تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۱۰ دی ۱۳۹۹

واعظی: تمام بخش‌های اقتصادی دولت در خدمت مجلس است/ درباره پیوستن ایران به FATF در دولت بحثی نکردیم

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه تمام بخش اقتصادی دولت در خدمت مجلس است تا با همکاری یکدیگر بودجه بسیار خوبی را ببندیم، گفت: از ایده‌ها و پیشنهادات تا جایی که به شاکله بودجه آسیبی نرسد، قطعا استقبال می‌کنیم.

واعظی: تمام بخش‌های اقتصادی دولت در خدمت مجلس است/ درباره پیوستن ایران به FATF در دولت بحثی نکردیم

رویداد۲۴ «محمود واعظی» روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران در خصوص ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس گفت: لایحه بودجه چند روز زودتر از موعد تقدیم مجلس شد و کارشناسان مختلف و وزرا با حضور در کمیسیون تلفیق و کمیسیون برنامه و بودجه به سوالات پاسخ دادند.

وی با اشاره به تصویب کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، ادامه داد: ما از ایده‌ها و پیشنهادات تا جایی که به شاکله بودجه آسیبی نرسد، بتواند درآمد‌ها را درست افزایش دهد و هزینه‌ها را کم کند، قطعا استقبال می‌کنیم.

واعظی با اشاره به ماموریت رییس جمهوری به سازمان برنامه و بودجه برای رایزنی با کمیسیون تلفیق گفت: البته نه فقط در کمیسیون تلفیق بلکه از هر ایده‌ای که بتواند به اقتصاد و به اداره بهتر کشور کمک کند، همواره استقبال کردیم و الان هم استقبال می‌کنیم.

رییس دفتر رییس جمهوری خاطرنشان کرد: تصویب بودجه از وظایف مجلس است و اگر مجلس بودجه را تصویب نکند ما نمی‌توانیم آن را اجرا کنیم در عین حال بنای ما همکاری و تعامل نزدیک است.

وی گفت: از افرادی که در مجلس روی بودجه کار می‌کنند خواهش می‌کنم بودجه را تبلیغاتی نکند و صرفا اطلاع‌رسانی کنند. اینکه سخنگوی کمیسیون تلفیق هر روز با مردم صحبت کند، کار خوبی است، اما اینکه افراد مختلف توییت می‌زنند و انتظارات را بالا می‌برند و ایده‌ای که تحت هیچ شرایطی کارشناسی نشده مطرح می‌کنند، مضر است.

واعظی گفت: تمام بخش اقتصادی دولت در خدمت کمیسیون تلفیق و مجلس است تا با همکاری یکدیگر بتوانیم بودجه بسیار خوبی را ببندیم.

بگذاریم مجمع در محیط آرام لوایح FATF را بررسی کند

وی در پاسخ به سوالی درباره بررسی لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: چهار لایحه که در دولت تصویب شده بود به مجلس ارسال شد که مجلس دو لایحه آن را تصویب کرده و الان تکلیف دو لایحه از این چهار لایحه قطعی شده است.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به بررسی دو لایحه دیگر در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نباید با دو لایحه که خودمان تنظیم کردیم اینطور برخورد شود و این قدر مسائل سیاسی را وارد یک مسئله مالی یا اقتصادی بکنیم. این دو لایحه مثل بقیه لوایح FATF است.

وی اضافه کرد: در دولت هیچ وقت درباره اینکه ایران به FATF بپیوندد بحثی نکردیم. دو لایحه از این چهار لایحه درباره پولشویی و شفافیت است که در داخل برای خود ما هم مهم است و باید دنبال شود و اصلاً نباید موضوع را سیاسی و قطبی کنیم. کما اینکه دو لایحه دیگر تصویب شده و الان هم اجرا می‌شود و این لوایح را خودمان نوشتیم

واعظی گفت: اجازه دهیم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام بدون سیاسی شدن مساله و بدون ایجاد فشار اجتماعی در محیطی آرام کار خود را انجام دهند، چون موضوعی است که باید ابعاد مختلف آن دیده شود؛ بنابراین من فکر می‌کنم این کار در مجمع پیش می‌رود.

رییس سازمان انرژی اتمی مقدمات اجرای قانون راهبردی را فراهم می‌کند

یس دفتر رییس جمهوری همچنین درباره ابلاغ و اجرای آیین‌نامه قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها گفت: رییس جمهوری بلافاصله بعد از تصویب این قانون در مجلس دستور تشکیل کمیته متشکل از معاونت حقوقی، وزارت خارجه، سازمان برنامه بودجه و سازمان انرژی اتمی را داد و جدا از روالی که معمولا آیین‌نامه‌ای برای قوانین می‌نویسیم و در کمیته‌های مختلف دولت در نوبت بررسی قرار می‌گیرد، یک کمیته خاص بلافاصله تشکیل شد.

وی اضافه کرد: بررسی این قانون از صبح سه شنبه آغاز و همان شب تمام و جمع‌بندی شد. این قانون چهارشنبه گذشته در دولت بحث و در آغاز هفته ابلاغ شد

واعظی خاطرنشان کرد: سازمان انرژی اتمی باید مقدمات را بر اساس این دستورالعمل ابلاغ شده فراهم کند و این کار را هم انجام می‌دهد. دستگاه‌های مختلف همه بند‌ها را بر اساس دستورالعمل اجرا می‌کنند و به محض فراهم شدن مقدمات کار با توجه به حساسیت این کار با توجه به ظرافت‌هایش، خود آقای دکتر صالحی اعلام خواهند کرد.

وی اضافه کرد: طبق این آیین‌نامه در طول یک سال باید ۱۲۰ کیلو غنی سازی تعیین شده، انجام شود که وقتی که کار‌های آن انجام شد مطمئن هستیم ظرف یک‌سال این کار انجام خواهد شد.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به فرایند تهیه و تدوین لایحه بودجه در سازمان برنامه و بودجه گفت: مطمئنا شرایط تحریمی و فشار‌های کرونا بر کسب و کار بر طراحی بودجه تاثیر می‌گذارد و بودجه‌نویسی نسبت به سال‌های قبل مشکل‌تر هم می‌شود.

واعظی گفت: دو هفته در دولت روی پیش نویس تهیه شده از سوی کارشناسان و مسئولان سازمان برنامه و بودجه، بحث شد و چیزی که فکر می‌کردیم برای اداره کشور مناسب و مفید است، را تقدیم مجلس کردیم.

وی خاطرنشان کرد: دولت ۶ ماه باید با این بودجه زندگی و کار کند، اما اگر هر پیشنهادی از داخل و بیرون مجلس مبنی بر کمک در بخش درآمد‌ها و هزینه‌ها ارسال شود، استقبال می‌کنیم. نمی‌گوییم همه ایده‌ها و فکر خوب فقط در دولت و در سازمان برنامه و بودجه است، اگر هر دانشگاهی هم به ما پیشنهاد جدیدی بدهد، استقبال می‌کنیم. اما تا الان چیز‌هایی که در جلسه مشترک و مصاحبه‌های انجام شده، شنیدیم، بیشتر شبیه حرف‌های خوب و آرمان‌هایی است که قابلیت اجرایی شدن ندارد.

رییس دفتر رییس جمهوری اظهار کرد: اینکه می‌خواهیم برای مردم کار کنیم و تا جایی که می‌توانیم به طبقات مستضعف، متوسط وحقوق‌بگیر ابیشتر رسیدگی کنیم، خوب است، اما این که چگونه می‌خواهیم موارد را در بودجه عملیاتی بکنیم چیزی است که با شعار و سخنرانی و انشا خواندن انجام شدنی نیست.

واعظی با اشاره به توصیه رییس جمهوری مبنی بر تعامل و همکاری با مجلس، خاطرنشان کرد: البته تا جایی پیش می‌رویم که شاکله بودجه به هم نخورد؛ یعنی همه ایده‌ها و پیشنهادات مفید را می‌پذیریم، اما اگر شاکله بودجه به هم بخورد آن را قبول نداریم. نه تنها دولت، شورای محترم نگهبان هم قبول ندارد، چون بر اساس قانون نمی‌تواند شاکله بودجه را به هم بزند.

بدهی‌های شهرداری هنوز از یاد مردم نرفته است

رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رییس مجلس مبنی بر اینکه کمبود بودجه نداریم و از بی‌تدبیری و سوء مدیریت رنج می‌بریم، گفت: این کار درست نیست مخصوصا اینکه کسانی که امروز اینطور صحبت می‌کنند، خود قبلا مدیر بودند و عملکرد آنان را می‌دانیم.

وی یادآورشد: وقتی آقای قالیباف از شهرداری تهران رفتند می‌دانیم چقدر بدهکار بود پس نگاهی به گذشته داشته باشند و مردم این‌ها را یادشان نرفته است.

واعظی گفت: اینکه ما برای انتخابات آینده همینطور به دولت حمله بکنیم، کار درستی نیست و اینکه بگوییم الان تحریم نیست کرونا نیست و فقط ضعف مدیریت است، به نظر من مقداری کم لطفی است.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: fatf ، محمود واعظی
نظرات شما
پیشخوان