تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۲۰ آذر ۱۳۹۹

برخورداری معلولان بهزیستی از ۸ خدمت جدید تحت پوشش بیمه

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از حذف ستاره برخی خدمات ویژه معلولان بهزیستی خبر داد و گفت: حداقل ۸ خدمت برای معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی، حذف ستاره شده و شامل خدمات بیمه‌ای به معلولان شدهاست.

برخورداری معلولان بهزیستی از ۸ خدمت جدید تحت پوشش بیمه

رویداد۲۴ محمد نفریه در گفتگو با برنامه سعادت آباد رادیو تهران، ضمن تبریک روز جهانی معلولان در پاسخ به این پرسش که چرا معابر شهری آنگونه که باید قابلیت دسترسی برای معلولان نیست؟ گفت: بزرگترین حق معلولان استفاده از فرصت‌ها مثل افراد عادی است. یکی از این فرصت‌ها حضور در جامعه است که معلولان به واسطه مناسب سازی می‌توانند از تمامی خدمات بهره‌مند شودند. به عنوان مثال ورود به یک درگاه اینترنتی برای یک نابینا باید مناسب سازی شود و حتی مشاهده فیلم برای نا شنوایان باید مناسب سازی شود. تمامی فضا‌های حقیقی و مجازی باید مناسب سازی شوند.

وی درباره دستگاه‌های مرتبط با مناسب سازی ویژه معلولان گفت: مناسب سازی فقط با سازمان بهزیستی مرتبط نیست. وزارت مسکن و شهرسازی، شهرداری و بنیاد مسکن به صورت مستقیم با مناسب سازی معابر و ساخت و ساز شهری در ارتباطند. بحث ما این است که فضای عمومی و ساختمان‌های مسکونی ما هم برای معلولان مناسب سازی نشده است.

نفریه با اشاره به برگزاری جشنواره شهید رجایی گفت: چندسالی است که ۳۰ امتیاز برای مناسب سازی افراد معلول در نظر گرفته شده است که از آغاز تا به امروز تعداد معلولان ما در این طرح افزایش یافته است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور درباره تعامل سازمان بهزیستی با شهرداری در مناسب سازی معابر گفت: از ابتدای سال ۵ جلسه در کمیته مناسب سازی برگزار شده است. در دو جلسه شهردار تهران هم حضور داشتند. در این کمیته نمایندگان شورا‌ها و شهرداری‌ها عضو هستند. این کمیته در سازمان بهزیستی است، ولی زیر نظر وزارت کشور فعالیت می‌کند. در جلسه‌ای که شهردار تهران حضور داشتند تصمیمات خوبی گرفته شد، ولی برای مناسب سازی شهر بزرگی مثل تهران ۱۵ سال فعالیت مورد نیاز است. به ویژه در اماکن و وسائلی که حضور معلولان بیشتر است.

وی افزود: مناسب سازی فقط بر عهده شهرداری و دوایر دولتی نیست بلکه تمام بخش‌ها مثل بخش خصوصی هم باید برای کمک به معلولان مشارکت داشته باشند. به هر ترتیب ناظر مناسب سازی برای معلولان وزارت کشور است.


بیشتر بخوانید:

آوار کرونا بر سر بی‌خانمان‌ها/ ستاد مبارزه با کرونا برای حمایت از کارتن‌خواب‌ها چه اقداماتی باید انجام دهد؟

افزایش بیش از ۲ برابری هزینه مناسب سازی مسکن و خودرو معلولان /اعلام سهمیه استخدامی معلولان دردستگاه‌های دولتی


این مقام مسئول در سازمان بهزیستی با اشاره به حذف قانون بیمه تکمیلی برای معلولان گفت: در قانون حمایت از معلولان مصوب سال ۸۳ بیمه تکمیلی برای معلولان در نظر گرفته شد و در بازبینی در سال ۹۶ وابلاغ ۹۷ بیمه تکمیلی حذف شد و این قانون اینچنین تصویب شد که: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است پوشش بیمه سلامت افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان را به گونه‌ای تامین نماید (بیمه عادی) علاوه بر تامین خدمات درمانی مورد نیاز این افراد، خدمات توانبخشی، جسمی و روانی این افراد را هم پوشش دهد. یعنی وزارت بهداشت مکلف شد آن چیزی که در قالب بیمه تکمیلی انجام می‌شد در قالب خدمات به معلولان ارائه دهد. امسال برای اولین بار ۳۰۰ میلیارد بودجه برای این امر تخصیص پیدا کرده است.

وی افزود: بیش از ۶۰ فعالیت ویژه معلولان مثل توانبخشی جزو خدمات ستاره دار نیستند. طی تفاهم نامه‌ای حداقل ۸ خدمت برای معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی مثل گفتاردرمانی و کاردرمانی حذف ستاره شده و شامل خدمات بیمه‌ای به معلولان گردیده است.

بر اساس ماده ۲۷ قانون جامع حمایت از معلولان این افراد باید حداقل حقوق را دریافت کنند نفریه در اینباره توضیح داد: دولت مکلف است کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و شدید، فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبار لازم را در قانون بودجه سالیانه کشور لحاظ کند؛ بنابراین این قانون برای تمام معلولان شرط دارد.

وی افزود: تنها ۲۹۱ میلیار تومان در بودجه امسال به معیشت معلولان اختصاص داده شده است. دهک‌های ۳ تا نصف دهک ۴ حداقل مبلغ را دریافت می‌کنند. با توجه به اینکه ۱۸۳ هزار معلول شدید و خیلی شدید در سه دهک پایین قرار گرفته اند و هر سه ماه به جز مستمری و خدمات پرستاری و دیگر خدمات حدود ۱۶۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. برآورد ما ۸ هزار میلیارد و برای سال آینده حداقل ۱۱ هزار میلیارد یعنی سه برابر بودجه کامل بهزیستی برای تمامی گروه‌های هدف این سازمان است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان