تاریخ انتشار: ۱۶:۰۸ - ۱۱ دی ۱۳۹۹

سه کشور اسلامی در راه سازش با اسرائیل

یک مقام دولت آمریکا می‌گوید که تلاش‌ها برای اعلام یک توافق سازش جدید میان تل‌آویو و یک کشور عربی یا اسلامی دیگر تا پیش از به قدرت رسیدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در جریان است.

عادی سازی روابط با اسرائیل

رویداد۲۴ روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» به نقل از یک مقام دولت آمریکا خبر داد که واشنگتن در حال تلاش برای محلق کردن یک کشور عربی یا اسلامی دیگر به توافق سازش با رژیم صهیونیستی است.

پایگاه خبری «عرب۴۸» به نقل جروزالم پست نوشت، این منبع که در جریان آماده‌سازی توافق صلح با امارات، بحرین  و سودان مشارکت داشته است، تأکید کرده که دولت آمریکا «در این راستا فشار می‌آورد» و «ما با جدیت برای تحقق این موضوع کار می‌کنیم».

عرب۴۸ به نقل از روزنامه صهیونیستی «معاریو» نیز نوشت که چند مقام دولت آمریکا و کابینه «اسرائیل» به کشورهای «اندونزی، موریتانی و عمان» اشاره کرده‌اند و گفته‌اند که ممکن است این‌ها «گزینه‌هایی قابل اجرا در معامله عادی‌سازی روابط آتی» باشند با توجه به اینکه این سه کشور سابقه روابط با تل‌آویو را داشته‌اند حتی اگر این روابط رسمی نبوده باشد و از طرفی، نام پاکستان به عنوان یک گزینه‌ احتمالی دیگر مطرح شده است.


بیشتر بخوانید: پشت پرده تردید بن سلمان درمورد عادی سازی روابط با اسرائیل


این در حالی است که برخی مقامات آمریکایی در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» گفته بودند که شاید تونس و عمان کشورهای بعدی سازش‌کننده با اسرائیل باشند و به جمع امارات، بحرین و سودان بپیوندند یا همچون مغرب «روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل از سر بگیرند».

طبق این گزارش، احتمال عادی‌سازی روابط تونس با اسرائیل غافلگیر کننده خواهد بود چراکه در این کشور بشدت با سازش مخالفت‌هایی وجود دارد و «قیس السعید» رئیس‌جمهور این کشور بارها اعلام کرده که با عادی‌سازی روابط مخالف است.

در عین حال، «عثمان الجرندی» وزیر خارجه تونس اخیرا در این خصوص گفت: «که از این درخواست صورت نگرفته و این کشور برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل تحت هیچ گونه فشاری قرار نگرفته است».

این گزارش در حالی منتشر شده است که طی چهار ماه گذشته، کشورهای امارات، بحرین، سودان و مغرب با وساطت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و با کسب امتیازاتی از این کشور عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی را اعلام کردند و اخباری مبنی بر احتمال ملحق شدن کشور یا کشورهای دیگری به جمع سازشکاران در برخی رسانه‌های آمریکایی و صهیونیستی منتشر شده است.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان