تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۰۳ دی ۱۳۹۹

قطر خواستار گفت‌وگوی کشور‌های عربی خلیج فارس با ایران شد

وزیر امور خارجه قطر که به مسکو سفر کرده، بعد از دیدار با همتای روس، ضمن تأکید بر اولویت بودن امنیت منطقه برای دوحه، خواستار گفت‌وگوی کشور‌های عربی خلیج فارس با ایران شد.
قطر
رویداد۲۴ «محمد بن عبد الرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه و معاون نخست‌وزیر قطر امروز چهارشنبه در سفر به مسکو، خواستار گفت‌وگوی کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس با ایران شد.

محمد آل ثانی در کنفرانس خبری مشترک با «سرگئی لاوروف» همتای روس، گفت: «ما به گفتگو بین کشور‌های خلیج [فارس]و ایران دعوت و از طرح‌های ابتکاری که ثبات منطقه را بیشتر می‌کند، استقبال می‌کنیم».

معاون نخست‌وزیر قطر گفت: ما از هر تفاهمی که متکی بر همکاری بین کشور‌های دو حاشیه [شمالی و جنوبی]خلیج [فارس]باشد استقبال می‌کنیم».

به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، وزیر خارجه قطر در اشاره به پرونده اختلاف چهار کشور عربی با قطر گفت، کشورش به نگاه مثبت به تحولات مصالحه کشور‌های [عربی]خلیج فارس می‌نگرد.

محمد آل ثانی گفت، «ما در موضع خود درباره اهمیت وحدت شورای همکاری خلیج [فارس]ثابت قدمیم».

این مقام قطری به مذاکرات بین دوحه و قطر برای رفع اختلافات اشاره کرد و گفت، مذاکرات مصالحه خلیج فارس (آشتی چهار کشور عربی با قطر) فقط با عربستان انجام شده «اما خب ریاض نماینده سایر کشور‌های طرف موضوع، بوده است».

بیشتر بخوانید: ترس از دست دادن مناطق موجب تشکیل دولت یمن شد/ قطر به عربستان امتیاز نمی‌دهد
محمد آل ثانی توضیح داد: دو هفته پیش در بیانیه‌ای که وزیر خارجه کویت صادر کرد، پیشرفتی حاصل شد. توافقی اولیه برای چارچوب کار برای رسیدن به آشتی (مصالحه) حاصل شد. ما به این تحولات با نگاهی مثبت می‌نگریم... هیچ مانعی در سطح سیاسی برای حل بحران [روابط کشور‌های عربی]خلیج [فارس]نیست و هر مانعی که از جانب برای طرف‌ها ایجاد می‌شود، تلاش می‌کنیم، آن را نادیده بگیریم.

به گفته این وزیر قطری، کشورش به طرف روسی هم اعلام کرده که «دوحه امنیت خلیج [فارس]را اولویت می‌بیند و هر گونه تشدید وضعیت، به سود هیچ کس نیست».

ژوئن ۲۰۱۷ چهار کشور عربی عربستان، امارات، بحرین و مصر با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم در منطقه، همه روابط دیپلماتیک و غیردیپلماتیک با قطر را قطع کردند و با بستن مرز‌های خود روی این کشور، عملا دوحه را در نوعی محاصره قرار دادند. این روابط با وجود تلاش‌های مختلف از جانب برخی کشور‌ها مثل کویت، عمان و آمریکا، تاکنون قطع و بحرانی مانده است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه امروز در مسکو میزبان وزیر خارجه قطر بود. لاوروف بعد از این دیدار تاکید کرد که در این ملاقات درباره شکل‌گیری امنیت جمعی در خلیج فارس بحث شده است
منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قطر ، خلیج فارس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان