تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۱۰ دی ۱۳۹۹
ابوالقاسم رئوفیان:

‌می‌خواهند به بهای پیروزی خود مشارکت در انتخابات حداقلی باشد/ تصمیمات مجلس بر انتخابات ۱۴۰۰ تأثیر میگذارد

ابوالقاسم رئوفیان گفت: من باور دارم که رسالت همه باید دعوت مردم به شرکت حداکثری در انتخابات باشد و با موضع بعضی دوستان اصولگرا که ترجیح می‌دهند مشارکت حداقلی برای پیروزی‌شان در انتخاب رقم بخورد، مخالفم.
انتخابات 1400
رویداد۲۴ وضعیت انتخاباتی جناح‌های سیاسی برای انتخابات گرچه هر روز روشن‌تر می‌شود، اما همچنان شاهد گفتمان‌سازی به معنای دقیق سیاسی نیستیم و شاید این موضوع در جبهه اصلاحات بیشتر به چشم بخورد، زیرا نیرو‌های سیاسی اصلاح‌طلب بیشتر به جای آنکه گفتمان روشنی از آینده سیاسی خود و برنامه‌هایشان برای دولت آینده ارائه دهند، در پی مطرح‌کردن نام‌های متعددی هستند. البته به زعم برخی تحلیلگران مسائل سیاسی آن‌ها در شرایط کنونی در موقعیت سراسر ضعف به‌سر نمی‌برند؛ چنانکه این احتمال وجود دارد که آن‌ها بتوانند با بهره‌جویی از روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا بازهم با تکیه بر گفتمان مذاکره با عرصه بین‌المللی در انتخابات ۱۴۰۰ در انتخابات حاضر شوند.

سید ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران‌زمین، نائب‌رئیس جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت و فعال سیاسی درباره جایگاه گفتمان‌سازی میان جناح‌های سیاسی به «نامه‌نیوز» گفت: «گفتمان‌سازی به اقتضائات جامعه بستگی دارد و وابسته به این است که جناح‌ها و احزاب سیاسی پیش‌بینی کنند که دستِ‌کم تا دو دوره ریاست‌جمهوری آینده جامعه چه نیاز‌هایی خواهد داشت. همه نیرو‌های سیاسی باید خود را با این پرسش مواجه کنند که اکنون ماهیت مشکلات چیست؟ اگر قرار باشد همان شعار‌های گذشته مطرح شود، طبیعتا انتظارات برآورده نمی‌شود، اما اگر قرار است اتفاق مثبتی رقم بخورد، باید بر اساس مشکلات موجود، راه‌حل‌های متناسب درنظر گرفته شود و بعد هم ارزیابی کنند که گفتمان‌شان اولا در اختیارات رئیس‌جمهور می‌گنجد یا نه و ثانیا قابل اجراست یا خیر».

او ادامه داد: «اکنون مشکلات اقتصادی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها مردم است که باید برای رفع آن اقتضائات داخلی باتوجه به تأثیرپذیری از بازار‌های جهانی در نظر گرفته شود. از سوی دیگر باید بررسی شود که در ارتباط با اقتصاد جهانی چه نسبتی می‌توانیم برقرار کنیم؟ افزون بر این باید دید که در حوزه سیاست داخلی چه می‌شود کرد. وقتی همه شرایط، ظرفیت‌ها و محدودیت‌ها در نظر گرفته شد، می‌توان امید داشت که نیرو‌ها با گفتمانی منسجم خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ به مردم عرضه کنند».

این فعال سیاسی درباره موقعیت انتخاباتی اصلاح‌طلبان با درنظر داشتن روی کار آمدن بایدن در آمریکا اظهار کرد: «نکته مهمی که در این بین به ذهن می‌رسد، تأثیر پیامد‌های پیروزی آقای بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر عرصه سیاسی ایران است که می‌تواند بر تصمیم‌سازی‌های داخلی تأثیرگذار باشد. با پیروزی بایدن شانس اصلاح‌طلبان در انتخابات بالا رفته است و اگر دولت بتواند در ماه‌های باقی‌مانده از عمرش آمریکا و اعضای اروپایی برجام را بار دیگر پای میز مذاکره بیاورد و در نهایت بتواند برجام را احیا و تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا را رفع کند، اصلاح‌طلبان گفتمان خود را بر اساس این اتفاقات تنظیم می‌کنند و ممکن است بتوانند رأی بیاورند».

بیشتر بخوانید: سعید جلیلی باز هم اصلح جبهه پایداری می شود؟/ جلیلی اندر خم خیابان پاستور
او دیگر عللی که می‌تواند بر انتخابات اثر بگذارد را اینگونه معرفی کرد: «تصمیمات مجلس هم می‌تواند بر انتخابات ۱۴۰۰ تأثیر بگذارد؛ از جمله تصمیم مجلس بر بودجه ۱۴۰۰ و مواضعی که در این رابطه خواهد داشت».

رئوفیان در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح‌طلبان می‌توانند سرمایه اجتماعی خود را پای صندوق بیاورند، تصریح کرد: «من باور دارم که رسالت همه باید دعوت مردم به شرکت حداکثری در انتخابات باشد و با موضع بعضی دوستان اصولگرا که ترجیح می‌دهند مشارکت حداقلی برای پیروزی‌شان در انتخاب رقم بخورد، مخالفم. واقعیت این است که آنچه در انتخابات مجلس یازدهم دیدیم یک امتیاز منفی برای نظام قلمداد شد، زیرا در همه سال‌های بعد از انتخابات این میزان مشارکت پایین را تجربه نکرده بودیم. مشارکت حداکثری فارغ از آنکه چه جناحی پیروز می‌شود، منافع نظام جمهوری اسلامی را تأمین می‌کند و ما امیدواریم اصلاح‌طلبان مانند اصولگرایان بتوانند سرمایه اجتماعی خود را پای صندوق رأی بیاورند و ما هم از آن‌ها دعوت می‌کنیم که همه‌جانبه در انتخابات شرکت کنند. راهبرد مشارکت حداکثری یک اصل است که رهبر انقلاب هم همیشه بر آن تأکید کرده‌اند. من تصور می‌کنم باتوجه به شکست ترامپ در آمریکا و امید به ایجاد گشایش‌های بین‌المللی انتخابات ایران پرشور برگزار شود و در این بین اصولگرایان خیلی خوش‌بین نباشند که می‌توانند نامزد خود را راهی پاستور کنند».

او در خصوص اصلاح موادی از قانون انتخابات از سوی نمایندگان مجلس هم بیان کرد: «انتظار این بود که بعد از مدت‌ها که نسبت به اصلاح قانون انتخابات حساسیت‌های زیادی وجود داشت، مجلس به نحو شایسته‌تری قانونگذاری می‌کرد. متأسفانه اکنون شاهدیم که دبیران کل احزاب و گروه‌های سیاسی به عنوان رجل سیاسی شناسایی نشده‌اند هر چند گویا کمیسیون شورا‌ها هنوز مشغول بررسی این موضوع است و امیدواریم تجدیدنظری در مصادیق رجل سیاسی صورت گیرد یا آنکه در خصوص ورود نظامی‌ها به انتخابات باید به نحو دیگری تصمیم‌گیری می‌شد. در گذشته هم شاهد بودیم که شخصیت‌هایی مانند آقایان محسن رضایی و علی شمخانی در انتخابات نامزد شدند و حالا هم افرادی، چون آقایان حسین دهقان و سعید محمد زمزمه نامزدی‌شان در انتخابات شنیده می‌شود و همه این‌ها در حالی است که زمانی نظامی‌ها می‌توانند در انتخابات نامزد شوند که دیگر واژه نظامی بر آن‌ها اطلاق نشود؛ به بیان دیگر آن‌ها باید به‌طور کامل با نهاد نظامی خود قطع رابطه کرده باشند. امام به صراحت فرموده است که سپاهی‌ها و ارتشی‌ها مادام که به سپاه و ارتش متصل هستند نباید در انتخابات دخالت کنند، زیرا نامزدشدن آن‌ها منافات با فلسفه وجودی‌شان دارد و در همه کشور‌های دنیا هم همین‌طور است که نظامی‌ها کاری به کار انتخابات ندارند. آن‌ها زمانی می‌توانند نامزد شوند که از نهاد متبوع خود به طور کامل استعفا داده باشند یا اخراج شده باشند نه آنکه از مسئولیت خود کناره‌گیری کنند، در انتخابات شرکت کنند و اگر رأی نیاوردند دوباره به سِمت سابق خود بازگردند».
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان