تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۱۳ دی ۱۳۹۹

آسیب بالای «مازوت» بر سلامت در بحران کرونا

از آنجاکه ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌توانند به این ذرات معلق متصل شوند، میزان انتقال عفونت، ویروس و بیماری در هوای آلوده چندبرابر می‌شود.
آسیب بالای «مازوت» بر سلامت در بحران کرونا
رویداد۲۴ فوق تخصص بیماری‌های ریوی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به تبعات و عوارض آلودگی هوا بر سلامت افراد جامعه، عنوان کرد: میزان انتقال عفونت، ویروس و بیماری در هوای آلوده تشدید می‌شود.

دکتر عاطفه عابدینی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اثرات و تبعات کوتاه و بلندمدت آلودگی هوا بر سلامت افراد، اظهار کرد: مهمترین مساله آسیب زا در آلودگی هوا وجود ذرات معلق یا Particle Matter در هواست که این ذرات معلق نه تنها به تشدید آلودگی هوا کمک می‌کنند، بلکه از آنجاکه ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌توانند به این ذرات معلق متصل شوند، میزان انتقال عفونت، ویروس و بیماری در هوای آلوده چندبرابر می‌شود.

وی ادامه داد: اگر طی چند سال گذشته بزرگترین نگرانی ما اثرات آلودگی هوا بر سلامتی افراد از طریق تحریک راه‌های هوایی و تنفسی و همچنین آسیب رسانی به ریه، بروز علائم آلرژی، خارش، سوزش، درگیری چشم‌ها، سرفه، سرگیجه، سردرد و سایر علایم بود، الان باید نگران این باشیم که افزایش میزان ذرات معلق در هوا می‌تواند میزان انتقال عفونت ویروس کرونا و سایر ویروس‌ها و عفونت‌های تنفسی را تشدید کند که این مساله همزمان با اپیدمی کرونا بسیار نگران کننده است.

بیشتر بخوانید: احتمال تعطیلی تهران قوت گرفت/ برگزاری جلسه کمیته اضطرار
این فوق تخصص ریه با بیان اینکه آلودگی هوا می‌تواند به بروز آلرژی و حساسیت در راه‌های هوایی فوقانی و و تحتانی منجر شود، ادامه داد: همچنین افزایش غلظت آلاینده‌هایی همچون ازن، co۲ و اکسید نیتروژن می‌تواند وضعیت افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای قلبی و ریوی را تشدید کند.

وی با تاکید بر اینکه افزایش غلظت آلاینده‌ها بر سلامت افراد سالم نیز تاثیرگذار بوده و می‌تواند به بروز برخی بیماری‌ها منجر شود، گفت: به عبارت دیگر افزایش غلظت آلاینده‌ها همزمان با آلودگی هوا، حتی در سال‌های بعد می‌تواند به عنوان ریسک فاکتور‌ها و عوامل خطر برای بروز سرطان‌های مرتبط با راه‌های هوایی عمل کند. علاوه بر آن می‌تواند باعث تشدید بیماری‌های آسم، بیماری‌های قلبی، دیابت، برونشیت و بیماری‌های مزمن ریه همچون فیبروز ریه شود.

عابدینی ادامه داد: آلودگی هوا همچنین می‌تواند به صورت یک عامل آسیب زا وارد راه‌های هوایی شده و با تحریک آن، به بروز سایر علائم و بیماری‌ها منجر شود؛ از طرف دیگر افزایش غلظت آلاینده‌ها در هوا می‌تواند باعث ایجاد سرگیجه، سردرد، عدم تمرکز و عدم تعادل طبیعی ذهن شده و همچنین بر روی یادگیری افراد هم اثرگذار باشد.

این فوق تخصص ریه همچنین با اشاره به آسیب‌زایی بالای آلاینده مازوت بر سلامت افراد، عنوان کرد: متاسفانه میزان غلظت آلاینده مازوت در تهران از میزان طبیعی بالاتر رفته که این مساله می‌تواند علاوه بر ایجاد عوامل تحریک‌زا در راه‌های هوایی، به بروز بیماری‌های دیررس و مزمن نیز منجر شود که این مساله می‌تواند بسیار خطرناک‌تر از آسیب‌های حاد آن باشد.

وی ضمن تاکید بر اینکه مسئولین باید سریع‌تر در رابطه با محدودسازی تولیدکنندگان مازوت در تهران تصمیم‌گیری کنند، عنوان کرد: با وجود آسیب‌زایی بالای مازوت بر سلامت افراد، توصیه اکید عدم حضور افراد مسن، کودکان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و خانم‌های باردار در فضای باز بوده و توصیه می‌شود سایر افراد نیز اگر کار ضروری ندارند از منزل خارج نشوند.

عابدینی در پایان با اشاره به برخی راهکار‌ها جهت پیشگیری از تبعات آلودگی هوا و آلاینده‌ها بر سلامت افراد، عنوان کرد: توصیه اصلی عدم حضور در فضای باز و مخصوصا اجتناب از فعالیت‌های ورزشی در زمان‌های آلودگی هواست، چرا که با فعالیت ورزشی هوای بیشتری باعث ریه‌ها شده و لذا آسیب‌زایی آن بیشتر است. همچنین توصیه می‌شود افراد تغذیه سالم داشته و بیش از گذشته میوه‌جات و سبزیجات سالم و تازه مصرف کنند؛ مصرف شیر و همچنین نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب و مایعات تازه نیز در این دوران کمک کننده است.

وی تاکید کرد: در زمان آلودگی هوا اگر ضرورتی برای حضور در فضای باز وجود دارد حتما از ماسک استفاده کنید؛ چراکه می‌تواند از ورود ذرات بزرگتر جلوگیری کرده و تا حدودی از بروز آسیب‌های ناشی از آلاینده‌ها محافظت می‌کند.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان