تاریخ انتشار: ۱۵:۴۶ - ۱۰ دی ۱۳۹۹

پنس درخواست تندرو‌ها برای اعلام پیروزی ترامپ را رد کرد

مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا درخواست تعدادی از جمهوریخواهان افراطی مبنی بر اعلام پیروزی دونالد ترامپ را بعنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا به جای جو بایدن رئیس جمهوری منتخب این کشور، در آخرین جلسه نمادین و تشریفاتی ششم ماه ژانویه (۱۷ دی ماه) شمارش آرای هیات گزینشگران رد کرد.

دونالد ترامپ

رویداد۲۴ تعدادی از جمهوریخواهان تندرو روز گذشته (سه شنبه) دادخواستی به دادگاه فدرال ایالت تگزاس ارائه کردند تا با تنفیذ اختیاراتی قانونی به مایک پنس معاون ترامپ، او بتواند در آخرین تلاش باقی مانده برای تغییر نتیجه آرای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، ترامپ را در نشست ششم ژانویه، برنده انتخابات اعلام کند.


تارنمای اندیشکده آمریکایی «پولیتیکو» در این باره گزارش داد: پنس طرح این نمایندگان تندرو جمهوریخواه مجلس آمریکا از جمله «لوئی گومرت» (Louie Gohmert) از ایالت تگزاس و ۱۱ جمهوریخواه دیگر را امضا نکرد و پذیرش این خواسته تندرو‌ها خودداری کرده است.

به نوشته این رسانه آمریکایی، این نخستین مقاومت آشکار پنس در قبال فشار‌های فزاینده‌ای است که از وی خواسته اند در نشست ۱۷ دی ماه نتیجه را به نفع ترامپ تغییر دهد.

اقدام گومرت و سایر جمهوریخواهان تندرو برای آن بوده که پیش از ارائه این دادخواست، توافق کتبی معاون ترامپ را در این زمینه بدست آورند. گومرت گفته بود: در یک تله کنفرانس، افرادی که این دادخواست را ارائه داده بودند، مذاکرات موفقیت آمیزی نداشتند.


بیشتر بخوانید: ایرانیان در کابینه بایدن؛ آیا تنش میان تهران و واشنگتن کاسته می‌شود؟


تارنمای خبری «هیل» (TheHill) روز گذشته اعلام کرد: گروهی از جمهوریخواهان هوادار ترامپ، دادخواستی برای مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا به دادگاه ارائه کرده اند تا به نحوی وی در آخرین جلسه نمادین و تشریفاتی ششم ماه ژانویه (۱۷ دی ماه) در شمارش آرای هیات گزینشگران در کنگره، رای برنده را به نام ترامپ و نه بایدن بخواند.

هیل افزود: این دادخواست بیشتر بر نقش پنس در نشست ششم ژانویه تاکید دارد و جمهوریخواهان که این دادخواست را به قاضی فدرال ایالت تگزاس ارائه کرده اند، خواستار آن هستند که این دادگاه به پنس اختیار قانونی را در این نشست بدهد تا بتواند آرای ایالت‌های کلیدی را که ترامپ در آن‌ها شکست خورده است، لغو کند و به نفع ترامپ بازگرداند؛ بنابراین گزارش در میان جمهوریخواهانی که این دادخواست را برای پنس به دادگاه تگزاس ارائه کرده اند، «کلی وارد» (Kelli Ward) سناتور سابق ایالت آریزونا است، فردی که بر ادعای ترامپ مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات آمریکا، صحه می‌گذارد.

ترامپ، پنس را متهم به کمک کاری کرد

هیل نوشت: این دادخواست درحالی برای مایک پنس به دادگاه فدرال تگزس ارائه می‌شود، که وی به شدت خود را تحت فشار هواداران ترامپ و حتی شخص ترامپ می‌بینید تا پروتکل‌های عادی در این نشست را منحرف سازد.

این گزارش به نقل از شبکه خبری سی ان ان می‌افزاید: رئیس جمهوری آمریکا از اینکه پنس کار چندانی برای تغییر آرای انتخابات آمریکا به نفع وی انجام نداده، قویا گله‌مند است.

نظام پیچیده انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا

بر اساس نظام انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا، پس از یکسال کارزار انتخاباتی میان حزبی و مشخص شدن نامزد نهایی از دوحزب دموکرات و جمهوریخواه تا پیش از شهریورماه، آرای مردمی در روز سوم ماه نوامبر (روز برگزاری انتخابات) در این کشور به صندوق‌های رای ریخته می‌شود، پس از پایان یافتن رای گیری تمامی ایالت‌ها تا دوهفته پس از پایان یافتن روز انتخابات، باید نتایج آرا را به تصویب و تایید نهایی برسانند.

آنگاه نوبت به رای گیری «مجمع گزینشگران» موسوم به «کالج انتخاباتی» می‌رسد که در ۱۴دسامبر (۲۴ آذرماه) گذشته برگزار شد و جو بایدن را بعنوان رئیس جمهوری منتخب مردم آمریکا برگزیدند.

پس از آن، نتایج رای گیری کالج الکترال به واشنگتن فرستاده می‌شود تا به طور رسمی در جلسه مشترک کنگره در روز ۶ ژانویه (۱۷ دی ماه) به ریاست مایک پنس معاون رئیس جمهوری وقت شمارش شود. دوره ریاست جمهوری جو بایدن از روز ۲۰ ژانویه (اول بهمن) با برگزاری مراسم سوگند آغاز خواهد شد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ترامپ ، آمریکا
نظرات شما
پیشخوان