تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۱۰ دی ۱۳۹۹

مسیر چالش برانگیز جو بایدن برای بازگشت به برجام

شبکه بلومبرگ در گزارشی با اشاره به رخدادهای اخیر در روابط تهران-واشنگتن و موضع کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی درباره آن، به چالش های دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در مسیر بازگشت به توافق هسته‌ای و احیای دیپلماسی با ایران پرداخت.

مذاکره ایران و امریکا
رویداد۲۴ به گزارش شبکه بلومبرگ، در دوره ی جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا  روابط ایالات متحده با ایران هرگز ساده نخواهد بود. حتی آمادگی رئیس جمهور منتخب جو بایدن برای پیوستن مجدد به توافق هسته ای ایران ، کمک چندانی نخواهد کرد. 

در این تحلیل با بیان این که اما آیا عصبانیت از ترور محسن فخری زاده دانشمند هسته ای و فرصت ناچیز پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ژوئن، تاثیر دیپلماسی را در کوتاه مدت خنثی خواهد کرد؟ پاسخ داده شده که احتمالاً نه ، زیرا ایران به کاهش یا از میان برداشته شدن تحریم ها احتیاج دارد.

در ادامه این تحلیل آمده است: ایران  می تواند با رعایت محدودیت های اعمال شده بر تعداد سانتریفیوژها و میزان غنی سازی، و از بین بردن دو مرکز سانتریفیوژ پیشرفته ، به توافق ۲۰۱۵ متعهد شود. از طرفی ایالات متحده می تواند دوباره تحریم ها را به حالت تعلیق درآورد. اما آیا حتی اگر ایران به نقض محدودیت های برجام ادامه دهد، دولت جدید آمریکا تحریم ها را کاهش می دهد؟ ایرانی ها نه تنها بر ادامه این کار اصرار دارند ، بلکه آنها خواستار جبران هزینه تحریم هایی هستند که دولت دونالد ترامپ علیه آنها وضع کرد.


بیشتر بخوانید: بازگشت آمریکا به برجام به معنای رفع تحریم‌های ایران است؟


حتی اگر دولت جدید از ارائه غرامت امتناع کند اما تحریمها را فورا رفع کند، منتقدان جمهوریخواه کنگره احتمالاً مخالفت خود را صریحا اعلام می کنند. آن ها هر اقدامی را که باعث کاهش اهرم فشار در ایالات متحده می شود اشتباه می دانند و می خواهند به مسئله ی موشک های بالستیک ایران در خاورمیانه پرداخته شود. از طرفی رهبران ایران می خواهند اطمینان حاصل کنند که در صورت تغییر رییس جمهور در انتخابات آمریکا ، توافق در سال ۲۰۲۴ به سادگی لغو نخواهد شد. 

رئیس جمهور آمریکا می داند که اسرائیل ، عربستان سعودی و امارات متحده عربی خواهان اطمینان از اقدامات ایالات متحده نسبت به ایران هستند. این کشورها در مورد برجام مشکوک هستند ، از اینکه ایالات متحده اهرم فشار خود را تضعیف کند نگرانند. حتی اگر دولت بایدن در تلاش باشد تا اهرم فشار خود را بر ایران حفظ کند.

در ادامه این تحلیل آمده است: اروپایی ها اگرچه از بازگشت به برجام پشتیبانی می کنند ، اما از هرگونه اقدام آمریکایی ها که تهدید هسته ای ایران را از طریق دیپلماسی محدود کند حمایت می کنند. کنگره و دوستان ایالات متحده در خاورمیانه خواهان درک اهداف آمریکا و چگونگی تلاش برای حفظ اهرم قدرت خود هستند.

بر اساس این گزارش،  بلومبرگ در پی این به چالش های مسیر بایدن برای بازگشت به توافق هسته ای پرداخته است که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن توافق هسته ای از آن خارج شده و تحریم های متعددی را بر ایران اعمال کرد. 

بایدن گفته است قصد دارد با روی کار آمد در صورت  «بازگشت ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای» پس از کاهش تعهدات هسته ای داوطلبانه اش،  به توافق هسته ای بازگردد. 

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: جو بایدن ، برجام
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان