تاریخ انتشار: ۲۰:۲۴ - ۱۰ آذر ۱۳۹۹

نقد یک کارشناس ارتباطات به رانت‌های رسانه‌ای

آرش محبی کارشناس ارتباطات و رسانه با انتقاد از رانت‌های دولتی به رسانه‌های مکتوب نوشت: فلسفه اصرار بیش از اندازه بر ادامه کار نسخه مکتوب بسیاری از رسانه‌ها، به خاطر انواع رانت‌ها و پول‌های کثیف است که بخش عمده آن‌ها را وزارت ارشاد به جیب مدیران روزنامه‌ها در قالب یارانه و... سرازیر می‌کند.

رانت‌های رسانه‌ای

رویداد۲۴  چندی پیش سایت رویداد ۲۴ در گزارشی افشا کرده که روزنامه دنیای اقتصاد خواسته با استفاده از رانت ارتباطی خودش در دولت شرکت‌های بیمه‌ای را مجبور به دادن رپوژتاژآگهی کند و از سفره انقلاب لقمه دیگری بردارد.

۱- متاسفانه بعضی دوستان خواسته یا ناخواسته توجهی به این موضوع ندارند که فلسفه اصرار بیش از اندازه بر ادامه کار نسخه مکتوب بسیاری از رسانه‌ها همین قبیل رانت‌ها و پول‌های کثیف است که البته بخش عمده آن‌ها را وزارت ارشاد به جیب مدیران این روزنامه‌ها در قالب یارانه و.... سرازیر می‌کند.


بیشتر بخوانید: دستور عجیب بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه‌ای: به دنیای اقتصاد رپرتاژ آگهی بدهید! +سند


۲- بعضی دوستان بر ادامه کار نسخه مکتوب اصرار دارند، اما دریغ از یک استدلال قانع کننده برای آن! ادامه کار بسیاری از روزنامه‌ها به این شکل، به لحاظ مخاطب شناسی و به تبع آن ارزش تبلیغاتی و... هیچ توجیهی ندارد.

۳- ادعا و پز اصلاح طلبی برخی از این دوستان حامی رانت را شاتل فضایی هم توان کشیدن ندارد، اما نمی‌دانم چرا به این نقطه که می‌رسد ادامه رانت خواری را خلاف اصلاح طلبی نمی‌دانند. عزیزان! رانت یعنی پول ناشی از ارتباطات نادرست که از جیب مردم هزینه می‌شود، اما فایده آن به گروه معدود و خاصی می‌رسد؛ این پول چه به دست دنیای اقتصاد برسد و چه به جیب مدیران صدا و سیما برود باز هم رانت است!

۴- برخی دوستان ناآگاه در دام توجیهاتی از این دست هستند که ادامه حیات روزنامه‌ها مثلا برای تدوام جریان اصلاحات لازم است و... این نوع استدلال البته نقض غرض اصلاح طلبی است؛ جریانی که تا این حد از دگرگونی‌های جامعه پرت است که نفهمیده چه تحول بزرگی در ارتباطات کشور اتفاق افتاده و از ۸۷ کوچ مخاطبان به فضای مجازی و تطبیق خود با آن ناتوان یا غافل است؛ نشاید که نامش نهند اصلاحات!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آرش محبی ، رسانه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان