تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۵ آذر ۱۳۹۹

سهم الارث فرزندان و همسر از زن چگونه مشخص می‌شود؟

تقسیم ارث یکی از مواردی است که معمولا افراد در برهه‌ای از زندگی با آن مواجه می‌شوند. اما وقتی در مساله ارث پای زنان در میان باشد موضوع کمی پیچیده می‌شود. چه وقتی موضوع ماترک به جای مانده از یک زن مطرح باشد چه وقتی موضوع ارث بردن یک زن در میان باشد قوانین کمی فرق می‌کنند. در این مطلب به نحوه ارث بردن از مادر پرداخته شده است.

مشاوره حقوقی آنلاین /سهم الارث فرزندان و همسر از زن چگونه مشخص می‌شود؟

رویداد۲۴ میزان ارث بری فرزندان از مادر سوال خیلی از افراد است. به طور کلی میزان سهم الارث پسر‌ها دو برابر دختر‌هاست چه این ارثیه از سمت مادر باشد چه از سمت پدر تفاوتی نمی‌کند. ماده ۹۰۷ قانون مدنی در مورد ارث بردن فرزندان از مادر مقرر کرده است: چنانچه مادری فوت کند و ابوین او (پدر و مادر) نیز فوت کرده و یک یا چند فرزند داشته باشند ترکه مادر به شرح ذیل بین وارث تقسیم می‌شود:

- چنانچه فقط یک فرزند داشته باشد چه پسر باشد چه دختر باشد تمام ترکه مادر به او می‌رسد.

- اگر اولاد متعددی داشته باشد که همه پسر باشد یا همه دختر ترکه مادر با السویه بین آن‌ها تقسیم می‌شود.

- اگر اولاد متعددی داشته باشد و بعضی از آن‌ها پسر و بعضی از آن‌ها دختر باشند پسر دو برابر دختر ارث می‌برد.

تقسیم ارث طلا

معمولا ارث طلا از متوفی زن برجا می‌ماند اما ممکن است هر متوفایی اموال او شامل مقداری طلا باشد. طلا یک کالای زینتی است که معمولا از متوفای زن بر جا می‌ماند. مردم عموما بر این باورند که، این طلا‌ها سهم دختران متوفی می‌شود و پسران و دیگر وراث سهمی از آن نخواهند برد. اما طبق قانون، وراثت طلا نیز جزء اموالی است که باید تقسیم آن به صورت قانونی و بر اساس طبقات ارث انجام شود.

طلای مربوط به متوفی مانند دیگر اموال وی اگر فقط یک وارث وجود داشته باشد به همان وارث خواهد رسید، اما اگر افراد طبقات تقسیم بندی سه گانه وراث در قید حیات باشند به نسبت سهم شان بین آن‌ها تقسیم می‌شود.

لازم به توضیح است، اگر طلایی که در اختیار زن قرار دارد و در تملک او بوده و همسرش به عنوان هدیه به وی واگذارکرده مورد وصیت قرار گیرد یک سوم از آن به نفع وارث تقسیم می‌شود. اما اگر به عنوان امانت بوده است دیگر مورد وصیت در مورد آن‌ها قبول نخواهد بود و مانند دیگر اموالی که از متوفی مانده بین وراث به نسبت سهمشان تقسیم می‌شود.

قانون ارث از مادر

قانون تقسیم ارث مادر بین فرزندان همانطور که مطرح شده است:

پسر دو سهم و دختر یک سهم است. فتوای فقهای قدیمی و جدید شیعه نیز همین است.  حال اگر وراث چند برادر امی یا چند خواهر امی یا چند برادر و خواهر امی باشند ترکه بین آن‌ها بالسویه تقسیم می‌شود، یعنی اگر از طبقه اول ارث کسی نباشد و نوبت به طبقه دوم ارث مثل خواهر و برادر برسد اگر خواهر و برادر مادری باشند بین آن‌ها ارث مساوی تقسیم می‌شود.


بیشتر بخوانید: مشاوره حقوقی آنلاین/ نکات حقوقی مهم درباره طلاق توافقی

مشاوره حقوقی آنلاین/آیا تصادف منجر به فوت توسط راننده بدون گواهینامه قتل عمد است؟


تقسیم ارث زن بدون فرزند

اگر زن از دنیا برود و فرزندی نداشته باشد یک دوم اموال وی متعلق به همسرش خواهد بود و مابقی ارث و اموال بین بقیه وراث که در طبقات سه گانه وراث قرار دارند تقسیم می‌شود. حال اگر زن فوت کند و فرزند داشته باشد و همسر وی نیز در قید حیات باشد، یک چهارم اموال به شوهرش و مابقی بین اولاد وی تقسیم خواهد شد.

برخلاف اینکه اگر زن فوت کند و به جز شوهرش وارثی نداشته باشد همه ارث به شوهر خواهد رسید، اگر مردی فوت کند و به جز زنش وارثی نداشته باشد فقط یک چهارم اموال وی به زن خواهد رسید و مابقی سهم حاکم شرع خواهد بود.
 
نکته آنکه گر مادر در مورد طلای خود وصیت به نفع دختران خود کرده باشد این وصیت فقط در مورد یک سوم طلا مورد قبول بوده و الباقی آن بین وراث متوفی طبق قانون تقسیم خواهد شد. بر طبق قانون ارث از مادر، اگر او وصیت به ارث رسیدن طلای خود به نفع دختران خود را داشته باشد باید با سند معتبر یا شهادت شهود معتبر به اثبات رسیده باشد تا مورد تایید قانونی قرار گیرد. در غیر این صورت وراث دیگر می‌توانند از تصاحب کننده به عنوان کلاهبردار در محاکم قضایی طرح شکایت نمایند.

یکی از سوالات متداول درباره ارث از زن آن است که آیا اگر زن فوت کند و فرزند نداشته باشد، اما شوهرش از زن دیگری داری فرزند باشد، شوهر ارث می‌برد؟ بله اگرشوهر فرزند داشته باشد و فرزندان از زن فوت شده نباشند همچنان نصف اموال زن سهم مردخواهد بود.

اگر زن بدون فرزند باشد ارث او به خواهر و برادرش می‌رسد؟

در صورت فوت زن بدون فرزند بعد از پرداخت نصف اموالش به شوهر نیم دیگر اموال اگر وراث پدر و مادرش باشند ارث باقی مانده به سه قسمت تقسیم.  سهم مادرش یک سوم و سهم پدرش دو سوم خواهد بود.

نبود افراد هر طبقه از ارث باعث می‌شود که ارث به افراد طبقه بعد منتقل شود.

اگر مردی همسر خود را به قتل برساند از وی ارث می‌برد؟
خیر، اگر مرد زن خود را به قتل برساند از وی ارثی نخواهد برد.حتی اگر آن زن بدون اولاد باشد یا وارثی نداشته باشد. به طور کلی قتل باعث می‌شود که فرد از لیست وراث حذف شود.

اگر زنی بدون فرزند اموال خود را طی وصیتنامه کامل به همسرش ببخشد، حکم آن چیست؟
اگر زن بدون فرزنددر مورد تمام اموالش به نفع شوهر وصیت کند این وصیت فقط در مورد نصف اموال پذیرفته خواهد شد.نصف دیگر اموال باید بین وراث دیگر تقسیم شود.

اگر فردی ۲ زن داشته وفقط از زن دوم داری فرزند باشد، ارث چگونه تقسیم می‌شود؟
اگر میت بیش از یک زن داشته باشد، چنانچه اولاد نداشته باشد یک چهارم مال، و اگر اولاد داشته باشد یک هشتم مال به طور مساوی بین زن‌های عقدی او قسمت می‌شود.حتی اگر شوهر با هیچ یک از آنان یا بعضی از ایشان نزدیکی نکرده باشد.

حال اگر شوهر وارث دیگر ندارد، یا زمین و خانه ندارد تقسیم ارث به این صورت است: یک هشتم کل مال برای دو همسر به طور مساوی بین آن‌ها تقسیم می‌شود،  مابقی ازمال تقسیم شده ۶ سهم تقسیم می‌شودکه برای هرفرزندپسر ۶/۲ وبرای هرفرزنددختر ۶/۱ است.

یکی از مشکلات این روزهای مردم روند طولانی مراجعه به مراکز حقوقی برای دریافت مشاوره است؛ برای رفع این مشکل می‌توان از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان