تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۰۳ دی ۱۳۹۹

محمدعلی ابطحی: خاتمی درخواست نامزدی در انتخابات را نپذیرفت/ از لاریجانی حمایت نمی‌کنیم

محمدعلی ابطحی گفت: ممکن است نامزدی ارائه نکنیم، اما با نامزد ائتلافی وارد انتخابات نمی‌شویم.
محمدعلی ابطحی
رویداد۲۴ محمدعلی ابطحی درباره رویکرد اصلاح‌طلبان نسبت به دولت روحانی گفت: «ما در سال ۹۲ مجبور بودیم که از بین گزینه‌های موجود از یک نفر حمایت کنیم، اما می‌دانستیم که هیچ وقت آقای روحانی تابلوی اصلاح‌طلبی نداشته و حتی مدعی اصلاح‌طلب بودن نبوده است. با دانستن چنین شرایطی از بین کسانی که حضور داشتند او را انتخاب کردیم. بعد از انتخابات هم شخصیت‌هایی مانند آقای خاتمی و دیگران درباره تعیین وزرا بحث‌هایی داشتند که آقای روحانی نپذیرفت و در نهایت دیدیم که رئیس دفتر او گفت که اصلاح‌طلبان نقشی در پیروزی آقای روحانی نداشتند. ما به همان میزانی که اصولگرایان مسئولیت دولت آقای احمدی‌نژاد را می‌پذیرند، مسئولیت دولت روحانی را می‌پذیریم، اما فراموش نکنیم که قرار نبود روحانی اینی باشد که اکنون می‌بینیم؛ بنابراین با توجه به این تجربه بعید است اصلاح‌طلبان برای بار دیگر سیاست ائتلافی را بپذیرند».. او ادامه داد: «ممکن است نامزدی ارائه نکنیم، اما با نامزد ائتلافی وارد انتخابات ۱۴۰۰ نمی‌شویم و اگر از یک نامزد اصلاح‌طلب حمایت کنیم مسئولیت او را به طور کامل می‌پذیریم».

ابطحی درباره احتمال نامزدی محمدجواد ظریف هم گفت: «من پیش‌بینی نمی‌کنم ظریف نامزد شود، زیرا همیشه گفته است که می‌خواهد در تخصص خودش که دیپلماسی و سیاست خارجی است کار کند. آقای ظریف ظرفیت خوبی در جامعه دارد، اما نامزد نمی‌شود».

این فعال سیاسی روایت خود از احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از علی لاریجانی را هم اینگونه بیان کرد: «تصورم این است که اصلاح‌طلبان از آقای لاریجانی حمایت نمی‌کنند و بحثی هم در محافل اصلاح‌طلبی بر آقای لاریجانی مطرح نیست. وقتی می‌گوییم صرفا باید از یک نامزد اصلاح‌طلب حمایت کرد یعنی حتما آقای لاریجانی در این بین قرار نمی‌گیرد، زیرا او با هر شاخصه‌ای یک نامزد ائتلافی و نه اصلاح‌طلب محسوب می‌شود».

او درباره خبر غیررسمی دیدار احمدی‌نژاد و خاتمی گفت: «شایعه دیدار خاتمی و احمدی‌نژاد را تکذیب می‌کنم. من شب گذشته با آقای خاتمی صحبت کردم و اطمینان می‌دهم چنین دیداری وجود نداشته است».

این عضو مجمع روحانیون مبارز درباره دولت اصلاحات گفت: «ما دولت اصلاحات را به عنوان یک الگو مطرح می‌کنیم که در آینده هم می‌شود طبق آن الگو به حرکت کرد. در دولت آقای خاتمی بحران اقتصادی وجود نداشت، جامعه مدنی فعال بود، جوانان امید داشتند، امید در جامعه موج می‌زد و همه زیر خیمه انقلاب قرار داشتند و علی‌رغم پایین بودن قیمت نفت که بشکه‌ای حدود ۱۰ دلار بود، اما همه‌چیر مدیریت می‌شد. ایران هم سعی می‌کرد با کشور‌های دیگر تنش‌زدایی کند. ما باور داریم نباید در برابر دنیا تسلیم شد، اما می‌شود تنش‌زدایی کرد؛ ا چنین اوصافی در انتخابات به دنبال کسی هستیم که به این الگو نزدیک باشد».
بیشتر بخوانید: احزاب اصلاح‌طلب بر اصل حضور اشخاص حقیقی در مجمع اجماع‌ساز اتفاق نظر دارند/ خاتمی مانند نخ تسبیح است
او درخصوص احتمال نامزد شدن محمد خاتمی هم خاطرنشان کرد: «خیلی از دوستان از احزاب مختلف از آقای خاتمی درخواست کرده‌اند که نامزد شود، اما آقای خاتمی حتی نمی‌خواهند چنین درخواستی را بشنود و اساسا نمی‌خواهند چنین موضوعی مطرح شود».

ابطحی درباره محمدرضا خاتمی هم گفت: «درباره آقای محمدرضا خاتمی هم درخواست‌هایی مطرح می‌شود، اما او نیز کلا نمی‌خواهد نامش به میان آید».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که چه‌قدر احتمال نامزدشدن اسحاق جهانگیری وجود دارد، گفت: «او هم که هنوز نامزد نشده است و نمی‌دانم نامزد می‌شود یا نه، اما به هر حال آقای جهانگیری همیشه یک اصلاح‌طلب بوده است».

رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات درباره سید حسن خمینی هم تصریح کرد: «من نشنیده‌ام که او بخواهد نامزد شود. بحث‌هایی در رسانه‌ها شده است، اما گمان می‌کنم حتی با خود نیز بحث نامزدی در انتخابات مطرح نشده است، اما در عین حال او را یک چهره بزرگ اصلاح‌طلبی می‌دانم».

ابطحی درباره آینده حسن روحانی گفت: «یادم می‌آید بعد از آنکه آقای خاتمی در دور دوم ریاست‌جمهوری رأی آورد یکی از بزرگان قم به من پیغام داد که به قم بیا. من هم رفتم. او گفت به آقای خاتمی بگو حالا که دیگر نیاز به رأی مردم نداری، دیگر شعار‌های آزادی‌خواهی، جامعه مدنی و... را مطرح نکن. من جا خوردم که به هر حال ما به مردم تعهد داده‌ایم، اما واقعیت سیاسی این است که چنین نگاهی وجود دارد و آقای روحانی هم احتمالا با تجربه سه رئیس‌جمهور پیش از خود چشمش ترسیده است و می‌خواهد بعد از دولت هم کاره‌ای باشد».

او در پاسخ به این پرسش که چرا اصلاح‌طلبان مسئولیت دولت روحانی را نمی‌پذیرند، ادامه داد: «ده‌ها نفر از اصلاح‌طلبان از جمله خود آقای خاتمی به عملکرد دولت انتقاد کرده‌اند و واقعا آن روحانی که ما از او حمایت کردیم این نبود. ما برای تحقق شعار‌های او پیش حمایت کردیم».

ابطحی در واکنش به سخنان اخیر فائزه هاشمی مبنی بر اینکه خاتمی تحت تأثیر حزب اتحاد ملت است و خاتمی با استدلال‌های ضعیف به حرف کارگزاران گوش نمی‌داد، گفت: «من باور دارم که اصلاح‌طلبی به معنای احزاب اصلاح‌طلبی نیست بلکه یک جریان فکری است که از مشروطه تا کنون وجود داشته است و این موضوع که آقای خاتمی تحت تأثیر حزب اتحاد ملت رارد می‌کنم. از طرفی من در جلسه نیرو‌های کارگزاران با آقای خاتمی نبوده‌ام، اما اگر واقعا آقای خاتمی استدلالی ضعیف می‌آوردند دوستان استدلال‌های خود را دقیق مطرح می‌کردند. این که نمی‌شود به صورت کلی بگوییم استدلال طرف مقابل ضعیف است. این سخن فقط یک ادعاست مضافا آنکه آقای خاتمی از منقطی حرف زدن از بقیه کم نمی‌آورد».

او در پایان درباره انتخاب جو بایدن در آمریکا گفت: «در انتخابات آمریکا بحث نخست این بود که اکثر مردم دنیا و نه فقط آمریکا می‌خواستند که بایدن رئیس‌جمهور نشود، اما اینکه بایدن منجی ایران باشد را من قبول ندارم. حتما بین بایدن و ترامپ تفاوت وجود دارد و اگر فرصتی به وجود آید باید از آن فرصت استفاده کنیم. بین منجی دانستن بایدن و استفاده از فرصت فرق است».

منبع: فردا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان