تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۲۳ آذر ۱۳۹۹
رویداد ۲۴ بررسی می‌کند:

خطر کرونا در کمین دورهمی‌های یلدایی/ کرمانپور: ویروس کرونا به سمت مسری بودن و بیماری‌زاتر بودن پیش می‌رود

با نزدیک شدن به شب یلدا نگرانی‌ها درباره برگزاری اجتماعات خانوادگی و بالارفتن دوباره موارد انتقال و ابتلا به ویروس کرونا افزایش یافته است. رویداد‌۲۴ در این گزارش نگاهی به چالش‌ها و راهکار‌های برگزاری این شب داشته است.

شب یلدا با طعم کرونا/ دورهمی تبدیل به دوراز همی‌های همیشگی می‌شود/چگونه از ابتلا به کرونا در این شب جلوگیری کنیم؟

رویداد۲۴ شادی مکی: اواسط آذرماه همزمان با اعمال دور جدیدی از محدودیت‌های اجتماعی، اعلام شد که وضعیت شهر‌های قرمز از جمله تهران به رنگ نارنجی درآمده و تعداد مرگ و میر‌های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا نیز کاهش یافته. یعنی از حدود ۵۰۰ مرگ در طول یک روز به حدود کمی بیش از ۲۰۰ نفر رسید. با این حال علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود که تغییر رنگ شهر‌ها به معنای کنترل اپیدمی نیست. وضعیت نارنجی در شهر تهران و بسیاری از شهر‌ها شکننده است و اگر مردم پروتکل‌ها را به طور جدی رعایت نکنند ممکن است هفته‌های آینده دوباره با تغییر رنگ محدودیت‌ها تشدید شود.

حالا، اما با توجه به در پیش بودن شب یلدا و احتمال برگزاری دورهمی‌های خانوادگی خاص این شب، مسئولان نسبت به خطرات ناشی از تجعات خانواده‌ها هشدار می‌دهند. سخنگوی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه ۱۲ شهر همچنان در وضعیت قرمز نسبت به برگزاری دورهمی‌های شب یلدا هشدار داده و گفته بود: با غفلت از این ویروس شرایط سریعا شعله ور شده و کشور را با موارد ابتلای بالا مواجه می‌کند. طی شب‌های منتهی به یلدا مراقب باشیم. نیمی از مبتلایان بیمارستانی ناشی از دورهمی‌ها هستند. اگر غفلتی باشد تمام دستاورد‌ها از بین می‌رود. مردم نباید دورهمی‌ها را انجام دهند و شب یلدا دور هم جمع شوند.

حریرچی معاون کل وزارت بهداشت نیز وضعیت کنترل شیوع کرونا در کشور را شکننده خواند و تاکید کرده بود: اگر دستورالعمل‌های ستاد ملی و استانی کرونا رعایت نشده و همکاری مردم کم شود، ممکن است بار دیگر کرونا در سطح کشور اوج بگیرد.

وی تاکید کرده بود: استفاده از ماسک هنگام مهمانی و تجمعات خانوادگی لازم است و باید هر یک‌ساعت یک‌بار به مدت ۵ دقیقه هوای محیط را تهویه کرد.

دکتر علیرضا زالی فرمانده عملیات مقابله با بیماری کرونا در تهران نیز گفته بود: وضعیت تهران نگران کننده است. بر اساس مطالعات منتشر شده بزرگ‌ترین سهم در انتقال بیماری را دورهمی‌های کوچک خانوادگی داشته است. به همین علت باید به خانواده‌های ایرانی با توجه به نزدیک شدن به شب یلدا هشدار داد.

احتمال موج جدید کرونا با برگزاری دورهمی‌های یلدایی

رئیس جمهوری هم روز گذشته با اشاره به کاهش موارد مرگ و میر و ابتلا به کرونا خاطرنشان کرد: همه مردم در این مدت بسیار زحمت کشیدند. آمار ما خوشحال کننده است، اما خدای ناکرده یک شب یلدایی می‌تواند این شرایط خوب را برعکس کند و به هم بریزد. اگر خانواده‌ها دور هم جمع شوند یک نفر آلوده باشد و همه را مبتلا کند، ما دو هفته بعد از شب یلدا ممکن است شاهد موج جدید و موج مرگ و میر باشیم؛ لذا از همه مردم می‌خواهم مراعات کنند.

او از مردم خواست که شب یلدا مجازی و الکترونیکی برقرار شود و از طریق مجازی به یاد هم باشیم و حال هم را بپرسیم.

نگرانی‌ها بابت برگزاری شب یلدا به صورت برگزاری اجتماعات خانوادگی و تبعات منفی بعد از آن آنچنان جدی است که تنها به هشدار بسنده نشده و رئیسی سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا گفته بود: احتمال تعطیلی یک روزه اصناف و اعمال محدودیت تردد از ساعت ۱۸ در شب یلدا وجود دارد.

به گفته وی پیشنهاداتی هم برای وزارت ارتباطات مطرح است تا طرح‌هایی مانند اینترنت رایگان را در شب یلدا ارائه کنند. برنامه‌هایی که همگی در حد پیشنهاد بوده و باید به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا برسد.


بیشتر بخوانید:سخنگوی ستاد کرونا: احتمال تعطیلی یکروزه در شب یلدا

احتمال قرمز شدن شهرهای نارنجی با دورهمی در شب یلدا


ویروس کرونا هر قدر بیشتر قربانی می‌گیرد، قوی‌تر می‌شود

به گزارش رویداد ۲۴ برگزاری شب یلدا با همه شیرینی آن به تلخی خطرات و تبعات منفی‌اش و به خطر افتادن جان عزیزانمان نمی‌ارزد. ویروس کرونا به راحتی دروگر جمع‌ها و اجتماعات است فرقی نمی‌کند که اجتماعی خانوادگی باشد یا کاری در هر صورت این ویروس قربانیانش را از میان حاضران در یک جمع انتخاب می‌کند؛ بنابراین باید این شب را نیز مانند تمام یک سال گذشته با رعایت فاصله‌ها و پروتکل‌های بهداشتی برگزار کرده و شیوه‌های جدیدی را جایگزین شیوه‌های سنتی کنیم تا زمانی که جولان این ویروس مهلک به پایان برسد.

دکتر حسین کرمانپور رئیس اورژانس بیمارستان سینا درباره شب یلدا و دورهمی‌های خانوادگی به رویداد ۲۴ می‌گوید: ما از شب عید تا کنون تمام آموزش‌های لازم را برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و قطع زنجیره انتقال داده‌ایم. اینکه دورهمی باعث انتقال ویروس کرونا می‌شود در متون آموزشی و تمامی سایت‌ها به آن اشاره شده است.

وی ادامه می‌دهد:، اما نکته آن است که شب یلدا نگاهی ویژه به جمع شدن خانواده پیرامون بزرگ‌تر‌ها دارد. اما باید به خانواده‌ها توصیه کرد که امسال از این کار اجتناب کنند. زیرا سالمندان بیش از همه در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند و با یک دور همی ساده ممکن است این دورهمی تبدیل به دور از همی همیشگی شود. یعنی بزرگان از بین ما بروند به دلیل اشتباهی که می‌توانستیم جلوی آن را بگیریم.

کرمانپور تاکید می‌کند: هیچ دلیلی برای برگزاری دورهمی وجود ندارد. دورهم جمع شدن نوعی تحریک ویروس است. ماسک، داشتن تهویه مناسب، فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک همه مسائلی است که گفته شده است اما، باز هم دلیلی برای دورهمی وجود ندارد چرا که در دور همی غذا خوردن، خوراکی خوردن، دست زدن و... وجود دارد که همگی باعث انتقال بیماری می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: خبر بد آن است که بر خلاف ویروس آنفلوآنزا که هر چه افراد بیشتری به آن مبتلا می‌شوند از قدرت آن کاسته می‌شود، ویروس کرونا به هر دلیلی که مشخص نیست از این قانون تبعیت نکرده و روز به روز جهش‌های آن به سمت مسری بودن و بیماری‌زاتر بودن پیش می‌رود. به همین دلیل هم ما از مرگ‌های کمتر از ۳۰ نفر در روز به مرگ‌های روزانه بیش از ۳۰۰ نفر رسیده‌ایم. مساله‌ای که نشان از قوی‌تر شدن این ویروس و بالارفتن سرعت انتقال آن از یک سو و خانه‌نشین شدن نیروی کار و تبعات آن از سوی دیگر دارد. شما برای ابتلا به انفلوآنزا باید چند دقیقه صحبت کنید تا ویروس وارد مجرای تنفسی شود، اما درباره ویروس کرونا یک سلام و علیک بدون ماسک کافی است تا فرد را مبتلا کند.

مسئولان شب یلدا برای مردم هزینه کنند

این پزشک عمومی با تاکید بر لزوم شادبودن مردم در شب یلدا عنوان می‌کند: مسئولان کمتر به این موضوع اشاره می‌کنند که تنها فرصت قبل از عید برای شاد شدن مردم و دور شدن از افسردگی همین شب یلدا بوده و ما باید به سمت تغییر رویه شادسازی مردم حرکت کنیم. رویه اصلی در برگزاری شب یلدا همواره آن بوده است که مردم در این شب دور هم جمع شده و به بزرگ‌تر‌ها سر می‌زنند، در این شب مردم سعی می‌کنند حال و هوای بهتری را در کنار هم رقم زده و یک بازسازی ذهنی داشته باشند.

رئیس اورژانس بیمارستان سینا با بیان اینکه شب یلدا تنها بهانه‌ای است که ما بعد از مدت‌ها افسردگی و خانه‌نشینی کمی روحیه بگیریم، خاطرنشان می‌کند: همانطور که به دنبال دارو و درمان ویروس و واکسن برای پیشگیری از آن هستیم باید به دنبال شادسازی مردم هم بیش از قبل باشیم. برنامه‌های تلویزیونی باید شادتر شده و حتی از نصب شده تابلو‌های شهری که به نوعی انسان‌ها را مغموم و ا فسرده می‌کند، جلوگیری کنیم.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری‌ها باید در سراسر کشور کمک کنند که این شب مردم در خیابان‌ها احساس خوشایندی داشته باشند. مثلا شهرداری‌ها می‌توانند به صورت سازماندهی شده از نوازندگان دوره گردی که آهنگ شاد را در خیابان‌ها می‌نوازند و می‌خوانند، دعوت کنند که شب یلدا این کار را انجام بدهند. این افراد را ثبت نام کرده و خیابان‌های شهر‌ها را میان آن‌ها برای نوازندگی و شادسازی مردم تقسیم کنند و در ازای آن مبالغی را به این افراد بپردازند.

کرمانپور یکی از راه‌های بانشاط سازی شب یلدا آن است که مثلا وزارت ارتباطات، استفاده از اینترنت را برای ارتباطات تصویری در آن شب مثلا از ساعت ۲۰ تا ۲۴ یا ۱ بامداد به صورت نیم‌بها محاسبه کند. این هزینه می‌تواند از محل مسئولیت‌های اجتماعی این وزارتخانه تامین شود تا مردم ارتباط تصویری را به ارتباط حضوری ترجیح بدهند. اگر مسئولان دلشان بیاید که خرج کنند از محل‌های خاصی برای آن شب می‌توان خرج کرد تا کاری کنیم که مردم در خانه خود باشند، اما بتوانند با عزیزانشان ارتباط بگیرند.

وی اظهار می‌کند:‌ای کاش شب یلدا بهانه‌ای باشد برای اینکه مسئولان رویه خود را تغییر داده و از حالت نفی و اینکه بگوییم این کار را نکن، آن اقدام را انجام نده به این مرحله برسیم که نحوه انجام کار صحیح را آموزش دهیم. در شب یلدا می‌توانیم دور از همی با نشاط را جایگزین دورهمی کنیم. یعنی می‌توان دور از هم بود، اما با تماس تصویری از حال هم خبر داشت. می‌توان شعرخوانی‌ها و تصاویر جذاب را در فضای مجازی به اشتراک گذاشت.

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی پیشنهاد می‌کند: مردم می‌توانند تصاویر یا صوت‌ها جالب خود را برای سازمان نظام پزشکی ارسال کنند و ما آن را منتشر می‌کنیم. ما باید مردم را شاد کنیم تا آن‌ها هم برای کمک با ما روحیه داشته باشند. یکسال است که آن‌ها را از همه چیز نفی می‌کنیم. در شب یلدا مردم می‌توانند برای جامعه پزشکی پیام، شعر، گل، عکس و... ارسال کنند. چرا که در آن ساعات مراکز درمانی فعال بوده و در حال خدمت‌رسانی به بیماران از جمله بیماران کرونایی هستند. می‌توان به نفع زنده ماندن این سنت تنها یک سال به شیوه دیگری عمل کرد تا سلامت مردم هم به خطر نیفتد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا ، شب یلدا
نظرات شما
پیشخوان