تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۲۷ آذر ۱۳۹۹
تاجیک در گفتگو با رویداد‌۲۴ مطرح کرد:

انتخابات ۱۴۰۰ سیاست‌‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را تغییر می‌دهد/ راهی جز مذاکره نداریم

یک کارشناس سیاست خارجی می‌گوید: ما برای تامین امنیت ملی و کسب حداکثری منافع ملی خودمان، راهی جز مذاکره نداریم و افرادی که با مذاکره مخالفت می‌کنند، منافع ملی برایشان اهمیتی ندارد.

انتخابات ۱۴۰۰

رویداد۲۴در حالی که با درخواست دولت برای تمدید مهلت بررسی لوایح «FATF» در مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی رهبری موافقت شده است، همچنان مذاکره با دولت جدید آمریکا به عنوان یک دعوای جناحی در کشور مطرح است. اگرچه آینده مذاکرات هسته‌ای با اظهارنظرهای مطرح شده از سوی برخی اطراف توافق هسته‌ای در هاله‌ای از ابهام است اما دولت تلاش می کند تا در واپسین ماه‌های باقی مانده تا پایان کار خود برجام را احیا کند. در همین رابطه، رهبر انقلاب نیز روز گذشته در سخنانی عنوان کردند که اگر بتوان تحریم را رفع کرد، حتی یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم.

یک کارشناس سیاست خارجی معتقد است که برای تامین امنیت ملی و کسب حداکثری منافع ملی خودمان، هیچ راهی جز مذاکره نداریم. اصلا ما در دیپلماسی کاری جز مذاکره نداریم و افرادی که با مذاکره مخالفت می‌کنند، منافع ملی برایشان اهمیتی ندارد. اکنون شرایط برای مذاکره وجود دارد. متن کامل این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید.

نصرالله تاجیک در گفتگو با رویداد‌۲۴ گفت: اگر بخواهیم از منظر منطقه‌ای و ایجاد توازن بین‌المللی به موضوع انتخابات ریاست جمهوری نگاه کنیم، باید در نظر داشته باشیم که نباید به مسائل داخلی به صورت جناحی نگاه کنیم. بحث مهم این است که ما باید چگونه برخورد کنیم که بتوانیم دستاورد بیشتری در سیاست خارجی داشته باشیم و الگوی رفتاری طراحی کنیم که بتوانیم دست برتر را در منطقه داشته باشیم.

تاثیر انتخابات ۱۴۰۰بر سیاست‌گذاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

وی ادامه داد: ما تا سال ۹۶ دست برتر را داشتیم، اما مجموعه اتفاقات سه سال اخیر در کشور باعث شد تا موقعیت ما تغییر کند. از همین رو اگر نتوانیم مردم را به مشارکت حداکثری دعوت کنیم و اگر انتخاباتی مانند مجلس ۹۸ داشته باشیم و حضور مردم در انتخابات ۱۴۰۰ بی رمق باشد، نمی‌توانیم سیاست گذاری تاثیرگذاری در منطقه و جهان داشته باشیم.

وی با اشاره به تاثیر انتخابات آمریکا و پیروزی بایدن در انتخابات ۱۴۰۰ ایران، گفت: ما باید امنیت خودمان را تامین کنیم. امنیت شامل دو مولفه است؛ هم قدرت نرم و هم قدرت سخت. قدرت نرم پشتوانه مردمی است و از سوی دیگر این شرایط منطقه است که ایجاب می‌کند ما بیشتر بر روی قدرت نرم تمرکز کنیم یا قدرت سخت. البته بخشی به خود کشور هم مرتبط است که چه الگوی رفتاری و توسعه سیاسی را انتخاب کند.

تاجیک با بیان اینکه بسیاری از مسائل سیاست خارجی ما ابعاد حاکمیتی دارد، تصریح کرد: به هر حال دولت‌ها در تخصیص منابع، اجرا و ... می‌توانند نقش داشته باشند. با روندی که درحال حاضر داریم، مانند بی میلی مردم برای شرکت در انتخابات یا مثلا آمدن دولت همسو و همگن با  مجلس فعلی، فکر نمی‌کنم بتوانیم در موقعیت منطقه‌ای و بین‌الملی موثر واقع شویم.


بیشتر بخوانید:هرکس به روحانی رای داد، خود را نفرین می‌کند/ افزایش تحریم‌ها درخواست میرحسین موسوی و خاتمی بود!


هیچ راهی جز مذاکره نداریم

تاجیک ادامه داد: برای تامین امنیت ملی و کسب حداکثری منافع ملی خودمان، هیچ راهی جز مذاکره نداریم. اصلا ما در دیپلماسی کاری جز مذاکره نداریم و افرادی که با مذاکره مخالفت می‌کنند، منافع ملی برایشان اهمیتی ندارد. اکنون شرایط برای مذاکره وجود دارد.

وی افزود: سوالی که وجود دارد این است که مذاکره برای چیست؟ آیا مذاکره می‌کنیم که فقط مذاکره کرده باشیم؟ یا مذاکره می‌کنیم که به برخی از اهداف دست پیدا کنیم؟ به نظرم ترامپ به دنبال مذاکره نبود و اصلا نمی‌خواست که به یک نتیجه برد- برد دست پیداکند، صرفا برای این دنبال مذاکره بود که بگوید من با ایران مذاکره کردم.

اصولگرایان زمانی که در قدرت بودند به دنبال مذاکره بودند

تاجیک تاکید کرد: اصولگرایان هم ممکن است فکر کنند که مذاکره برای کشور مفید نیست، اما واقعیت این است خودشان هم به مذاکره علاقمند هستند و زمانی که خودشان قدرت را در دست داشتند به دنبال مذاکره بودند. فکر می‌کنم برای رسیدن به منافع حداکثری کشور راهی جز مذاکره نداریم. حالا برخی خطوط قرمز وجود دارد، ولی می‌توان با رعایت خطوط تعیین شده مذاکره کرد. اکنون با آمدن بایدن و شرایط منطقه‌ای و بین المللی باید خودمان را برای سناریو‌های مختلفی در خصوص مذاکره آماده کنیم تا در نهایت بهترین مذاکره با بهترین نتیجه را به دست بیاوریم.

اقتصاد تک محصولی کشور را آسیب‌پذیر کرده/ FATF باید تصویب شود

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ما متاسفانه از منظر اقتصاد سیاسی کشور را آسیب پذیر کرده‌ایم، تصریح کرد: اقتصاد ما تک محصولی است و به سفره مردم وصل شده است که یک سم مهلک است. ما باید نفت بفروشیم تا اموراتمان بگذرد، از همین رو باید با جامعه بین المللی از لحاظ مالی، اقتصادی و بانکی همکاری داشته باشیم. اگر کشور تک محصولی نبودیم و از این نظر مستقل بودیم، می‌گفتیم با سایر کشور‌ها همکاری نمی‌کنیم و با سیستم بانکی سایر کشور‌ها ارتباط نداریم. اما باید استاندارد‌های بین‌المللی و مالی را بالا ببریم. از همین رو باید FATF را تصویب کنیم. مباحث جزیی آن را باید کارشناسان این حوزه نظر بدهند، اما به طور کلی براین عقیده هستم باید با سیستم‌های بانکی و مالی دنیا همکاری و هماهنگی داشته باشیم و با علم به فواید و مضرات آن، ارتباط را پیش ببریم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان