یک قانون نانوشته می‌گوید استقلال بعد از هر اتفاق خوب، خیلی زود به چالش‌های بزرگ کشیده شده و وارد حاشیه می‌شود، آن‌ها این بار هم ترک عادت نکردند و درست در‌حالی که با همه فشارهایی که تحمل می‌کردند لیگ را با پیروزی آغاز کردند، هفته پر‌حاشیه و پرتلاطم آن‌ها آغاز شد.

حاشیه‌هایی که هر‌کدام از آن‌ها می‌تواند تمرکز یک تیم را کاملا‌ بر‌هم بزند. بزرگ‌ترین حاشیه‌ای که هفته گذشته برای مجموعه باشگاه استقلال ایجاد شد، مناظره جنجالی مدیرعامل‌ سابق و رئیس هیئت‌مدیره بود که حاشیه‌های زیادی در رسانه‌های جمعی و فضای مجازی برای این دو و باشگاه استقلال ایجاد کرد. بجز این مناظره جنجالی، برخی اتفاقات و تصمیمات عجیب نیز مزیدی بر علت شد که از جمله آن‌ها می‌توان به طولانی شدن اسپانسرینگ پیراهن و اصلاح قیمت قرارداد بازیکنان اشاره کرد.

تعدادی از بازیکنان استقلال هفته گذشته در‌حالی تمرین کردند که بیشترین انرژی آن‌ها صرف چانه‌زنی برای کم نشدن از مبلغ قراردادشان گذشت و چه‌بسا این موضوع منجر به از دست رفتن تمرکز آن‌ها برای این بازی شده بود. استقلال در هفته دوم شکست را تجربه کرد که این شکست محصول مشترک حاشیه‌های هفته گذشته و یکسری استراتژی‌های دفاعی درون زمین بود که شاید همین استراتژی‌های دفاعی ناشی از بر هم خوردن تمرکز کادر فنی بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان