تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۰۹ دی ۱۳۹۹

ایران ۳۰ سال پیش جزو جوان‌ترین و ۳۰ سال بعد جزو پیرترین کشورهای جهان!

یک پژوهشگر حوزه جمعیت با بیان "از سال ۱۳۶۵ به‌مدد هماهنگی پنج عامل سیاست، فرهنگ، قانون، برنامه و بودجه در خطر کاهش جمعیت قرار گرفتیم"، گفت: ایران که ۳۰ سال پیش جزو جوان‌ترین کشورها بود، ۳۰ سال دیگر جزو پیرترین کشورهای جهان خواهد بود!

جمعیت کشور

رویداد۲۴ دکتر خلیل علی‌محمدزاده اظهار کرد: روزگاری که در ایران هر خانواده بیش از شش فرزند داشت، سپری شده است و اکنون با ایرانی مواجه هستیم که به‌طور میانگین هر خانواده کمتر از 2 فرزند دارد، دقیق‌تر بگویم 1.7 فرزند که بسیار کمتر از میانگین جهانی است!

وی ادامه داد: این یک سوی قضیه است اما سوی دیگر این ماجرا، سالمندی کشور است؛ ایران که 30 سال پیش جزو جوان‌ترین کشورها بود، 30 سال دیگر جزو پیرترین کشورهای جهان خواهد بود؛ این فاصله 60ساله که دو طرف طیف آن از ایران، جوانترین و پیرترین کشور را می‌سازد، بیانگر شدت عملی است که ما در مهار جمعیت به‌کار بسته‌ایم یا خدای ناکرده همچنان ادامه می‌دهیم!

این پزشک و پژوهشگر حوزه جمعیت تصریح کرد: این مسیر از سال 1365 تاکنون به‌مدد هماهنگی و تنیدگی پنج عامل سیاست، فرهنگ، قانون، برنامه و بودجه، ما را این‌چنین در منطقه خطر قرار داده است؛ از سال 1392 با ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت در پی بازگشت از این راه بن‌بست هستیم که کشور را از زایایی، پویایی و بالندگی بازمی‌دارد لکن نه فرهنگ به کمک آمده است و نه قانون، متأسفانه برنامه‌ای هم وجود نداشته است که بودجه‌ای نیز در کار باشد!


بیشتر بخوانید: فاجعه‌ای باور نکردنی برای کشور در سال ۱۴۳۰


وی افزود: مسئله جمعیت و خانواده از آن مسائلی نیست که دست روی دست گذاشت، هیچ نگفت، هیچ نکرد و در قبال روندهای آن به تحلیل و چاره‌اندیشی ننشست! باید همه بخش‌های جامعه وارد این عرصه شوند تا کمّیت آن به‌نحو معقول، معتدل و سنجیده جبران شود و کیفیت آن نیز تضمین و تداوم یابد.

علی‌محمدزاده تصریح کرد: باید جامعه، دولتمردان و همه قوا، جوانان خود را دریابند، مسئله اصلی این است؛ جوانان باید خوب درس بخوانند، وارد دانشگاه، حرفه و مهارت شوند، در وقت نیاز ازدواج کنند، تعداد فرزندان خانواده را در دوره مناسب تکمیل کنند و برای قوام جامعه و خانواده از هیچ کوششی دریغ نورزند.

این پزشک و دانشیار دانشگاه گفت: مسئولان نظام جمهوری اسلامی در این رابطه باید کمر همّت را ببندند و اصول را فدای فروع نکنند و با کمک خانواده‌ها، در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند؛ ثروت ملی کشور ما همین جوانان هستند.

دارنده "جایزه ملی جمعیت" خاطرنشان کرد: اگر جوانان را در دوران‌های مختلف درست تربیت کنیم و به‌درستی به‌کار گیریم و به‌خوبی حمایت کنیم، آنها با نبوغ، ابتکار و خلاقیت خود می‌توانند چرخ‌های پیشرفت کشور را به‌خوبی به حرکت درآورند؛ بر ماست که زمینه رشد، تکامل و تلاش آنها را فراهم آوریم؛ مشوق‌های فرزندآوری در کشورهای مختلف و «طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» که مجلس شورای اسلامی در دست بررسی دارد، در پی تحقق چنین دورنمایی است.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان