تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۲۶ آذر ۱۳۹۹

العرب، نزدیک به عربستان: عمان پالس‌هایی درمورد عادی سازی روابط با اسرائیل ارسال کرده است

پادشاهی عمان پالس‌های مختلفی فرستاد تا تاکید کند مخالف روند عادی سازی که در منطقه جریان دارد نیست، در همین راستا، از اقدامات امارات و بحرین در امضای توافق‌هایی با اسرائیل در آگوست گذشته حمایت کرده و موافق اقدام مغرب در مورد برقراری رابطه مستقیم با اسرائیل است.
عمان
رویداد۲۴ العرب، نزدیک به عربستان سعودی نوشت: پادشاهی عمان تلاش می‌کند به ایرانی‌ها اطمینان بدهد که سیاست خارجی جدید این کشور که به دنبال نزدیکی با عربستان بوده و نشانه‌هایی در مورد عادی سازی روابط آن با اسرائیل هم در این سیاست دیده می‌شود، علیه ایران نیست.

در ادامه این مطلب آمده است: در حاشیه سفر عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران به عمان که برای شرکت در نشست هفتمین دوره کمیته مشترک مشورت‌های استراتژیک بین دو کشور صورت گرفت، تهران و مسقط تلاش کردند دیدگاه‌های خود در مورد مسائل مختلف منطقه را به یکدیگر نزدیک کنند.

پر واضح است که بازگشت مسقط به سمت کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس، به نیاز آن به حمایت مالی و سرمایه گذاری برای همسایگان در راستای خروج از بحران اقتصادی پس از کرونا و کاهش قیمت‌های نفت، مربوط می‌شود. همانطور که فرصت‌های حمایت‌های سخاوتمندانه این کشور‌ها از عمان ممکن بوده و می‌تواند به سلطان هیثم اجازه اجرای استراتژی هدفمند برای بهبود اوضاع عمانی‌ها را بدهد، انچه که به حساب کردن عمان روی ایران، ممکن نمی‌شود.

به عقیده تحلیلگران، سیاست جدید پادشاهی عمان مبتنی بر سرمایه گذاری بی طرف و تبدیل آن به نقطه قوتی برای این کشور، با افزایش سرمایه گذاری هاست، علاوه بر اینکه عمان به این شکل به یک قبله دیپلماسی برتر برای مذاکرات و صلح‌ها در مسائل مورد اختلاف در منطقه تبدیل می‌شود، از این جهت مسقط به دنبال تقویت روابط خود با همسایگانش بوده و سعی می‌کند روابط متوازنی با ایران داشته باشد.

آنچه باعث نگرانی ایرانی‌ها از توازن سیاست خارجی پادشاهی عمان در سایه حضور سلطان هیثم شده است، نشانه‌هایی است که نشان دهنده گشایش در روابط بین عمان و اسرائیل و امضای توافقی میان آن‌ها بر پایه منافع متقابل است و این شرایط به نفع مسقط و اثبات نقش بی طرف آن است، اما با خواسته‌های ایران که احساس می‌کند در شرایط جدیدی قرار گرفته که می‌تواند مشکلات زیادی پیش روی برنامه‌های منطقه‌ای خود بیابد، همراه نیست.

ایرانی‌ها می‌دانند که مسقط نهایتا به سمتی حرکت می‌کند که منافعش تامین می‌شود و این منافع ممکن است با گشایش روابط اقتصادی و امنیتی با اسرائیل باشد، در حالی که عمانی‌ها از ارتباط طولانی مدت خود با تهران دستاوردی نداشته اند.

بیشتر بخوانید: پشت‌پرده تحرک کشورهای عربی در روزهای اخیر چیست؟/ اردوغان به دنبال باج خواهی از بن سلمان؟
پادشاهی عمان پالس‌های مختلفی فرستاد تا تاکید کند مخالف روند عادی سازی که در منطقه جریان دارد نیست، در همین راستا، از اقدامات امارات و بحرین در امضای توافق‌هایی با اسرائیل در آگوست گذشته حمایت کرده و موافق اقدام مغرب در مورد برقراری رابطه مستقیم با اسرائیل است.

طبق بیانیه وزارت خارجه عمان، مسقط امیدوار است تلاش‌ها در راستای تحقق صلح فراگیر و عادلانه در خاورمیانه تقویت شود. براساس پیش بینی‌ها احتمالا عمان دولت بعدی است که وارد باشگاه دولت‌هایی می‌شود که روابط کاملی با اسرائیل دارند.

روز یکشنبه یک هیئت اسرائیلی تصریح کرد که براساس اعتقاد سیاستگذاران در اسرائیل، پادشاهی عمان دولت بعدی است که روابط دیپلماتیکی با اسرائیل برقرار می‌کند. این هیئت همچنین احتمال داد که عربستان هم تا قبل از تغییر قدرت در کاخ سفید به کاروان صلح بپیوندد.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان