تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۲۶ آذر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ بررسی کرد؛

اصلاح قانون انتخابات دست چه کسانی را از پاستور کوتاه خواهد کرد؟

شش ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری قانونی در مجلس به تصویب رسیده که دست بسیاری از مقامات را از پاستور کوتاه خواهد کرد. این قانون افرادی را که در گذشته و حال اقامت یک کشور خارجی را داشته اند از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری منع می‌کند. به این ترتیب همه مقاماتی که دوران تحصیل خود را در خارج از کشور گذرانده اند فاقد صلاحیت برای ریاست جمهوری خواهند بود.

اصلاح قانون انتخابات

رویداد۲۴ سارا ریاضی: نمایندگان مجلس یازدهم در اقدامی با هدف اصلاح قانون انتخابات، داشتن گرین کارت یا کارت اقامت سایر کشور‌ها را برای نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری ممنوع کردند. به این ترتیب به پیشنهاد دو تن از نمایندگان یعنی ابراهیم عزیزی و محمد نبویان، نداشتن تابعیت و اقامت یا مجوز (کارت سبز) کشور‌های دیگر در حال و گذشته به شرط ایرانی‌الاصل بودن در قانون انتخابات ریاست جمهوری افزوده شد.

ابراهیم عزیزی یکی از نمایندگانی که پیشنهاد این طرح را در مجلس مطرح کرده بود در توضیح پیشنهاد خود گفته «فردی که قصد دارد رئیس جمهور کشور شود نباید کارت اقامت سایر کشور‌ها را داشته باشد بلکه باید ایرانی الاصل بوده و نه تنها کارت اقامت سایر کشور‌ها را نداشته بلکه درخواستی برای دریافت آن نیز حتی در گذشته نیز نداده باشد.»

نمایندگان موافق این طرح نه تنها بحث اقامت سایر کشور‌ها بلکه مساله نداشتن اموال از سوی فرد یا خانواده او در سایر کشور‌ها را نیز به عنوان شرایط کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ مطرح کردند.

علیرضا سلیمی یکی از نمایندگان موافق در باره این پیشتهاد گفته «مسئولان از نمایندگان مجلس گرفته تا استانداران باید لیست دهند که فرزندانشان در خارج هستند یا نه. این که عده‌ای شب‌ها به سمت غرب می‌خوابند دلیش حضور فرزندانشان در خارج است. وجود این شرط برای کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ضروری است.»

مالک شریعتی دیگر نماینده موافق طرح اصلاح قانون تابعیت کاندیدای ریاست جمهوری گفته «از نظر بنده پیشنهاد آقای عزیزی نه تنها لازم است بلکه باید قوی‌تر شود. حتی کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری نباید در خارج اقامتگاه داشته باشند یا حتی در آن جا دانشجو باشند.»

برخی نمایندگان معترض به این طرح معتقد بودند افامت افراد در خارج برای ادامه تحصیل و درس خواندن نباید مانع از کاندیداتوری آن‌ها در انتخابات ریاست جمهوری شود، اما در نهایت اکثر نمایندگان بدون توجه به این فرضیه‌ها به این طرح رای مثبت دادند.

به این ترتیب بر اساس قانون جدید کسانی که در گذشته نیز اقامت یک کشور خارجی را به هر دلیلی، برای هر مدت زمانی اخذ کرده باشند، قادر به کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری نیستند.

حال سوال اینجاست که با وجود قید عدم تابعیت دوگانه در قانون انتخابات، چه ضرورتی برای تصویب و افزودن جزییات جدید به قانون، تنها شش ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری وجود داشته است؟ یا به عبارتی این قانون دست چه کسانی را برای رسیدن به پاستور کوتاه خواهد کرد؟

محمد باقر قالیباف

به گزارش رویداد۲۴ رییس مجلس یازدهم مدرک دوره خلبانی هواپیمای ایرباس را در فرانسه گذرانده است. قالیباف سال‌ها پیش در مصاحبه‌ای درباره خود گفته «سال ۱۳۷۶ مقام معظم رهبرى فرماندهى نیروى هوایى سپاه را به عهده‌ام گذاشتند. بدون تخصص که نمی‌شود کاری را پذیرفت. پس از ماه‌ها کار فشرده به فرانسه رفتم و امتحان خلبانى ایرباس را دادم تا مطمئن شوم که این مدرک را هم با تلاش گرفته‌ام نه مثلا با اسم قالیباف یا فرمان‌ده نیرو. هنوز هم خلبان ایران ایر هستم و پرواز می‌کنم.»

مدت زمان اقامت قالیباف در فرانسه معلوم نیست، اما سایت رسمی هواپیمایی ایرباس در برنامه آموزشی خود مدت زمان تقریبی ۲۰ تا ۲۲ ماه را برای آموزش خلبانی در نظر گرفته که این مقدار را برای افراد آماتور باید به علاوه ۱۸ ماه دوره آموزش اولیه کرد. به این ترتیب برای تبدیل شدن به خلبان ایرباس دست کم ۳۸ ماه معادل ۳ سال و دو ماه اقامت در کشوری که مدرسه خلبانی در آن واقع شده نیاز است.

قانونی با مخاطب خاص؛ از قالیباف تا ظریف/ اصلاح قانون انتخابات دست چه کسانی را از پاستور کوتاه خواهد کرد؟

توضیح شرکت ایرباس درباره شروط گذران دوره خلبانی

این سند می‌گوید دست کم ۳۸ ماه اقامت در کشوری که مدرسه خلبانی در آن واقع شده نیاز است

وبسایت رسمی هواپیمایی ایرباس در بخش دیگری از توضیحات مربوط به شرایط لازم برای شرکت در کلاس‌های خلبانی خود گفته افراد متقاضی باید مجوز سفر، اقامت و تحصیل در کشوری که مدرسه خلبانی در آن واقع شده است را دریافت کنند.

قانونی با مخاطب خاص؛ از قالیباف تا ظریف/ اصلاح قانون انتخابات دست چه کسانی را از پاستور کوتاه خواهد کرد؟

از سوی دیگر چندی پیش شایعه اقامت فرزندان قالیباف در خارج از کشور مطرح شده بود. گفته میشود فرزندان رییس مجلس در استرالیا تحصیل کرده‌اند.

اگر آنچنان که قالیباف گفته، برای کسب تخصص و قبول سمت فرماندهی نیروى هوایى سپاه دوره خلبانی ایرباس را گذرانده، او نیز جزو افرادی است که اقامت خارج را داشته، بنابراین با تصویب این طرح، شرایط کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری را ندارد.

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

عاملی تحصیلات متوسط خود را در دبیرستان جان اف کندی آمریکا به پایان رسانده است. دوره کارشناسی (مهندسی مکانیک) را هم در دانشگاه سکرمنتو آمریکا آغاز کرد، اما هیچگاه به پایان نرساند. در سوابق وی همچنین دکترای جامعه شناسی ارتباطات از دانشگاه رویال هالووی لندن نیز ذکر شده است. فرزندان عاملی در انگلیس اقامت دارند و خانواده او و به گفته برخی منابع خود او دارای تابعیت و پاسپورت انگلستان است.

محمدرضا عارف

محمدرضا عارف در اواسط دهه ۵۰ با دریافت بورس تحصیلی برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد و در سال ۱۳۵۹ بعد از اخذ دکترای خود از دانشگاه استنفورد به ایران بازگشت. او در سال ۱۳۵۶ دبیر انجمن اسلامی ایران در آمریکا بود.

علی اکبر ولایتی

مشاور امور بین الملل رهبر و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دوره تخصص اطفال را در مرکز طبى کودکان دانشگاه تهران و فوق تخصص بیمارى‌هاى عفونى را در دانشگاه جان هاپکینز آمریکا گذرانده است. این مقام جمهوری اسلامی که به پرکارترین مقام کشور نیز معروف است، سال‌ها در آمریکا اقامت داشته است.

محمد جواد لاریجانی 

لاریجانی رییس سابق ستاد حقوق بشر قوه قضاییه از تحصیل در حوزه علمیه به تحصیلات عالی در رشته برق دانشگاه شریف تغییر جهت داد و در نهایت لباس روحانیت را به طور کامل کنار گذاشت و تحصیلاتش را در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی ادامه داد. آلین جکسون در ماهنامه انجمن ریاضی آمریکا گفته او دوره دکترا خود را به پایان نرسانده است.

محسن رضایی

فرزند ارشد دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام سال ۷۷ به آمریکا پناهنده شد و مدتی را هم در خانه هژبر یزدانی تاجر مشهور ایرانی گذراند. او موضع‌گیری‌های تندی علیه مقامات جمهوری اسلامی ایران کرد و در نهایت در آبان ۱۳۹۰ در هتل گلوریای دبی در طبقه ۱۸ اتاق ۲۳ به شکلی مشکوک کشته شد. علت مرگ احمد رضایی از سوی منابع مختلف دلایل متعددی از قتل و خودکشی با مصرف داروی ضد افسردگی اعلام شد، اما گزارش بازرس ویژه در تهران حاکی است که او به قتل رسیده‌است.

«ضاحی خلفان» رئیس پلیس دبی در بیانیه‌ای دربارهٔ مرگ احمد پسر محسن رضایی در یکی از هتل‌های دبی اعلام کرد: متوفی با استفاده از یک گذرنامه آمریکایی (با تابعیت آمریکایی)، به نام مستعار «تام جی اندرسون» و به عنوان یک بازرگان آمریکایی وارد دبی شده بود.

حسن روحانی

حسن روحانی، رییس جمهور ایران ۴ فرزند دارد که یکی از دختران او در اتریش سکونت دارد. روحانی مدرک دکترای خود را از دانشگاه گلاسگو انگلیس دریافت کرده و به همین واسطه اقامت انگلیس را دست‌کم برای مدت تحصیل خود دریافت کرده است.

روحانی به صورت طبیعی در انتخابات ۱۴۰۰ نمی‌تواند حضور داشته باشد، امادر صورتی که بخواهد سال ۱۴۰۴ دوباره برای انتخابات اقدام کند، با تصویب این قانون اجازه چنین کاری نخواهد داشت.


بیشتر بخوانید: وضع دشوار آقازاده‌ها در ینگه دنیا!/ کدام یک از مقامات ایرانی نگران لغو اقامت فرزندشان در آمریکا هستند؟


غلامعلی حداد عادل

به گزارش رویداد۲۴ غلامعلی حدادعادل در سال ۱۳۹۰ باحضور در یک برنامه تلویزیونی درباره زندگی شخصی دخترش آزاده و علت سفر او به ژاپن و آمریکا توضیحاتی ارائه داد. او درباره حضور چند ساله آزاده حداد عادل در ژاپن و آمریکا گفته «دخترم وقتی دانشگاه قبول شده بود، ازدواج کرد و داماد بنده پزشک است، ژاپن به شوهر دخترم بورس تحصیلی در رشته ژنتیک مولکولی داد و این بورس همزمان شد با فارغ‌التحصیلی دخترم در مقطع کار‌شناسی و خلاصه آن‌ها راهی ژاپن شده و در آنجا دخترم به ادامه تحصیل پرداخت و البته از جایی بورسیه نبود و به خاطر همسرش راهی آنجا شد.»

حداد عادل همچنین درباره اقامت چند ساله دخترش در آمریکا هم گفته است که «بعد‌ها به سبب تحقیقاتی که همسر دخترم در یک دانشگاه آمریکایی انجام داد، به همراه دو فرزندشان راهی آمریکا شدند؛ اما بعد از سه سال به ایران برگشتند.»

قانونی با مخاطب خاص؛ از قالیباف تا ظریف/ اصلاح قانون انتخابات دست چه کسانی را از پاستور کوتاه خواهد کرد؟

روح‌الله رحمانی داماد غلام‌علی حداد عادل متولد و بزرگ شده آمریکاست و مدرک دکترای کامپیوتر را از دانشگاه واشنگتن سنت لوئیس گرفته و سابقه مدیریت در شرکت‌های مایکروسافت و آمازون را دارد. 

غلامعلی حدادعادل در یک برنامه تلویزیونی درباره رحمانی گفته «دادمادم فرزند یک خانواده شهیدپرور در آمریکا به دنیا آمده است!»

غلامعلی الهام معاون احمدی نژاد

علی الهام پسر غلامعلی الهام معاون رییس جمهور اسبق ایران، بورس بنیاد ملی نخبگان رشته هوافضا، مدرک دکترای خود را از دانشگاه دلف هلند دریافت کرده و در حال حاضر به عنوان استاد دانشگاه صنعتی braunschweig آلمان تدریس می‌کند.

قانونی با مخاطب خاص؛ از قالیباف تا ظریف/ اصلاح قانون انتخابات دست چه کسانی را از پاستور کوتاه خواهد کرد؟
محمد جواد ظریف

محمدجواد ظریف هم با قانون اخیر مجلس دیگر نخواهد توانست در انتخابات حضور یابد. یکی از مهمترین نام‌های فهرست بلند و بالای افرادی که به واسطه اقامت خودشان در کشور‌های خارجی امکان کاندیداتوری در رقابت‌های ریاست جمهوری را از دست خواهند داد، وزیر خارجه کشور است؛ مقامی که هم به واسطه ماموریت‌های ضروری شغلی و هم به واسطه تحصیلات سال‌ها در آمریکا اقامت داشته است.

ظریف در سال ۱۳۵۵ با ویزای دانشجویی به آمریکا رفت و ۱۳۶۷ دکترای مطالعات بین المللی خود را از دانشگاه دنور ایالت کلرادو گرفت. او کارشناسی ارشد خود را در حوزه روابط بین‌الملل از دانشگاه ایالتی سانفراسیسکو اخذ کرده است.

او سال‌های ۵۷ تا ۵۹ مشاور سرکنسولگری ایران در سانفرانسیسکو بود. پس از آن تا سال۶۱ مشاور سیاسی، رایزنی و کارداری نمایندگی ایران در سازمان ملل را تجربه کردو در سال‌های ۸۱ تا ۸۶ به عنوان سفیر ایران مسئولیت نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل را پذیرفت و در نیویورک اقامت داشت.

مهدی ظریف فرزند محمد جواد ظریف مدتی در شرکت وریزون آمریکا مشغول به کار بوده و اکنون در ایران زندگی می‌کند. یک رسانه آمریکایی ادعا کرده است که مهدی ظریف در آمریکا به صورت پیمانکاری با این شرکت مشغول به کار بوده و دارای اقامت آمریکاست.

قانونی با مخاطب خاص؛ از قالیباف تا ظریف/ اصلاح قانون انتخابات دست چه کسانی را از پاستور کوتاه خواهد کرد؟

در واپسین ماه‌های باقیمانده از دوران ریاست جمهوری روحانی و با روی کار آمدن بایدن در آمریکا، امیدها به از سرگیری روابط ایران و آمریکا بار دیگر تقویت شده و بسیاری از ناظران داخلی وخارجی بر این باورند که همزمانی دو دولت دموکرات و اصلاح طلب در آمریکا و ایران می تواند پایانی بر سال‌ها قطع رابطه میان دو کشور باشد. این اتفاق قبلا تنها در زمان ریاست جمهوری اوباما و حسن روحانی رخ داده و در عرض سه سال ایران موفق به دستیابی به یک توافق با آمریکا شده بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
0
1
بیگانگان‌نباید‌رئیس‌جمهور‌شوند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان